הלכה ליום רביעי כ"ז אדר תשע"ח 14 במרץ 2018

כיריים של גז

שאלה: איך ניתן להכשיר את הכיריים של הגז בבית? והאם מותר בכל ימות השנה להניח לחם על החצובה שעל האש?

תשובה: כבר ביארנו שכל כלי שרוצים להשתמש בו בפסח, והשתמשו בו למאכלי חמץ בכל ימות השנה, יש להכשירו. וצורת ההכשר היא כפי צורת הבליעה של החמץ. ולמשל, סיר שבישלו בתוכו מרק חמץ, יש להכניסו לסיר גדול יותר שיש בו מים רותחים על גבי האש, ועל ידי כך "כבולעו כך פולטו", כפי שהסיר בלע טעם חמץ מהמרק, כך הוא יפלוט אותו כעת בתוך המים הרותחים.

ולגבי החצובה, שהיא הברזל שמונח סמוך לאש, ועליו מניחים את הסירים. הרמ"א (סימן תנא ס"ד) בהלכות פסח כתב: "חצובה צריכה ליבון". כלומר, צורת ההכשרה של החצובה, היא על ידי ליבון באש ממש, שיחממו אותה על האש עד שיהפוך הברזל לאדום.

והסביר זאת ה"מגן אברהם", שמאחר ולפעמים נשפכים מאכלי חמץ על החצובה, הרי היא בלעה טעם של חמץ, ומעכשיו אסור להשתמש בה בפסח אלא אם כן ילבנו אותה באש.

אולם רבים מרבותינו האחרונים תמהו בזה על דברי הרמ"א, מאחר והחצובה תמיד נמצאת סמוך לאש, ואם כן, בכל פעם שנשפכים עליה מאכלים, מיד הם נשרפים, ולא מספיקים להבלע בחצובה. (מאמר מרדכי סימן תנא ס"ק יא ועוד).

ועוד הקשו על הרמ"א, שהרי בדרך כלל אנו לא מניחים מאכלים ממש על גבי החצובה, אלא סירים בלבד, והרי הדבר ידוע, שדבר שבלוע בסיר, אינו עובר לסיר אחר כאשר הם סמוכים זה לזה, אלא באמצעות מאכל או משקה. ולדוגמא, סיר שבישלו בו בשר טרף, והעמידו לצידו סיר אחר ובישלו בו בשר כשר, הרי הבשר הכשר מותר באכילה, כי הסיר הכשר לא בלע טעם של איסור מהסיר הטרף, שהרי לא היה בין שני הסירים מאכל או משקה שיוכל להעביר את הטעם האסור מסיר לסיר. (איסור והיתר כלל לא).

והוא הדין לגבי החצובות שלנו, שמניחים על גביהן סירים, הרי אפילו אם נאמר שהחצובה בלעה טעם של חמץ בימות השנה, כעת הטעם של החמץ לא יוכל לעבור לסירים של פסח, שהרי אין כאן מאכל או משקה בין הסיר לחצובה.

ולכן למעשה, פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (חזון עובדיה עמוד עה ובנד"מ עמוד קלז), שלמנהג הספרדים, די בכך שינקו את החצובה היטב היטב, ויערו (ישפכו) עליה מים רותחים מכלי ראשון. כלומר, יש להרתיח מים בסיר או בקומקום חשמלי, ובשעה שהמים רותחים ומבעבעים, יש לשפוך אותם על גבי החצובה כשהיא נקייה (ומתאים לעשות זאת בתוך הכיור לאחר שמכשירים גם אותו). וזהו הכשר מעולה עבורה לימות הפסח.

אבל האשכנזים נוהגים להחמיר בזה כדעת הרמ"א, שלפסח מלבנים באש ממש את החצובה, או שקונים חצובה אחרת לפסח, או שעוטפים אותה בנייר אלומיניום עבה. אבל חומרא זו שייכת דוקא לגבי פסח, משום חומרת איסור חמץ, אבל בכל ימות השנה גם האשכנזים מיקלים בדבר, ומניחים סירים חלביים ובשריים בזה אחר זה על גבי החצובות, ורק לגבי פסח, מחמירים לכתחילה להחליף את החצובות או ללבן אותן באש ממש. (מור וקציעה סימן תנא, ואגרות משה חאו"ח ח"א סוף סימן קכד).

ומן האמור נלמד, שמעיקר הדין מותר להניח פיתה או לחם על גבי הכיריים בכל ימות השנה, כאשר הכיריים נקיות, משום שאין אנו חוששים מצד הדין שהחצובות בלעו טעם של איסור, שהרי כל מה שנשפך על החצובות נשרף מיד ואינו נבלע בתוכן. ויש להקל בזה גם למנהג האשכנזים. והמחמיר תבוא עליו ברכה. (יביע אומר ח"י סימן לה אות י).

