הלכה ליום שישי ט"ו כסלו תשע"ט 23 בנובמבר 2018

שו"ת הלכה יומית - ה' עמכם – ליטוף חיה טמאה – גר שאינו שומר מצוות

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

ה' עמכם – ליטוף חיה טמאה – גר שאינו שומר מצוות

שאלה: כשעולים לתורה, האם מותר לפני שמברכים, לומר "ה' עמכם" עם שם ה'?

תשובה: אין לומר ה' עמכם עם שם ה' ממש, ואף על פי שנזכר בפסוק לגבי בועז "ויאמר לקוצרים ה' עמכם", מכל מקום אסור להתחיל משפט עם שם ה'. ויש כמה טעמים בזה. ורק כאשר היה עוסק לפני כן בתורה או בתפלה, אז רשאי להזכיר שם שמים בתפלתו. ובועז שאמר "ה' עמכם", היה עוסק בתורה באותה שעה, ולכן אמר "ה' עמכם" עם הזכרת ה' ממש. (מרן החיד"א בתחילת ספר נחל קדומים, ובספר לדוד אמת סימן כב ועוד).

 

שאלה: מי שליטף כלב או חתול, האם צריך ליטול ידיים אחר כך?

תשובה: מרן בבית יוסף (סימן ד) כתב בשם מהר"י אבוהב שמי שנגע בכינה, צריך ליטול ידיו. ומכאן יש לומדים שכל הנוגע בבעל חיים טמא, כמו כלב או חתול, צריך ליטול ידיו. וכן דעת הגאון רבי זלמן בעל התניא (סימן צז). אבל הגאון יפה ללב (סימן ד) כתב בפשיטות שאין חיוב כזה, ורק בכינה שהיא מאוסה נזכר דין זה. ולכן המיקל בזה יש לו על מה שיסמוך. אלא אם כן מדובר בבעל חיים שאינו נקי, שאז יש להחמיר מצד נקיות.

 

שאלה: אדם שהתגייר, ולא היתה לו שום כוונה לקיים מצוות. ואמר כן גם לחבריו לפני הגיור, ומיד אחרי הגיור המשיך להתנהג כמו גוי, האם הגירות שלו טובה?

תשובה: אחד התנאים לקבלת גר, הוא קבלת המצוות באמת. ובמקרה שברור שהגר לא התכוין לקיים מצוות, וכמו במקרה שציינתם, לדעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, אין הגירות גירות. וכן הסכמת כל גדולי הפוסקים. אבל אם יש ספק מה היתה כוונתו, יש לדון בכל מקרה לגופו על ידי תלמידי חכמים מובהקים.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשע"ט – מה תיקן מרן זצ"ל?

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ". וענין ה"חימוץ" שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ......

לקריאת ההלכה


בדיקת וביטול חמץ

דין בדיקת חמץ אור לארבעה עשר בניסן שיחול השנה (תשע"ט) ביום חמישי בלילה (ליל יום שישי), בודקין את החמץ לאור הנר. וצריך שיהיה הנר של שעוה, (או משמן פרפין מוקשה כפי שמצוי בזמנינו), כתקנת חז"ל. ואם אין לו נר, אבל יש לו פנס קטן שיכול להכניסו למקומות שצריך לבדוק בהן כהוגן, מותר לבדוק עם פנס כזה......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" – התשע"ט

------------------------------ בהקשר לנתינת מעות "זכר למחצית השקל", אנו מבקשים להמליץ בחום על מוסד של תורה וצדקה, "תפארת רשב"י", המוכר לנו היטב באופן אישי, ואנו יכולים להעיד נאמנה, כי האנשים האחראים על המוסד הנזכר, הם אנשים יראי ה' בתכלית, הולכי תמים ופועלי צדק, ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

פרשת זכור

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשע"ט, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה