הלכה ליום שישי י"ג טבת תשע"ט 21 בדצמבר 2018

שו"ת הלכה יומית - דרשות ברמה נמוכה – זעתר – סגירת החלון בשבת

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

דרשות ברמה נמוכה – זעתר – סגירת החלון בשבת

שאלה: על מה יש להקפיד בדרשות שמוסר הרב בבית הכנסת?

תשובה: הרב בבית הכנסת צריך לסדר בדרשותיו דברי תורה ומוסר, לפי צורך השומעים. ועליו לדבר גם בעניני הלכה למעשה, ולא לדרוש רק בדרושים ובאגדות. ובפרט עליו להזהר שיהיו הדרשות ברמה נאותה, ולא ברמה נמוכה, כי דרשות ברמה נמוכה, שמבארות רק רעיון פשוט אחד, עליו חוזר הרב ביתר ביאור ובתוספת משלים וכדומה, אין בה כדי לכוין את היהודים בדרך האבות. ולצערינו בזמן הזה מצויים דרשנים שמדברים במתק שפתיים, ורבים נוהרים לדרשותיהם, אך כמעט אין תוכן בדבריהם, והם דומים לכלי עץ רקוב, שציפו אותם בכסף (ראה בשו"ת התשב"ץ סימן קלז). והגאון הרידב"ז, שהגיע לארצות הברית לפני כמאה ועשרים שנה, וראה את רמת הדרשות שהיתה מקובלת שם, הביע מורת רוח מהתופעה, ואמר שתופעת הדרשות הללו, עלולה לגרום שעם ישראל יהפך להיות ככל העמים, ואם לא יחול שינוי יסודי במצב הדברים, אין סיכוי להמשך המורשת היהודית. והנה כיום לאחר יותר ממאה שנה, אנו רואים כמה צדקו דברי הגאון זצ"ל, כי בכל אותם מקומות שהיו דורשים רבנים ברמה נמוכה, נמשכו כולם אחר הרפורמה, ונעשו כגויים גמורים, ואילו במקומות שהרבנים היו דורשים בדברי חכמה ומוסר באופן שמביא לידי מעשה, עלו ונתעלו, עד שנעשו לקהלות קודש. (הקדמה לשו"ת בית רידב"ז).

 

שאלה: האם זעתר הוא סגולה נגד עין הרע? האם יש מקור רציני לכך?

תשובה: הזעתר שנקרא בלשון רבותינו "אזוב", אינו סגולה נגד עין הרע, אלא תועלת לענינים אחרים. כמו שכתב רבי משה זכות בפירושו על הזוהר (הובא במדבר קדמות מערכת הא'), שמי שהולך תמיד ויש עליו אזוב, לא יזיק לו כישוף. ורבינו האר"י אמר שיהיה האזוב תמיד על השלחן.

 

שאלה: אם נכנסה בשבת ציפור לבית, האם מותר לסגור את החלון מחמת הקור?

תשובה: סגירת החלון, כאשר יש בבית ציפור, היא איסור צידה בשבת. אך אין כאן איסור צידה מן התורה, משום שבבית עדיין קשה לתפוס את הציפור, ולכן אין כאן איסור צידה אלא מדרבנן.

ואם סוגר את החלון, אך אין כוונתו לצוד את הציפור, אלא להגן מפני הקור, הרי יש כאן איסור דרבנן, שמוגדר "פסיק רישיה", (כי סגירת החלון נעשית לתכלית אחרת, ולא לשם צידה, והצידה נעשית בדרך אגב), ולכן מאחר ומדובר באיסור דרבנן שהוא אינו מתכוין אליו כלל, מותר לעשות כן בשבת, כל שאינו מתכוין לצוד את הציפור. (חזון עובדיה שבת, חלק ה עמוד צט).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשע"ט – מה תיקן מרן זצ"ל?

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ". וענין ה"חימוץ" שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ......

לקריאת ההלכה


בדיקת וביטול חמץ

דין בדיקת חמץ אור לארבעה עשר בניסן שיחול השנה (תשע"ט) ביום חמישי בלילה (ליל יום שישי), בודקין את החמץ לאור הנר. וצריך שיהיה הנר של שעוה, (או משמן פרפין מוקשה כפי שמצוי בזמנינו), כתקנת חז"ל. ואם אין לו נר, אבל יש לו פנס קטן שיכול להכניסו למקומות שצריך לבדוק בהן כהוגן, מותר לבדוק עם פנס כזה......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" – התשע"ט

------------------------------ בהקשר לנתינת מעות "זכר למחצית השקל", אנו מבקשים להמליץ בחום על מוסד של תורה וצדקה, "תפארת רשב"י", המוכר לנו היטב באופן אישי, ואנו יכולים להעיד נאמנה, כי האנשים האחראים על המוסד הנזכר, הם אנשים יראי ה' בתכלית, הולכי תמים ופועלי צדק, ......

לקריאת ההלכה

מנהג תיקון ליל שבועות

מנהג תיקון ליל שבועות פשט המנהג בכל תפוצות ישראל, להיות נעורים בליל חג השבועות ולעסוק בתורה, עד עלות השחר, וכמו שכתוב בזוהר הקדוש; חסידים הראשונים לא היו ישנים בלילה הזאת, והיו עוסקים בתורה, ואומרים: בואו לנחול מורשה קדושה לנו ולבנינו בשני העולמות. וכן אמרו עוד בזהר הקדוש: כל אלו שמתקנים התיקון בלי......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה