הלכה ליום שישי י"ג טבת תשע"ט 21 בדצמבר 2018

שו"ת הלכה יומית - דרשות ברמה נמוכה – זעתר – סגירת החלון בשבת

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

דרשות ברמה נמוכה – זעתר – סגירת החלון בשבת

שאלה: על מה יש להקפיד בדרשות שמוסר הרב בבית הכנסת?

תשובה: הרב בבית הכנסת צריך לסדר בדרשותיו דברי תורה ומוסר, לפי צורך השומעים. ועליו לדבר גם בעניני הלכה למעשה, ולא לדרוש רק בדרושים ובאגדות. ובפרט עליו להזהר שיהיו הדרשות ברמה נאותה, ולא ברמה נמוכה, כי דרשות ברמה נמוכה, שמבארות רק רעיון פשוט אחד, עליו חוזר הרב ביתר ביאור ובתוספת משלים וכדומה, אין בה כדי לכוין את היהודים בדרך האבות. ולצערינו בזמן הזה מצויים דרשנים שמדברים במתק שפתיים, ורבים נוהרים לדרשותיהם, אך כמעט אין תוכן בדבריהם, והם דומים לכלי עץ רקוב, שציפו אותם בכסף (ראה בשו"ת התשב"ץ סימן קלז). והגאון הרידב"ז, שהגיע לארצות הברית לפני כמאה ועשרים שנה, וראה את רמת הדרשות שהיתה מקובלת שם, הביע מורת רוח מהתופעה, ואמר שתופעת הדרשות הללו, עלולה לגרום שעם ישראל יהפך להיות ככל העמים, ואם לא יחול שינוי יסודי במצב הדברים, אין סיכוי להמשך המורשת היהודית. והנה כיום לאחר יותר ממאה שנה, אנו רואים כמה צדקו דברי הגאון זצ"ל, כי בכל אותם מקומות שהיו דורשים רבנים ברמה נמוכה, נמשכו כולם אחר הרפורמה, ונעשו כגויים גמורים, ואילו במקומות שהרבנים היו דורשים בדברי חכמה ומוסר באופן שמביא לידי מעשה, עלו ונתעלו, עד שנעשו לקהלות קודש. (הקדמה לשו"ת בית רידב"ז).

 

שאלה: האם זעתר הוא סגולה נגד עין הרע? האם יש מקור רציני לכך?

תשובה: הזעתר שנקרא בלשון רבותינו "אזוב", אינו סגולה נגד עין הרע, אלא תועלת לענינים אחרים. כמו שכתב רבי משה זכות בפירושו על הזוהר (הובא במדבר קדמות מערכת הא'), שמי שהולך תמיד ויש עליו אזוב, לא יזיק לו כישוף. ורבינו האר"י אמר שיהיה האזוב תמיד על השלחן.

 

שאלה: אם נכנסה בשבת ציפור לבית, האם מותר לסגור את החלון מחמת הקור?

תשובה: סגירת החלון, כאשר יש בבית ציפור, היא איסור צידה בשבת. אך אין כאן איסור צידה מן התורה, משום שבבית עדיין קשה לתפוס את הציפור, ולכן אין כאן איסור צידה אלא מדרבנן.

ואם סוגר את החלון, אך אין כוונתו לצוד את הציפור, אלא להגן מפני הקור, הרי יש כאן איסור דרבנן, שמוגדר "פסיק רישיה", (כי סגירת החלון נעשית לתכלית אחרת, ולא לשם צידה, והצידה נעשית בדרך אגב), ולכן מאחר ומדובר באיסור דרבנן שהוא אינו מתכוין אליו כלל, מותר לעשות כן בשבת, כל שאינו מתכוין לצוד את הציפור. (חזון עובדיה שבת, חלק ה עמוד צט).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

ט"ו בשבט – חיטה

שאלה: בט"ו בשבט אנו רוצים לאכול מכל שבעת המינים. בתור "חיטה" חשבנו לקחת "שלווה" – חיטה תפוחה. מה מברכים עליה? תשובה: כל דבר שנעשה מאחד מחמשת מיני דגן, (ולהלן נפשט מהם מיני הדגן), יש לברך עליו ברכת "בורא מיני מזונות", ואם נעשה ממנו "לחם", אז יש לב......

לקריאת ההלכה

פצפוצי אורז ופריכיות

בהלכה הקודמת ביארנו, שכל מין דגן, כגון חיטים, שאוכלו כמו שהוא כשהוא חי בלא בישול, מברך עליו ברכת "בורא פרי האדמה". ולפיכך ברכת חיטה תפוחה (שלוה) היא ברכת בורא פרי האדמה. ורק אם בישלו את מין הדגן עד שהגרעינים נדבקים זה לזה, או אפו אותו, אז משתנית הברכה ל"בורא מיני מזונות", ולכן בר......

לקריאת ההלכה

מהי ברכת הפופקורן?

בבואינו לדון אודות ברכת הפופקורן, עלינו להקדים ענין אחר. ברכת בשמים מעורבים בסוכר ידוע, כי חלק מהסוכר המצוי בזמנינו, עשוי מקנים של סוכר הגדלים באדמה. ומבואר בדברי הרמב"ם ובפוסקים, שברכת הסוכר שלנו, היא ברכת "שהכל נהיה בדברו". "הומלתא" ובגמרא במסכת ברכות (לו:) אמרו: &......

לקריאת ההלכה

נר חנוכה במוצאי שבת

במוצאי שבת, מדליקים בבית הכנסת נרות חנוכה, ואחר כך מבדילים על הכוס, כדי לאחר את יציאת השבת כמה שאפשר. ואף על פי שהמדליק נרות חנוכה, פורק מעליו את קדושת השבת, מכל מקום טוב להדליק נרות חנוכה בבית הכנסת אחר תפלת ערבית, שהרי כל הציבור שאינם מדליקים נרות, נשארים בקדושת השבת עד שיבדילו. וגם כדי שיהיה פרסו......

לקריאת ההלכה


ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים להדלקת נרות חנוכה

כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן הדלקתם אחר צאת הכוכבים. (ומצויים נרות צבעוניים המותאמים במיוחד למנורות חנוכה קטנות, ואינם ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות חנוכה בערב שבת

הקדמת תפלת המנחה להדלקת הנרות טוב להחמיר להתפלל תפלת מנחה בערב שבת חנוכה, קודם הדלקת הנרות, מפני שתפילת מנחה, תקנו אבותינו להתפלל אותה, כנגד קרבן התמיד של בין הערביים, שהיו מקריבים בבית המקדש, והדלקת הנרות היא זכר לנס שנעשה במנורת בית המקדש. וסדר העבודה בבית המקדש היה, שהקדימו את הקרבת קרבן התמיד ל......

לקריאת ההלכה

זמן הדלקת נרות חנוכה

לכתחילה, (כלומר, הזמן המועדף ביותר להדלקת נרות חנוכה), צריך להדליק נרות חנוכה מיד בצאת הכוכבים, דהיינו כשתים עשרה דקות לאחר שקיעת החמה בימים אלו, ויש מהאשכנזים שנהגו להדליק מיד עם שקיעת החמה. הזמן המוקדם ביותר להדלקת נרות חנוכה אין להדליק נרות חנוכה קודם זמן שקיעת החמה או צאת הכוכבים. (מלבד בערב......

לקריאת ההלכה