הלכה ליום שני כ"ז אב תש"פ 17 באוגוסט 2020

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור הגאון

רבי זלמן נחמיה בן פריידל (גולדברג) שליט"א

בתוך שאר חולי ישראל

הוקדש על ידי

תלמידיו שומעי לקחו

דין הנשים בברכת הגומל

באחת ההלכות הקודמות ביארנו באופן כללי כי ארבעה חייבים בברכת הגומל, ואלו הם: יורדי הים כשיעלו ממנו, והולכי מדברות כשיגיעו לישוב, ומי שהיה חולה ונתרפא, ומי שהיה חבוש בבית האסורים ויצא. וסימן לדבר (לזכרון אלו הארבעה), וכל החיי"ם יודוך סלה. ראשי תיבות, ח'בוש, י'ם, י'סורין, מ'דבר. וחבוש הוא החבוש בבית האסורין ויצא משם, ים אלו יורדי הים באניות ששבו, יסורין הם הייסורים שבאו על החולה שנתרפא, ומדבר אלו הולכי המדברות שבאו אל עיר מושב.

נשים, אף הן חייבות בברכת הגומל, שהרי דבר פשוט הוא שאין שום חילוק בין אנשים לנשים, שהכל חייבים להודות לה' על הטוב אשר גמלם. וכן פסק גם הגאון רבי משה פיינשטיין, ועוד.

וכתב הרב בעל כנסת הגדולה, (הוא הגאון רבינו חיים בנבינשתי, תלמיד מהרימ"ט, מגדולי האחרונים לפני כארבע מאות שנה,) תמה אני על מנהג העולם שנהגו שאין נשים מברכות ברכת הגומל. ויראה לי, שמנהג בטעות הוא, שכיון שברכת הודאה היא זו, מי פטר את הנשים מברכה זו, ואף שצריך לברך בפני עשרה (כמו שביארנו), ואין כבודה של אשה לעמוד בפני עשרה אנשים, שכל כבודה בת מלך פנימה, אין טענה זו פוטרת את הנשים מברכה שנתחייבו בה. ועוד שהרי אפשר לאשה שתעמוד בעזרת הנשים ותברך הגומל וישמעו האנשים שבבית הכנסת שלהם.

ועל פי זה כתבו כמה פוסקים, שהמנהג הנכון הוא שתלך האשה לבית הכנסת ותבקש על ידי בעלה או שלוחה, להודיע לגבאי בית הכנסת שיאפשרו לה לברך ברכת הגומל בזמן העליה לתורה, ועונים הקהל לברכתה. אך שלא בפני עשרה, כתב מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שמכיון שלדעת מרן השלחן ערוך אין לברך ברכת הגומל אלא בפני עשרה מישראל, אין לברך אלא בפני עשרה, וכאמור. 

היולדת, אחר שבעה ימים ללידתה, הרי היא ככל חולה שנתרפא שחייב בברכת הגומל, ועל כן כל יולדת צריכה שתברך ברכה זו בפני עשרה מישראל. ורשאית לברך בביתה כאשר יש שם עשרה אנשים, או אם נולד לה בן, תוכל לברך בזמן סעודת ברית המילה, וכן אם נולדה לה בת ועשו לכבודה "זבד הבת" וכדומה, תברך שם, ויענו כל הקהל לברכתה. (ואין לאשה למנוע עצמה מלברך ומלהתפלל ומלקיים את המצוות שלא בזמן טהרתה).

דנו הפוסקים אם יש לברך ברכת הגומל בלילה, כי יש אומרים שכיון שהמנהג לברך אחר קריאת התורה, אף לנשים אין לברך בלילה אלא ביום. ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל כתב, כי המנהג פשוט אצלינו שנשים מברכות ברכת הגומל בליל ברית יצחק (לילה שקודם המילה), שעורכים מסיבה קטנה בבית היולדת לעשרה מישראל המקורבים למשפחה, והאשה נצבת לפניהם ומברכת ברכת הגומל. לפיכך במקום צורך, יש להקל לברך ברכת הגומל אף בלילה.

שאלות ותשובות על ההלכה

אם אני ואשתי נסענו מעל לשעתים והתחייבתי הגומל האם מספיק שאני אברך ואכוון עליה וכך היא תצא ידיחובה אף עלפי שהיא לא נמצאת בבית הכנסת? 27 Av 5780 / 17 אוגוסט 2020

לא. אתה יכול להוציא גם אותה ידי חובה, אבל עליה לשמוע מפיך את הברכה, לכוין לצאת ידי חובה ולענות אמן. תבורכו מפי עליון,

הסיבה שלא מברכים בלילה היא לא משום שזה כנגד קורבן תודה ,ואין קורבן תודה בלילה? 27 Av 5780 / 17 אוגוסט 2020

כדבריך כתב בשו"ת חתם סופר סימן נא ועוד. ויש שכתבו באופן אחר כפי שהבאנו.  

שלום וברכה לכבוד הרב
כתבתם בהלכה וגם בתשובה לשאלה, שאשה יכולה לברך הגומל מעזרת נשים.
בשיעורו השבועי במוצ"ש לפני שנים אמר מרן זצוק"ל שעזרת הנשים היא רשות אחרת ולא נחשב שמברכת בפני עשרה, אלא יש להורות שתעמוד בפתח בית הכנסת ותברך.
אשמח לשמוע תשובתכם בנושא, שהרי המנהג הפשוט אכן כפי שכתבתם בהלכה.
בברכה ובהוקרה רבה על עבודת הקודש שלכם. 27 Av 5780 / 17 אוגוסט 2020

כמה פוסקים כתבו כמו שכתבנו, שתברך בעזרת הנשים. וכן המנהג פשוט. וכמו שכתב בהלכה ברורה סימן ריט. ואם שמעת אחרת ממרן זצ"ל, בודאי שיש לעשות כדבריו. 

האם נחשב בפני עשרה מישראל כשהאישה מברכת מעזרת הנשים? 27 Av 5780 / 17 אוגוסט 2020

בהחלט, כן.

מה הדין לגבי ברכת הגומל על אישה שיצאה מהכלא, אישה שטסה לחו"ל וחזרה? 29 Sivan 5779 / 2 יולי 2019

אין חילוק בין איש לאשה לגבי ברכת הגומל.

יולדת שאמרה ברכת הגומל במילותיה הודתה לבורא עולם על לידתה ובריאות בנה מיד לאחר הלידה. האם היא חייבת בברכת הגומל בפני 10 אנשים בבית הכנסת או בביתה? 12 Nissan 5779 / 17 אפריל 2019

אכן, עדיין היא צריכה להודות בברכת הגומל כפי שתיקנו רבותינו. והאל שגמלה כל טוב, הוא יגמלה כל טוב סלה.

ילדתי ולא עשיתי ברכת הגומל, בעלי יכול לעשות במקומי כי אין לי אפשרות להגיע לבית הכנסת, איך ניתן לעשות את הברכה, האם יש עוד דרכים חוץ מבית כנסת? 21 Shevat 5778 / 6 פברואר 2018

מזל טוב. יהי רצון שתזכו לרוות רוב נחת דקדושה מכל יוצאי חלציכם.

אפשר לברך הגומל בכל מקום שיש שם עשרה אנשים (גברים) מישראל. או שהבעל יתחייב בעצמו בברכת הגומל, כגון שיסע מעיר לעיר מרחק של יותר משבעים ושתים דקות, ואז אשתו תבוא לבית הכנסת, והבעל יברך הגומל ויכוין להוציא גם את אשתו ששומעת את הברכה ידי חובה, ואף היא תכוין לצאת ידי חובה.

האם אבא יכול לעשות ברכת הגומל, במקום הבת, שהייתה בחו"ל וחזרה ברוך השם בשלום? 25 Sivan 5777 / 19 יוני 2017

האב אינו יכול לברך הגומל במקום בתו. אבל אם הוא חייב גם כן בברכת הגומל, מסיבה אחרת, כגון שנסע מעיר לעיר וכדומה, יוכל לברך, ובתו תשמע את הברכה, ויכוונו להוציאה ידי חובה.

ברכת הגומל, כמה זמן יכול לעבור שעדיין אפשר לברך אחריי?
אם טסתי לכמה ימים או חודש וחזרתי. אני מחוייב לברך אחריי כל כיוון או רק שאחזור לביתי?  23 Av 5776 / 27 אוגוסט 2016

יש לברך כמה שיותר סמוך למועד שהתחייב בברכה, ובדיעבד יברך מתי שיוכל, אפילו לאחר זמן רב ביותר. אם טס לחודש, יברך פעמיים, פעם אחת לאחר נסיעתו, ופעם אחת לאחר חזרתו.

