הלכה ליום שלישי כ"א אב תש"פ 11 באוגוסט 2020

ההלכה מוקדשת להצלחה עבור

טל וחן שמלאשוילי

בכל אשר יפנו ישכילו ויצליחו אמן

הוקדש על ידי

אבא רמי

דין ברכת הגומל

תקנו רבותינו, שמי שאירע לו איזה דבר שיש בו קצת סכנה, עליו להודות להשם יתברך על הטובה אשר גמלו, בפני עשרה אנשים מישראל. וכפי שנבאר.

בגמרא במסכת ברכות (נד.), אמר רב יהודה אמר רב, ארבעה צריכין להודות (כלומר, לברך הגומל), יורדי הים כשיעלו ממנו, והולכי מדברות כשיגיעו לישוב, ומי שהיה חולה ונתרפא, ומי שהיה חבוש בבית האסורים ויצא. וסימן לדבר (לזכרון אלו הארבעה), וכל החיי"ם יודוך סלה. ראשי תיבות, ח'בוש, י'ם, י'סורין, מ'דבר. וחבוש הוא החבוש בבית באסורין ויצא משם, ים אלו יורדי הים באניות ששבו, יסורין הם הייסורים שבאו על החולה שנתרפא, ומדבר אלו הולכי המדברות שבאו אל עיר מושב.

ואמרו בגמרא, מאי מברך?, (כלומר, הודאה זו מה היא), "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם הגומל לחייבים טובות שגמלני כל טוב". וכתב מרן בבית יוסף (סי' ריט), שפירוש הברכה כך הוא: הגומל לחייבים טובות, כלומר, אף לאותם שהם חייבים, דהיינו שהם רשעים, (שכן תרגום רשע בארמית הוא חייב, בבראשית יח), עם כל זה, גומל להם טובות, וגם אני כאחד מהם, שאף על פי שאיני הגון גמלני כל טוב.

וצריך לברך ברכת הגומל בפני עשרה אנשים מישראל, ושניים מהם, צריך שיהיו תלמידי חכמים, שנאמר, וירוממוהו בקהל עם ובמושב זקנים יהללוהו, ואין "קהל" בפחות מעשרה (כמו שאמרו בפסחים סד.), ומיעוט "זקנים" שהם התלמידי חכמים, שניים. ואם אין שם תלמידי חכמים, לא ימנע מלברך משום כן, שאין זה לעיכובא (כלומר, אין דין זה, שיהיו שם תלמידי חכמים, מעכב את הברכה), אבל העשרה הם לעיכובא, שאם אין שם עשרה, לדעת מרן השלחן ערוך שקבלנו הוראותיו, לא יברך. וטוב שיברך בלי שם ומלכות. (כלומר, יאמר, "ברוך הגומל לחייבים טובות שגמלני כל טוב").

ומנהג טוב לומר קודם הברכה "אודה ה' בכל לבב בסוד ישרים ועדה, יודו לה' חסדו ונפלאותיו לבני אדם", ואחר הברכה השומעין עונים "אמן" ומוסיפים, "צור אשר גמלך כל טוב הוא יגמלך כל טוב לעד נצח סלה".

ובהלכה הבאה נבאר עוד פרטי דינים בזה.

לשמיעת שיעוריו של מרן זצ"ל (מלפני שנים רבות) בנושא:

ברכות - הגומל, ברכת הראיה,סימן ריט'

אורך השיעור: 01:24:48         הורד     (18.32 MB)

ברכת הגומל - פרשת עקב

אורך השיעור: 00:54:17         הורד     (11.23 MB)

הגומל - חלק ב' - פרשת ראה

אורך השיעור: 00:49:59         הורד     (10.34 MB)

שאלות ותשובות על ההלכה

1.השומעים ברכת הגומל מה הם עונים בדיוק ?
2.האם אשה יכולה לברך ברכת הגומל בתוך מניין של 10 נשים בבית ? י"ג אלול תש"פ / 2 בספטמבר 2020

עונים אמן, האל שגמלך כל טוב הוא יגמלך כל טוב סלה. ויש לברך בפני עשרה אנשים, ולא די בעשר נשים. 

האם צריך לברך ברכל הגומל לאחר טיסה מחו"ל? במידה וכן, האם יש להקל ולברך בפני פחות מעשרה אנשים? כ"ב אייר תשע"ט / 27 במאי 2019

יש לברך, ודוקא בפני עשרה. (בבית הכנסת בשעת קריאת התורה, יגש לגבאי ויאמר לו שרוצה לברך הגומל).