ולסיכום: החצובות של הכיריים, יש לנקותן היטב, ולאחר מכן לשפוך עליהן מים רותחים מכלי רותח שעל האש, או מקומקום חשמלי רותח ומבעבע. ובכל ימות השנה מותר להשתמש בהן לכלי בשר ולכלי חלב בלי להכשירן. ודי בכך שהן תהיינה נקיות. (ומותר להניח לחם על גבי כיריים נקיות בכל ימות השנה). והאשכנזים מחמירים לגבי פסח, ללבן את החצובות באש, או להחליפן, או לעטוף אותן בנייר אלומיניום עבה.

שאלות ותשובות על ההלכה

כתבתם, כי להכשרת חצובות גז, די להגעילן ברותחין, וזאת באמצעות שפיכת מים מכלי ראשון. רציתי לדעת האם זה נכון גם לשאר חלקי הברזל שעל הגז? כוונתי לאותם חלקי ברזל הסמוכים לחצובה, כמו המבערים וכד'. 5 Nissan 5778 / 21 מרץ 2018

המבערים אינם חייבים הכשר, כי המאכלים לא אמורים לגעת בהם. ואם ירצה להחמיר יוכל לערות עליהן מים רותחים כמו שכתבנו לגבי הכירה.

בהרבה בתים יש היום כירים חשמליות ולא של גז, איך מכשירים אותם? 4 Nissan 5778 / 20 מרץ 2018

כיריים מזכוכית, יש לקות היטב. ודי בכך. ואם יש שם חלקים של מתכת, יש לנקות היטב היטב, ולהניח על הכירה חתיכת פח או אלומיניום עבה, ולחמם את הכירה לחום גבוה, במשך כמה דקות. ודי בכך.

מה לגבי כיריים קרמיות? 3 Nissan 5778 / 19 מרץ 2018

אם הן עשויות רק זכוכית, די להם בניקוי היטב. ואם יש חלקים של מתכת, יש להניח על גבי הכירה חתיכת מתכת או אלומיניום עבה, ולאחר שמנקים אותה היטב יש לחמם את הכירה לחום גבוה למשך כמה דקות, ודי בזה.

ברצוני לדעת מה ראשי תיבות ובנד"מ כפי שמופיע בהלכה? 27 Adar 5778 / 14 מרץ 2018

בנדפס מחדש. כלומר, במהדורא שיצאה לאחרונה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Y a-t-il une obligation de se lever lors du Kaddich ou de « Baréh’ou » ?

Question: Lorsque l’officiant ou celui qui monte à la Torah dit « Baréh’ou Ete Hachem Ha-Mévorah’ », et que l’assemblée répond « Barouh’ Hachem Ha-Mévorah’ Lé’olam Va&rsqu......

לקריאת ההלכה

« Ton camp sera saint »

Question: M’est-il permis de prier lorsqu’un enfant se promène dans la maison avec une couche qui n’est pas propre? Réponse: Il est dit dans la Torah: « Ton camp sera saint ». Nous apprenons à partir de là qu’il est inter......

לקריאת ההלכה

Cuissons réalisées par des non-juifs dans les restaurants et les hôtels (Cacher)

Question: Antérieurement, nous avons traité dans le cadre de la « Halacha Yomit » des questions relatives à l’interdiction des cuissons réalisées par des non-juifs dans des restaurants (Cacher) dans la mesure où un juif se contente d’......

לקריאת ההלכה

Se lever devant le Rav à chaque fois qu’il pénètre dans une pièce

Question: Dans notre synagogue, nous avons l’usage de se lever à chaque fois que le Rav entre, même s’il le fait plusieurs fois lors de la prière. Mais récemment, un fidèle a fait remarquer qu’il était interdit aux Béné Torah s......

לקריאת ההלכה


La bénédiction « Achèr Yatsar Eth’èm Bédinn »

Question: Une personne qui voit un cimetière (juif) chaque jour en roulant en voiture à proximité de l’entrée de Jérusalem, doit-elle réciter à chaque fois la bénédiction de « Achèr Yatsar Eth’èm Bé......

לקריאת ההלכה

Prier en pyjama

Question: Est-il permis de prier en pyjama? Réponse: Dans la précédente Halah’a, nous avons expliqué que celui qui prie doit au préalable prévoir un endroit digne pour sa prière. Il doit aussi s’apprêter correctement au niveau de ......

לקריאת ההלכה

S’interrompre en gardant le silence pendant la ‘Amida

La prière de la ‘Amida – le « Chémoné ‘Essré » - doit être dite de manière consécutive, et il est interdit de s’interrompre au milieu par quoi que ce soit. Dans la précédente Halacha, nous avons &eac......

לקריאת ההלכה

Fermer l’auvent d’une poussette pendant Chabbat

Question: Est-il permis de fermer pendant Chabbat l’auvent fixé sur une poussette? Réponse: L’une des activités interdites pendant Chabbat est celle de « construire ». Cette interdiction inclut le fait de confectionner une tente pendant Chabbat. La c......

לקריאת ההלכה