הלכה ליום שישי ט"ו כסלו תשע"ט 23 בנובמבר 2018

שו"ת הלכה יומית - ה' עמכם – ליטוף חיה טמאה – גר שאינו שומר מצוות

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

ה' עמכם – ליטוף חיה טמאה – גר שאינו שומר מצוות

שאלה: כשעולים לתורה, האם מותר לפני שמברכים, לומר "ה' עמכם" עם שם ה'?

תשובה: אין לומר ה' עמכם עם שם ה' ממש, ואף על פי שנזכר בפסוק לגבי בועז "ויאמר לקוצרים ה' עמכם", מכל מקום אסור להתחיל משפט עם שם ה'. ויש כמה טעמים בזה. ורק כאשר היה עוסק לפני כן בתורה או בתפלה, אז רשאי להזכיר שם שמים בתפלתו. ובועז שאמר "ה' עמכם", היה עוסק בתורה באותה שעה, ולכן אמר "ה' עמכם" עם הזכרת ה' ממש. (מרן החיד"א בתחילת ספר נחל קדומים, ובספר לדוד אמת סימן כב ועוד).

 

שאלה: מי שליטף כלב או חתול, האם צריך ליטול ידיים אחר כך?

תשובה: מרן בבית יוסף (סימן ד) כתב בשם מהר"י אבוהב שמי שנגע בכינה, צריך ליטול ידיו. ומכאן יש לומדים שכל הנוגע בבעל חיים טמא, כמו כלב או חתול, צריך ליטול ידיו. וכן דעת הגאון רבי זלמן בעל התניא (סימן צז). אבל הגאון יפה ללב (סימן ד) כתב בפשיטות שאין חיוב כזה, ורק בכינה שהיא מאוסה נזכר דין זה. ולכן המיקל בזה יש לו על מה שיסמוך. אלא אם כן מדובר בבעל חיים שאינו נקי, שאז יש להחמיר מצד נקיות.

 

שאלה: אדם שהתגייר, ולא היתה לו שום כוונה לקיים מצוות. ואמר כן גם לחבריו לפני הגיור, ומיד אחרי הגיור המשיך להתנהג כמו גוי, האם הגירות שלו טובה?

תשובה: אחד התנאים לקבלת גר, הוא קבלת המצוות באמת. ובמקרה שברור שהגר לא התכוין לקיים מצוות, וכמו במקרה שציינתם, לדעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, אין הגירות גירות. וכן הסכמת כל גדולי הפוסקים. אבל אם יש ספק מה היתה כוונתו, יש לדון בכל מקרה לגופו על ידי תלמידי חכמים מובהקים.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

ט"ו בשבט – חיטה

שאלה: בט"ו בשבט אנו רוצים לאכול מכל שבעת המינים. בתור "חיטה" חשבנו לקחת "שלווה" – חיטה תפוחה. מה מברכים עליה? תשובה: כל דבר שנעשה מאחד מחמשת מיני דגן, (ולהלן נפשט מהם מיני הדגן), יש לברך עליו ברכת "בורא מיני מזונות", ואם נעשה ממנו "לחם", אז יש לב......

לקריאת ההלכה

פצפוצי אורז ופריכיות

בהלכה הקודמת ביארנו, שכל מין דגן, כגון חיטים, שאוכלו כמו שהוא כשהוא חי בלא בישול, מברך עליו ברכת "בורא פרי האדמה". ולפיכך ברכת חיטה תפוחה (שלוה) היא ברכת בורא פרי האדמה. ורק אם בישלו את מין הדגן עד שהגרעינים נדבקים זה לזה, או אפו אותו, אז משתנית הברכה ל"בורא מיני מזונות", ולכן בר......

לקריאת ההלכה

מהי ברכת הפופקורן?

בבואינו לדון אודות ברכת הפופקורן, עלינו להקדים ענין אחר. ברכת בשמים מעורבים בסוכר ידוע, כי חלק מהסוכר המצוי בזמנינו, עשוי מקנים של סוכר הגדלים באדמה. ומבואר בדברי הרמב"ם ובפוסקים, שברכת הסוכר שלנו, היא ברכת "שהכל נהיה בדברו". "הומלתא" ובגמרא במסכת ברכות (לו:) אמרו: &......

לקריאת ההלכה

נר חנוכה במוצאי שבת

במוצאי שבת, מדליקים בבית הכנסת נרות חנוכה, ואחר כך מבדילים על הכוס, כדי לאחר את יציאת השבת כמה שאפשר. ואף על פי שהמדליק נרות חנוכה, פורק מעליו את קדושת השבת, מכל מקום טוב להדליק נרות חנוכה בבית הכנסת אחר תפלת ערבית, שהרי כל הציבור שאינם מדליקים נרות, נשארים בקדושת השבת עד שיבדילו. וגם כדי שיהיה פרסו......

לקריאת ההלכה


ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים להדלקת נרות חנוכה

כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן הדלקתם אחר צאת הכוכבים. (ומצויים נרות צבעוניים המותאמים במיוחד למנורות חנוכה קטנות, ואינם ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות חנוכה בערב שבת

הקדמת תפלת המנחה להדלקת הנרות טוב להחמיר להתפלל תפלת מנחה בערב שבת חנוכה, קודם הדלקת הנרות, מפני שתפילת מנחה, תקנו אבותינו להתפלל אותה, כנגד קרבן התמיד של בין הערביים, שהיו מקריבים בבית המקדש, והדלקת הנרות היא זכר לנס שנעשה במנורת בית המקדש. וסדר העבודה בבית המקדש היה, שהקדימו את הקרבת קרבן התמיד ל......

לקריאת ההלכה

זמן הדלקת נרות חנוכה

לכתחילה, (כלומר, הזמן המועדף ביותר להדלקת נרות חנוכה), צריך להדליק נרות חנוכה מיד בצאת הכוכבים, דהיינו כשתים עשרה דקות לאחר שקיעת החמה בימים אלו, ויש מהאשכנזים שנהגו להדליק מיד עם שקיעת החמה. הזמן המוקדם ביותר להדלקת נרות חנוכה אין להדליק נרות חנוכה קודם זמן שקיעת החמה או צאת הכוכבים. (מלבד בערב......

לקריאת ההלכה