אשה שילדה ולא בירכה הגומל בלידה הראשונה (ועברו מאז 6 שנים) ולא בירכה בלידה השניה (עברו שלש שנים מאז) האם תברך עתה או שלא? י"ב אלול תשע"ז / 3 בספטמבר 2017

תברך ברכת הגומל מיד כשתוכל. וה' יגמול לה כל טוב סלה.

באחת מהשאלות שנשאלתם אדם שאיבד הכרה למשך מספר שניות,האם צריך לברך ברכת "הגומל"? 
כתבתם :
העברנו את שאלתך למרן רבינו פוסק הדור רבי עובדיה יוסף שליט"א, והורה שיש לברך, אף כשנתעלף רק למספר שניות. וכן פסק בספר אור לציון חלק שני. 
אולם ראיתי בספר ילקוט יוסף שכתב שלא מברכים . ע"ש. 

לגבי השיעור של מחצית השקל : כולם שואלים מה אמר מו"ר מרן שליט"א? בבקשה לכתוב את הסכום המדוייק... כ"ה אדר ב תשע"א / 31 במרץ 2011

שלום רב!

לגבי איבוד הכרה, כך שאלנו את הרב שליט"א, וזו תשובתו כמו שכתבנו.

לגבי מחצית השקל, אנו כתבנו סכום של כחמישים וחמשה שקלים, זהו הסכום כולל מיסים. ומרן שליט"א השיבנו שניתן להסתפק בסכום של שלשים ושמונה שקלים, שהוא הסכום ללא מיסים.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

הבן שלי בן שמונה וחצי, חלה בדלקת ריאות קשה ואושפז שבוע .
האם צריך לברך ברכת הגומל? - אמרו לי שבגלל שהוא ילד , אז לא צריך. ב' אדר תשע"א / 6 בפברואר 2011

שלום רב!

יש ללמד את הילד בעצמו שיברך הגומל, בכדי לחנכו למצות.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

אדם שאיבד הכרה למשך מספר שניות,האם צריך לברך ברכת "הגומל"? ב' אדר תשע"א / 6 בפברואר 2011

שלום רב!
העברנו את שאלתך למרן רבינו פוסק הדור רבי עובדיה יוסף שליט"א, והורה שיש לברך אף כשנתעלף רק למספר שניות. וכן פסק בספר אור לציון חלק שני.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

האם אב מברך הגומל עבור בנו התינוק שעבר מחלה קשה? כ"ב אב תשס"ט / 12 באוגוסט 2009

האב אינו רשאי לברך הגומל עבור בנו.  

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה


דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

מלוה מלכה

שאלה: האם חובה לאכול במוצאי שבת פת (לחם) לשם סעודה רביעית שנקראת גם כן מלוה מלכה? תשובה: בגמרא במסכת שבת (דף קיט.) אמרו, "לעולם יסדר אדם שלחנו בערב שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית, ולעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית". כלומר, יסדר את שלחנו, ויפרוש עליו מפה......

לקריאת ההלכה

טלטול ספרים ועתונים בשבת

שאלה: האם מותר לטלטל (להזיז) ולקרוא בשבת בספרי רפואה ובספר טלפונים. ומה הדין בזה לענין קריאת עתונים בשבת? דברי מרן השלחן ערוך בענין קריאת ספרי שיחת חולין ודברים אסורים תשובה: כתב מרן השלחן ערוך (סימן שז סעיף טז): מליצות ומשלים של שיחת חולין, ודברי חשק, כגון ספר עמנואל וכו', אסור לקרוא בהם בש......

לקריאת ההלכה

כלי שמלאכתו לאיסור

בהלכות הקודמות ביארנו את עיקרי דיני מוקצה בשבת. שיש דברים שאסרו רבותינו לטלטלם (להזיזם) בשבת. וכלים שהמלאכה הנעשית בהם היא מלאכה המותרת בשבת, נקראים "כלים שמלאכתם להיתר". ומותר לטלטלם לצורך כל שהוא. ולכן מותר לטלטל בשבת מזלגות וסכינים וכסא ושלחן לכל צורך שיהיה. וכן מותר לטלטלם "מחמה ל......

לקריאת ההלכה