למה דווקא צריך עשרה אנשים לברכת הגומל? הרי כל בירכת הודאה אפשר לברך לבד. 23 Av 5776 / 27 אוגוסט 2016

נאמר אודה ה' בכל לבב בסוד ישרים "ועדה", ואין עדה בפחות מעשרה מישראל.

שלום לכם. 
אם כבר השוותם בין נשים לגברים לעניין אמירת הגומל,  אז למה הסתפקתם בדוגמה הידועה שבה אישה מודה, קרי אחרי לידה ?
ראיתם פעם אישה אומרת הגומל על שהיתה חולה בשפעת או שטסה לחו"ל ?
אני לא ראיתי.  מה גם שאני יודע כי יש פוסקים המתירים לאשה בכל מקרה לעשות את בעלה שליח 
לומר הגומל במקומה, גם אחרי לידה, שוב משום צניעות.  2 Adar 5771 / 6 פברואר 2011

שלום רב!

אין אנו פוסקים כדעת האומרים שמותר למנות את הבעל שליח. ונשים מברכות אף אחר חולי. ואף שבכמה מקומות נתרשלו בזה, אין בכך כלום.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

ORDEN RITUAL DE LA NOCHE DE ROSH HASHANA

Las dos noches de Rosh Hashana es costumbre comer alimentos que simbolizan buenos designios para Israel. Por ello se come Rubia o lubia en árabe, zapallo –calabaza dulce-, dátiles, acelga, puerro, cabeza de cordero, manzana y miel. Ya hemos escrito oportunamente, que la perso......

לקריאת ההלכה

COMO RETRACTARSE DE LAS CALUMNIAS HABLADAS

Pregunta: Es necesario, para poder retractarse correctamente, acercarse a la persona que se criticó –sobre la que se habló “lashon hara”- para aclararle lo que habló de él? Por otro lado, el rabino que dictaminó en forma rigurosa, prohibió ......

לקריאת ההלכה

ENCENDIDO DE VELAS EN ROSH HASHANA

El primer día de Rosh Hashana es costumbre encender las luminarias del Yom Tob –festividad- antes de la caída del sol, como se lo hace en la víspera de Shabbat. De todas formas, si no se encendieron las luminarias en la víspera de la festividad, podrá la muje......

לקריאת ההלכה

PORMENORES DE LA PLEGARIA DE ROSH HASHANA

Obviamente, las plegarias de Rosh Hashana son pronunciadas desde un “majzor” o libro de plegarias en los cuales encontramos distintos textos y semánticas, según la costumbre de cada comunidad. Sin embargo, debido a la inquietud que cada año nos hacen llegar sobre alg......

לקריאת ההלכה


SOBRE EL LLANTO EN ROSH HASHANA

Pregunta: Se puede llorar en Rosh Hashan en las plegarias para invocar la misericordia divina? O acaso es preferible desarrollar las plegarias con alegría? Respuesta: Analizaron las autoridades rabínicas si en el día de Rosh Hashana es asimismo un precepto alegrarse al igual ......

לקריאת ההלכה

EL HOMBRE CONSIDERARSE MEDIO INOCENTE Y MEDIO CULPABLE

El Talmud (Kiddushin 40) nos dice: El hombre debe verse a si mismo como medio culpable y medio inocente, si observa un precepto, dichoso de él, pues inclina su balanza hacia la inocencia, pero si comete un pecado, pobre de él, pues la inclina hacia su condena. Esto significa, que la......

לקריאת ההלכה

SONIDOS DEL SHOFAR

Es un precepto de la Torá oír el sonido del shofar el día de Rosh Hashana, como está escrito: Día de Teruá -sonido del shofar-será para ustedes. Por lo tanto a partir de que se ha recitado la bendición sobre dicho sonido u oído la misma ......

לקריאת ההלכה

PREPARATIVOS PARA ROSH HASHANA

En los días previos a Rosh Hashana, cada quien debe realizar una reflexión personal para determinar qué aspectos de la conducta individual se deben corregir y esto mismo servirá como argumento de ayuda en el día del juicio de R.H. Explicó nuestro maestro ......

לקריאת ההלכה