הלכה ליום שלישי 4 Tishrei 5781 ספטמבר 22 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

יהודה סיסו בן גאולה ז"ל

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים, נפשו בטוב תלין וזרעו ירש ארץ.

הוקדש על ידי

המשפחה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים 
הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, "וחי בהם", ולא שימות בהם. ואסור לאדם להמית עצמו או אפילו להכניס עצמו לספק סכנה בשביל תענית יום הכפורים. וכאשר מרן רבינו הגדול זצוק"ל היה רבה הראשי של תל אביב, וכן בשנים שאחר כך, היה מטריח עצמו ונוסע בכל ערב יום כפור, בשעות יקרות אלו, לבית החולים, בכדי לדבר על לבם של החולים שהתענית מסוכנת להם, לבל יתענו, והיה מזכיר את דברי הרדב"ז, שמי שאינו שומע לרופאים מפני שאומר שהוא בוטח בה', הרי זה חסיד שוטה, שהרי התורה אמרה שניתנה רשות לרופא לרפאות, וממילא אדם חייב להתנהג בכל דבר על פי כללי הרפואה, לאחר התייעצות עם מורה הוראה.

חולה שעצם החולי אינו מביאו לסכנה 
ויש לציין, שגם חולה שעצם החולי שלו אינו סכנה ממש, מכל מקום לפעמים מחמת תרופות שהוא נוטל, הרי הוא חייב לשתות. ואם לא ישתה עלול הוא להכנס בחשש סכנה. וגם באופן כזה יש להתייעץ עם רופא ומורה הוראה בכדי לדעת כיצד לנהוג. ומצוי מצב זה בחולים הנוטלים תרופות פסיכיאטריות, ואצלם לעתים גם עצם החולי מוגדר חולי שיש בו סכנה.

מי שהוצרך לאכול ביום הכפורים 
ומי שהוצרך לאכול ביום הכפורים מחמת מחלה, אם הוא מוכרח לאכול ולשתות כדרכו ממש, הרי שהוא רשאי לעשות כן. שאין לך דבר העומד בפני פיקוח נפש. אולם בדרך כלל, אין הדבר כן, אלא הוא יכול להסתפק באכילה ושתיה באופן שאינו אוכל או שותה בבת אחת כמות גדולה, אלא יעשה הפסקות בין אכילה לאכילה, ובכל פעם לא יאכל יותר משיעור של כשלשים גרם מאכל, או ארבעים גרם משקה. ולאחר כעשר דקות יאכל או ישתה שוב כמות זהה. ולפני יום הכפורים יכין לעצמו מאכלים מסודרים ושקולים בשיעור של כשלשים גרם. ויכין לעצמו כלי המכיל כארבעים גרם משקה, ובכל פעם ימלא אותו וישתה ממנו (כמו בקבוק של תינוקות וכדומה).

רחיצה וטבילה ביום הכפורים 
אסור לרחוץ במים ביום הכפורים, ואפילו להושיט אצבעו במים אסור, ולא אסרו אלא רחיצה של תענוג, אבל אם היו ידיו או שאר גופו מלוכלכים בטיט וכדומה, מותר לרחצם, כיון שאינה רחיצה של תענוג . וטבילה במקוה טהרה, אסורה גם היא ביום הכפורים.

ביום הכפורים שחרית יטול ידיו עד סוף קשרי אצבעותיו בלבד, ויטול שלוש פעמים לסירוגין כדרכו בכל ימות השנה, ומברך על נטילת ידיים.

לא ירחוץ פניו במים ביום הכפורים בבוקר, ואם היו פניו מלוכלכות, כגון שיש לו לכלוך ליד עיניו, מותר לרחוץ המקום המלוכלך. ומי שהוא מפונק, ואין דעתו מיושבת עליו כשאינו רוחץ פניו בשחרית, מותר לו לרחוץ פניו בשחרית. והאשכנזים מחמירים בזה שלא לרחוץ הפנים ביום הכפורים אפילו מי שהוא איסטניס, אלא אם כן להעביר הלכלוך סביב עיניו וכיוצא בזה.

אסור לצחצח שיניים ביום הכפורים. ואפילו מי שמיקל בדבר בזהירות ביום תשעה באב, לא יעשה כן ביום הכפורים.

שאלות ותשובות על ההלכה

ג'ל ידים בגלל קורונה מותר ביום כיפור 5 Tishrei 5781 / ספטמבר 23 2020

נכון להחמיר בזה כמה שאפשר, אלא אם מדובר בחשש אמיתי, כמו עובדים בבתי חולים.

שלום, יש בעיה היום להתפלל בבית כנסת עם מצב הקורונה,הרבה רבנים שמעתי שאמרו להתפלל יחיד. ראש השנה אכן עשיתי כך,יום הכיפורים מצפוני לא מאפשר להתפלל יחיד.מה אפשר לעשות? כי בבית כנסת קשה עם מסיכה שעות וגם הסכנה של הקורונה 4 Tishrei 5781 / ספטמבר 22 2020

אם אין אפשרות אמיתית להתפלל בבית הכנסת, או שיש לך חשש רציני מפני שבסביבה הרבה חולים, או שאתה מרגיש שיש בזה סכנה, תוכל להתפלל לבד. אבל אל תזלזל חלילה בתפילה, אלא תתפלל בחדר שקט עם כוונת הלב.   

