הלכה ליום שלישי כ"א אב תש"פ 11 באוגוסט 2020

ההלכה מוקדשת להצלחה עבור

טל וחן שמלאשוילי

בכל אשר יפנו ישכילו ויצליחו אמן

הוקדש על ידי

אבא רמי

דין ברכת הגומל

תקנו רבותינו, שמי שאירע לו איזה דבר שיש בו קצת סכנה, עליו להודות להשם יתברך על הטובה אשר גמלו, בפני עשרה אנשים מישראל. וכפי שנבאר.

בגמרא במסכת ברכות (נד.), אמר רב יהודה אמר רב, ארבעה צריכין להודות (כלומר, לברך הגומל), יורדי הים כשיעלו ממנו, והולכי מדברות כשיגיעו לישוב, ומי שהיה חולה ונתרפא, ומי שהיה חבוש בבית האסורים ויצא. וסימן לדבר (לזכרון אלו הארבעה), וכל החיי"ם יודוך סלה. ראשי תיבות, ח'בוש, י'ם, י'סורין, מ'דבר. וחבוש הוא החבוש בבית באסורין ויצא משם, ים אלו יורדי הים באניות ששבו, יסורין הם הייסורים שבאו על החולה שנתרפא, ומדבר אלו הולכי המדברות שבאו אל עיר מושב.

ואמרו בגמרא, מאי מברך?, (כלומר, הודאה זו מה היא), "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם הגומל לחייבים טובות שגמלני כל טוב". וכתב מרן בבית יוסף (סי' ריט), שפירוש הברכה כך הוא: הגומל לחייבים טובות, כלומר, אף לאותם שהם חייבים, דהיינו שהם רשעים, (שכן תרגום רשע בארמית הוא חייב, בבראשית יח), עם כל זה, גומל להם טובות, וגם אני כאחד מהם, שאף על פי שאיני הגון גמלני כל טוב.

וצריך לברך ברכת הגומל בפני עשרה אנשים מישראל, ושניים מהם, צריך שיהיו תלמידי חכמים, שנאמר, וירוממוהו בקהל עם ובמושב זקנים יהללוהו, ואין "קהל" בפחות מעשרה (כמו שאמרו בפסחים סד.), ומיעוט "זקנים" שהם התלמידי חכמים, שניים. ואם אין שם תלמידי חכמים, לא ימנע מלברך משום כן, שאין זה לעיכובא (כלומר, אין דין זה, שיהיו שם תלמידי חכמים, מעכב את הברכה), אבל העשרה הם לעיכובא, שאם אין שם עשרה, לדעת מרן השלחן ערוך שקבלנו הוראותיו, לא יברך. וטוב שיברך בלי שם ומלכות. (כלומר, יאמר, "ברוך הגומל לחייבים טובות שגמלני כל טוב").

ומנהג טוב לומר קודם הברכה "אודה ה' בכל לבב בסוד ישרים ועדה, יודו לה' חסדו ונפלאותיו לבני אדם", ואחר הברכה השומעין עונים "אמן" ומוסיפים, "צור אשר גמלך כל טוב הוא יגמלך כל טוב לעד נצח סלה".

ובהלכה הבאה נבאר עוד פרטי דינים בזה.

לשמיעת שיעוריו של מרן זצ"ל (מלפני שנים רבות) בנושא:

ברכות - הגומל, ברכת הראיה,סימן ריט'

אורך השיעור: 01:24:48         הורד     (18.32 MB)

ברכת הגומל - פרשת עקב

אורך השיעור: 00:54:17         הורד     (11.23 MB)

הגומל - חלק ב' - פרשת ראה

אורך השיעור: 00:49:59         הורד     (10.34 MB)

שאלות ותשובות על ההלכה

1.השומעים ברכת הגומל מה הם עונים בדיוק ?
2.האם אשה יכולה לברך ברכת הגומל בתוך מניין של 10 נשים בבית ? י"ג אלול תש"פ / 2 בספטמבר 2020

עונים אמן, האל שגמלך כל טוב הוא יגמלך כל טוב סלה. ויש לברך בפני עשרה אנשים, ולא די בעשר נשים. 

האם צריך לברך ברכל הגומל לאחר טיסה מחו"ל? במידה וכן, האם יש להקל ולברך בפני פחות מעשרה אנשים? כ"ב אייר תשע"ט / 27 במאי 2019

יש לברך, ודוקא בפני עשרה. (בבית הכנסת בשעת קריאת התורה, יגש לגבאי ויאמר לו שרוצה לברך הגומל).

אשה שילדה ולא בירכה הגומל בלידה הראשונה (ועברו מאז 6 שנים) ולא בירכה בלידה השניה (עברו שלש שנים מאז) האם תברך עתה או שלא? י"ב אלול תשע"ז / 3 בספטמבר 2017

תברך ברכת הגומל מיד כשתוכל. וה' יגמול לה כל טוב סלה.

באחת מהשאלות שנשאלתם אדם שאיבד הכרה למשך מספר שניות,האם צריך לברך ברכת "הגומל"? 
כתבתם :
העברנו את שאלתך למרן רבינו פוסק הדור רבי עובדיה יוסף שליט"א, והורה שיש לברך, אף כשנתעלף רק למספר שניות. וכן פסק בספר אור לציון חלק שני. 
אולם ראיתי בספר ילקוט יוסף שכתב שלא מברכים . ע"ש. 

לגבי השיעור של מחצית השקל : כולם שואלים מה אמר מו"ר מרן שליט"א? בבקשה לכתוב את הסכום המדוייק... כ"ה אדר ב תשע"א / 31 במרץ 2011

שלום רב!

לגבי איבוד הכרה, כך שאלנו את הרב שליט"א, וזו תשובתו כמו שכתבנו.

לגבי מחצית השקל, אנו כתבנו סכום של כחמישים וחמשה שקלים, זהו הסכום כולל מיסים. ומרן שליט"א השיבנו שניתן להסתפק בסכום של שלשים ושמונה שקלים, שהוא הסכום ללא מיסים.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

הבן שלי בן שמונה וחצי, חלה בדלקת ריאות קשה ואושפז שבוע .
האם צריך לברך ברכת הגומל? - אמרו לי שבגלל שהוא ילד , אז לא צריך. ב' אדר תשע"א / 6 בפברואר 2011

שלום רב!

יש ללמד את הילד בעצמו שיברך הגומל, בכדי לחנכו למצות.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

אדם שאיבד הכרה למשך מספר שניות,האם צריך לברך ברכת "הגומל"? ב' אדר תשע"א / 6 בפברואר 2011

שלום רב!
העברנו את שאלתך למרן רבינו פוסק הדור רבי עובדיה יוסף שליט"א, והורה שיש לברך אף כשנתעלף רק למספר שניות. וכן פסק בספר אור לציון חלק שני.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

האם אב מברך הגומל עבור בנו התינוק שעבר מחלה קשה? כ"ב אב תשס"ט / 12 באוגוסט 2009

האב אינו רשאי לברך הגומל עבור בנו.  

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

לקריאת ההלכה