הלכה ליום שישי ט"ו כסלו תשע"ט 23 בנובמבר 2018

שו"ת הלכה יומית - ה' עמכם – ליטוף חיה טמאה – גר שאינו שומר מצוות

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

ה' עמכם – ליטוף חיה טמאה – גר שאינו שומר מצוות

שאלה: כשעולים לתורה, האם מותר לפני שמברכים, לומר "ה' עמכם" עם שם ה'?

תשובה: אין לומר ה' עמכם עם שם ה' ממש, ואף על פי שנזכר בפסוק לגבי בועז "ויאמר לקוצרים ה' עמכם", מכל מקום אסור להתחיל משפט עם שם ה'. ויש כמה טעמים בזה. ורק כאשר היה עוסק לפני כן בתורה או בתפלה, אז רשאי להזכיר שם שמים בתפלתו. ובועז שאמר "ה' עמכם", היה עוסק בתורה באותה שעה, ולכן אמר "ה' עמכם" עם הזכרת ה' ממש. (מרן החיד"א בתחילת ספר נחל קדומים, ובספר לדוד אמת סימן כב ועוד).

 

שאלה: מי שליטף כלב או חתול, האם צריך ליטול ידיים אחר כך?

תשובה: מרן בבית יוסף (סימן ד) כתב בשם מהר"י אבוהב שמי שנגע בכינה, צריך ליטול ידיו. ומכאן יש לומדים שכל הנוגע בבעל חיים טמא, כמו כלב או חתול, צריך ליטול ידיו. וכן דעת הגאון רבי זלמן בעל התניא (סימן צז). אבל הגאון יפה ללב (סימן ד) כתב בפשיטות שאין חיוב כזה, ורק בכינה שהיא מאוסה נזכר דין זה. ולכן המיקל בזה יש לו על מה שיסמוך. אלא אם כן מדובר בבעל חיים שאינו נקי, שאז יש להחמיר מצד נקיות.

 

שאלה: אדם שהתגייר, ולא היתה לו שום כוונה לקיים מצוות. ואמר כן גם לחבריו לפני הגיור, ומיד אחרי הגיור המשיך להתנהג כמו גוי, האם הגירות שלו טובה?

תשובה: אחד התנאים לקבלת גר, הוא קבלת המצוות באמת. ובמקרה שברור שהגר לא התכוין לקיים מצוות, וכמו במקרה שציינתם, לדעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, אין הגירות גירות. וכן הסכמת כל גדולי הפוסקים. אבל אם יש ספק מה היתה כוונתו, יש לדון בכל מקרה לגופו על ידי תלמידי חכמים מובהקים.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

"זכר למחצית השקל" – התשע"ט

------------------------------ בהקשר לנתינת מעות "זכר למחצית השקל", אנו מבקשים להמליץ בחום על מוסד של תורה וצדקה, "תפארת רשב"י", המוכר לנו היטב באופן אישי, ואנו יכולים להעיד נאמנה, כי האנשים האחראים על המוסד הנזכר, הם אנשים יראי ה' בתכלית, הולכי תמים ופועלי צדק, ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

פרשת זכור

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשע"ט, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה

איחור או דילוג במגילה

כל אדם מישראל חייב בקריאת המגילה ביום הפורים, וצריך לקרותה בלילה ולשוב ולקרותה ביום, שנאמר "אֱלֹהַי, אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא דֽוּמִיָּה לִי". ופסוק זה נאמר בספר תהילים בפרק "למנצח על אילת השחר", ואמרו בגמרא (יומא כט.) שאסתר נמשלה לאיילת השחר. ולכן מפרק זה אנו......

לקריאת ההלכה


ימי הפורים – משלוח מנות

ימי הפורים בשנה זו, יחולו בסוף שבוע הבא. יום תענית אסתר יחול ביום רביעי, ואחריו ביום חמישי יום פורים ברוב המקומות, ובירושלים יחול פורים ביום שישי. מצות משלוח מנות נאמר במגילת אסתר (ט, כב): לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּ"מִשְׁלוֹחַ מָנוֹת" אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּ"מַתָּנ......

לקריאת ההלכה

מצות סעודת פורים בשנה זו (התשע"ט)

סעודת פורים בלילה שונה הוא חג הפורים משאר החגים שבידינו, שבכל החגים, מצות השמחה בסעודה היא בין ביום ובין בלילה, מה שאין כן חג הפורים, שאין חיוב לעשות סעודת פורים בלילה, אלא ביום בלבד. ומכל מקום כתבו כמה מרבותינו הראשונים, שיש מצוה לעשות סעודת פורים גם בלילה, כמו שאנו עושים בכל החגים. וכן דעת הגאוני......

לקריאת ההלכה

תענית אסתר

היום הוא יום תענית אסתר שנוהגים בכל תפוצות ישראל להתענות. בימי מרדכי ואסתר התאספו היהודים בשלושה עשר לחודש אדר לעמוד על נפשם מפני אויביהם ושונאיהם, והיו צריכים וזקוקים לרחמי שמים מרובים, לבל יוכלו אויביהם לפגוע בהם, ועמדו בתפילה ובתחנונים וישבו בתענית באותו יום, כשם שעשה משה רבינו ביום שנלחם עם ע......

לקריאת ההלכה

ט"ו בשבט – חיטה

שאלה: בט"ו בשבט אנו רוצים לאכול מכל שבעת המינים. בתור "חיטה" חשבנו לקחת "שלווה" – חיטה תפוחה. מה מברכים עליה? תשובה: כל דבר שנעשה מאחד מחמשת מיני דגן, (ולהלן נפשט מהם מיני הדגן), יש לברך עליו ברכת "בורא מיני מזונות", ואם נעשה ממנו "לחם", אז יש לב......

לקריאת ההלכה