הלכה ליום רביעי ו' אדר תשע"ח 21 בפברואר 2018

נשים בקריאת המגילה – טעימה קודם המגילה

שאלה: מנהגינו שנשים שומעות קריאת המגילה בלילה, אבל לא ביום. האם מנהג זה נכון על פי ההלכה?

תשובה: אין חילוק בין האנשים לנשים לענין חיוב שמיעת קריאת המגילה, כי אף הנשים חייבות בקריאה זו כדין האנשים, שאף הן היו באותו נס ההצלה שבימי מרדכי ואסתר. וטעם מיוחד יש לחייב את הנשים בקריאת המגילה, שהרי הנס נעשה על יד אשה, היא אסתר. ובפרט בקריאת המגילה של היום, שהיא חמורה יותר מקריאת המגילה שבלילה.

ואמנם היו קצת מקומות, שהנשים נהגו שלא לשמוע קריאת המגילה בבוקר יום הפורים. ומרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל בספרו טבעת המלך (תחילת הלכות מגילה), הביא את דברי שו"ת "מים חיים", שכתב שמנהגם שלא קוראים מגילה עבור נשים ביום, והביא שרב אחר תמה על זה, ואחר כך מצא סמך להשען עליו בספר "מאורי אור", שכתב שאין חובה כל כך בקריאת המגילה פעמיים, אלא זכר לנס שהיו צועקים ביום ובלילה בזמן צרתם, כמו שנאמר "אקרא יומם ולא תענה ולילה ולא דומיה לי", ולכן לא רצו להחמיר כל כך על הנשים שהן טרודות בעניני הפורים שהם גם מצוה, והעוסק במצוה פטור מן המצוה. עד כאן דברי שו"ת "מים חיים" שבא להצדיק את המנהג שנשים לא קוראות מגילה ביום.

ומרן זצ"ל כתב על זה, שכל אלו דברי הבאי, ולא ניתנו להאמר, כי בודאי כל אשה יראת שמים יכולה למצוא זמן במשך היום לקיים מצות קריאת המגילה, שהיא עיקר מצות הפורים. וכמנהג כל נשות ישראל בכל מקומותיהן, ואין ספק שמנהג הנשים שזילזלו בקריאת המגילה ביום, אינו מנהג ותיק, אלא מנהג שעמי הארץ החלו בו, והוא מנהג נגד הגמרא שלנו, ונגד כל דברי הפוסקים. וברור שיש מצוה לבטל מנהג זה שלא יזכר עוד.

לכן למעשה, נשים חייבות במקרא מגילה, הן ביום והן בלילה, כדין האנשים ממש, ואסור לזלזל בזה.

אכילה לפני קריאת המגילה
אסור לאכול לפני קריאת המגילה, ולפיכך, נשים שאינן יכולות לבוא בזמן התפילה לבית הכנסת לשמוע קריאת המגילה, וממתינות עד שיחזרו האנשים מבית הכנסת, ורק אחר כך הן שומעות קריאת המגילה, צריכות להזהר שלא לאכול עד אשר תשמענה בעצמן את קריאת המגילה.

ומכל מקום מותר לשתות קפה או תה או לטעום פירות קודם קריאת המגילה. וכן מותר לאכול עוגה או פת פחות משיעור כביצה (שהוא שיעור חמישים וששה גרמים). והמחמירים שלא לטעום כלום קודם מקרא מגילה, תבוא עליהם הברכה. ואין חילוק בזה בין קריאת המגילה של הלילה לבין קריאת המגילה שביום, שאסור לאכול לפני מקרא מגילה.

ובליל פורים, במקומות שקוראים מגילה מיד בצאת תענית אסתר, והאשה ממתינה בביתה למקרא מגילה, הרי היא רשאית אפילו לכתחילה לאכול פירות או מעט עוגה וקפה או תה, ואינה צריכה להשאר בתענית עד אחר קריאת המגילה. (כן פסק הגאון הראש"ל שליט"א בילקוט יוסף הנד"מ עמוד תקנו).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

החמץ והקטניות בפסח – שנת התשע"ח

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מצות יאכל את שבעת הימים, ולא יראה לך חמץ ולא יראה לך שאור בכל גבולך". וענין החימוץ שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ, ומרגע שהחמיץ, אסור אותו החמץ בפסח באכילה ובהנאה, ......

לקריאת ההלכה

בדיקת וביטול חמץ

דין בדיקת חמץ אור לארבעה עשר בניסן שיחול השנה (תשע"ח) ביום חמישי בלילה (ליל יום שישי), בודקין את החמץ לאור הנר. וצריך שיהיה הנר של שעוה, (או משמן פרפין מוקשה כפי שמצוי בזמנינו), כתקנת חז"ל. ואם אין לו נר, אבל יש לו פנס קטן שיכול להכניסו למקומות שצריך לבדוק בהן כהוגן, מותר לבדוק עם פנס כזה......

לקריאת ההלכה


"זכר למחצית השקל" – התשע"ח

נוהגים לתת לפני פורים מעות "זכר למחצית השקל", כמו שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. ונוהגים לגבות את המעות בבית הכנסת בליל פורים קודם קריאת המגילה, וכמו שאמרו חז"ל (מגילה דף יג ע"ב) "גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שעתיד המן לשקול שקלים על ישראל לפיכך הקדים ש......

לקריאת ההלכה

"מרור" "שולחן עורך" "צפון" – אזהרת מרן זצ"ל - והבהרה בענין סיגריות אלקטרוניות בפסח

--------------------------- הבהרה: בענין מה שפרסמנו, כי לדעת מרן זצ"ל מותר להשמש בפסח בסיגריות רגילות (מלבד הבעיה הכללית בעישון סיגריות בכל ימות השנה, כי הן מסוכנות לבריאות). יש לציין כי לפי מה שנתפרסם, בסיגריות אלקטרוניות יש חשש תערובת חמץ. ונתברר שטעם הנוזל בתוכן אינו פגום כלל (רק שאי אפשר......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בהלכות הקודמות הזכרנו שאין להשתמש בפסח בכלי חמץ, מפני שהם בלועים מחמץ כמו שהסברנו. והנה דיני הכשר כלים לפסח הם קשים גם מבחינה הלכתית וגם מבחינה מעשית, ומרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל סידר לנו בחבוריו ובשעוריו את דיני הכשרת הכלים לחג הפסח. בזמנינו, שאנו חיים בדורות של שפע שמשפיע ה' ......

לקריאת ההלכה

בישול ביום טוב

בהלכות הקודמות ביארנו, שאף על פי שדין יום טוב (חג) ודין שבת שוה לענין איסור מלאכה, ולכן אסור ליסוע ברכב ביום טוב (מפני שכמה איסורים כרוכים בזה. עיין שו"ת יחוה דעת ח"ג סימן לו), מכל מקום מלאכות מסויימות שבאות לצורך הכנת מאכל ("אוכל נפש") ביום טוב, הותרו. וכגון מלאכת בישול או ......

לקריאת ההלכה