שלום!
האם אפשר להגיד תחנון (אנא ה' אלוקינו... תבוא לפניך תפילתינו) ללא תפילה? 4 Tishrei 5781 / ספטמבר 22 2020

אפשר לומר וידוי ואת המזמור שאחריו בלי תפילה. מה בכך? מקיים בזה מצות וידוי ואומר פרקי תהלים ותחינות.

שלום!
רציתי לדעת איך עושים תשובה כללית. לדוגמא: אם עשיתי הרבה עבירות ח"ו ואני לא זוכר את כולם בפרטי פרטים.. האם אפשר לעשות את את 3 שלבי התשובה של הרמב"ם ללא פירוט אלא פירוט כללי.
שאלה 2: האם אפשר לעשות תחנון ללא תפילה? והאם תחנון מכפר עון? 4 Tishrei 5781 / ספטמבר 22 2020

התחנון והוידוי הוא תנאי וחלק מהתשובה. לגבי מה שכתבת על הרבה עבירות, כולם עושים כך, כי אין אנו זוכרים כל מעשינו, ולכן מתוודים על כל העוונות.   

שלום!
האם מי שלא שם ציצית או עבר ונשמרתם מאוד לנפשותיכם עבר על מצוות עשה?
ואיך עושים תשובה על זה? 4 Tishrei 5781 / ספטמבר 22 2020

אם עבר על ונשמרתם, עבר עבירה (למרות שונשמרתם אין זו מצות עשה ממש, אבל ודאי שעל האדם לשמור בריאותו), ויתוודה ויתחרט ויקבל לעתיד שלא יחטא.

אם הלך בלי ציצית (הכוונה, שלא לבש ציצית בכלל, שלא לבש בגד עם ארבע כנפות), לא ביטל עשה (מרדכי מנחות סימן תתקמא). אבל אם הלך עם בגד ארבע כנפות שאין בכנפותיו חוטי ציצית, ביטל מצות עשה.   

יחיד ששומע בשידור חי (שיחת טלפון) קדושה, האם עונה? 4 Tishrei 5781 / ספטמבר 22 2020

אם השידור חי ממש, כלומר, אין המתנה של כמה שניות בין השידור לבין מה שנאמר במציאות, יכול לענות לקדושה וכדומה. 

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

The Mitzvah of Counting the Omer

The Torah states (Vayikra 21, 15): “And you shall count for yourselves, from the day following the Shabbat, from the day the waved Omer offering is brought, seven complete weeks shall they be.” Our Sages (Menachot 65b) have a tradition that the “day following the Shabbat” ref......

לקריאת ההלכה

Question: How many “Kezayit”s (olive’s volume) of Matzah must one consume during the Pesach Seder?

Answer: One is obligated to eat altogether three “Kezayit”s of Matzah during the Pesach Seder. Every Kezayit amounts to approx. 30 grams of Matzah. Nevertheless, there is room for stringency to eat four or even five “Kezayit”s of Matzah, as we shall now explain. The Order......

לקריאת ההלכה

What Constitutes a “Permanent” or “Professional” Knot

In previous Halachot we have explained that is forbidden to tie a “permanent” knot on Shabbat, i.e. a knot which is not meant to be untied in the near future. It is likewise forbidden to tie a “professional” knot on Shabbat, i.e. a knot which requires some skill to tie. Howev......

לקריאת ההלכה

Chol Ha’Mo’ed

The days between the first and seventh days (outside of Israel between the second and eighth days) of the Pesach holiday and the days between the first day of Sukkot and the holiday of Shemini Atzeret (outside of Israel between the second day of Sukkot and Shemini Atzeret) are called “Chol Ha&......

לקריאת ההלכה


The Laws of Tying and Untying on Shabbat

The Mishnah in Masechet Shabbat (73a) lists the thirty-nine forms of forbidden work on Shabbat. The Mishnah includes “tying and untying” among them. One who ties or unties a knot on Shabbat is tantamount to having kindled a fire or planted wheat on Shabbat. There are several detailed ......

לקריאת ההלכה

Knots Forbidden To Be Tied on Shabbat by Rabbinic Enactment and Those Permitted to be Tied

In the previous Halacha we have explained that two of the forbidden works on Shabbat are tying and untying a knot. We have likewise discussed some forms of knots which are forbidden to be tied on Shabbat by Torah law. We shall now discuss several forms of knots which are forbidden to be tied as a re......

לקריאת ההלכה

Everything is Foreseen and Permission is Granted

Israeli Independence Day is celebrated today. Since we have discussed this topic several times in the past, we will not delve into this matter lengthily at this point. Let us just note that according to Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l, although one must show thanks to Hashem for removing the ......

לקריאת ההלכה

Separating the Tzitzit Strands

Question: My younger son wears a “Tallit Katan” (Tzitzit garment). When I see that the Tzitzit strands become entangled, may I untangle them on Shabbat? Answer: Before reciting a blessing on a Tallit or a Tallit Katan (Tzitzit garment), one must separate the Tzitzit strands from one a......

לקריאת ההלכה