הלכה ליום שישי ט"ו כסלו תשע"ט 23 בנובמבר 2018

שו"ת הלכה יומית - ה' עמכם – ליטוף חיה טמאה – גר שאינו שומר מצוות

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

ה' עמכם – ליטוף חיה טמאה – גר שאינו שומר מצוות

שאלה: כשעולים לתורה, האם מותר לפני שמברכים, לומר "ה' עמכם" עם שם ה'?

תשובה: אין לומר ה' עמכם עם שם ה' ממש, ואף על פי שנזכר בפסוק לגבי בועז "ויאמר לקוצרים ה' עמכם", מכל מקום אסור להתחיל משפט עם שם ה'. ויש כמה טעמים בזה. ורק כאשר היה עוסק לפני כן בתורה או בתפלה, אז רשאי להזכיר שם שמים בתפלתו. ובועז שאמר "ה' עמכם", היה עוסק בתורה באותה שעה, ולכן אמר "ה' עמכם" עם הזכרת ה' ממש. (מרן החיד"א בתחילת ספר נחל קדומים, ובספר לדוד אמת סימן כב ועוד).

 

שאלה: מי שליטף כלב או חתול, האם צריך ליטול ידיים אחר כך?

תשובה: מרן בבית יוסף (סימן ד) כתב בשם מהר"י אבוהב שמי שנגע בכינה, צריך ליטול ידיו. ומכאן יש לומדים שכל הנוגע בבעל חיים טמא, כמו כלב או חתול, צריך ליטול ידיו. וכן דעת הגאון רבי זלמן בעל התניא (סימן צז). אבל הגאון יפה ללב (סימן ד) כתב בפשיטות שאין חיוב כזה, ורק בכינה שהיא מאוסה נזכר דין זה. ולכן המיקל בזה יש לו על מה שיסמוך. אלא אם כן מדובר בבעל חיים שאינו נקי, שאז יש להחמיר מצד נקיות.

 

שאלה: אדם שהתגייר, ולא היתה לו שום כוונה לקיים מצוות. ואמר כן גם לחבריו לפני הגיור, ומיד אחרי הגיור המשיך להתנהג כמו גוי, האם הגירות שלו טובה?

תשובה: אחד התנאים לקבלת גר, הוא קבלת המצוות באמת. ובמקרה שברור שהגר לא התכוין לקיים מצוות, וכמו במקרה שציינתם, לדעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, אין הגירות גירות. וכן הסכמת כל גדולי הפוסקים. אבל אם יש ספק מה היתה כוונתו, יש לדון בכל מקרה לגופו על ידי תלמידי חכמים מובהקים.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

ט"ו בשבט – חיטה

שאלה: בט"ו בשבט אנו רוצים לאכול מכל שבעת המינים. בתור "חיטה" חשבנו לקחת "שלווה" – חיטה תפוחה. מה מברכים עליה? תשובה: כל דבר שנעשה מאחד מחמשת מיני דגן, (ולהלן נפשט מהם מיני הדגן), יש לברך עליו ברכת "בורא מיני מזונות", ואם נעשה ממנו "לחם", אז יש לב......

לקריאת ההלכה

פצפוצי אורז ופריכיות

בהלכה הקודמת ביארנו, שכל מין דגן, כגון חיטים, שאוכלו כמו שהוא כשהוא חי בלא בישול, מברך עליו ברכת "בורא פרי האדמה". ולפיכך ברכת חיטה תפוחה (שלוה) היא ברכת בורא פרי האדמה. ורק אם בישלו את מין הדגן עד שהגרעינים נדבקים זה לזה, או אפו אותו, אז משתנית הברכה ל"בורא מיני מזונות", ולכן בר......

לקריאת ההלכה

שיעור אכילה כדי להתחייב בברכה אחרונה

על כל דבר שאדם אוכל, עליו לברך עליו "ברכה ראשונה", כגון ברכת "שהכל" או "העץ". ואפילו אם אינו אוכל אלא מעט מאותו מאכל, חייב לברך עליו, כל שבא לאכלו לשם אכילה. (אבל אם לא בא אלא לטעום מאותו מאכל בכדי לתקנו בהוספת תבלין וכדומה, אינו מברך על אכילה זו כלל). ולכן מי שלועס גומ......

לקריאת ההלכה

מהי ברכת הפופקורן?

בבואינו לדון אודות ברכת הפופקורן, עלינו להקדים ענין אחר. ברכת בשמים מעורבים בסוכר ידוע, כי חלק מהסוכר המצוי בזמנינו, עשוי מקנים של סוכר הגדלים באדמה. ומבואר בדברי הרמב"ם ובפוסקים, שברכת הסוכר שלנו, היא ברכת "שהכל נהיה בדברו". "הומלתא" ובגמרא במסכת ברכות (לו:) אמרו: &......

לקריאת ההלכה


ברכה אחרונה על "וופלים", "בקלאווה", "עוגת נפוליאון", "בורקס"

בהלכה הקודמת ביארנו, שעוגה שיש בה מעט קמח, ואכל ממנה כזית, יש לברך לאחר מכן ברכת "על המחיה", אך זאת בתנאי, שהקמח מהווה לא פחות משישית ממרכיבי העוגה, וכן בתנאי שיהיה טעם הקמח ניכר בעוגה (כפי שקורה בדרך כלל). ולפיכך למדנו שעוגת גבינה, שיש בה למשל שתי כוסות קמח, יש לברך לאחר אכילת כזית מהע......

לקריאת ההלכה

כאבי עיניים בשבת

אמרו רבותינו בגמרא במסכת עבודה זרה (כח:) "שורייני עינא בליבא תליא", כלומר, לפי ידיעת חכמינו זכרונם לברכה, עיני האדם, קשורות ללבו של האדם, ולכן, אם רואים אנו שיש סכנה באחת מעיניו, דומה הדבר לחולי בלבו של האדם, שבודאי יש למהר לחלל עליו את השבת שלא ימות. ולפי זה, מי שמרגיש כאבים בעיניו, וי......

לקריאת ההלכה

נר חנוכה במוצאי שבת

במוצאי שבת, מדליקים בבית הכנסת נרות חנוכה, ואחר כך מבדילים על הכוס, כדי לאחר את יציאת השבת כמה שאפשר. ואף על פי שהמדליק נרות חנוכה, פורק מעליו את קדושת השבת, מכל מקום טוב להדליק נרות חנוכה בבית הכנסת אחר תפלת ערבית, שהרי כל הציבור שאינם מדליקים נרות, נשארים בקדושת השבת עד שיבדילו. וגם כדי שיהיה פרסו......

לקריאת ההלכה

ברכה אחרונה על עוגות שיש בהן גם קמח

בהלכות הקודמות, ביארנו, שכל מין מאכל או תבשיל, שעשוי מכמה חומרים שונים, ובכללם "מין דגן", (בדרך כלל – קמח חיטה), והדגן מעורב במאכל על מנת לתת לו טעם טוב, הרי שהברכה שיש לברך על אותו מאכל היא "בורא מיני מזונות". ואף על פי שרוב המאכל מורכב ממרכיבים אחרים, שאינם מין דגן, בכל ז......

לקריאת ההלכה