הלכה ליום ראשון כ' תמוז תש"פ 12 ביולי 2020

מנהגי ימי בין המצרים בקצרה

-----------------------

לשאלת רבים: אנשים הנמצאים בימים הללו בבידוד, ובפרט ילדים קטנים, יש להקל להם בשמיעת מוזיקה במקום צורך. ובפרט עבור ילדים קטנים יש להקל בזה בפשיטות, ולשמחם כמה שניתן, מפני שיש בבידוד שכזה חשש סכנת הנפש לגביהם, ויש לפעול בכל האפשרויות על מנת לשמחם ולשפר את מצב רוחם. וה' יתברך יכלה המגיפה מעלינו, ונזכה לבשורות טובות. 

-----------------------

פרי חדש בימי בין המצרים
אף על פי שביארנו שבימי בין המצרים אין לברך שהחיינו על פרי חדש, מכל מקום, אשה שהיא בהריון, והיא מתאווה לאיזה פרי חדש שנמצא עתה בשוק, כמו פרי הדובדבן ומנגו וכיוצא באלו, יש להביא לה מיד מאותו הפרי שתאכל ממנו.

שמיעת כלי זמר בימי בין המצרים
אסור לעשות ריקודים ומחולות בימים שבין שבעה עשר בתמוז לתשעה באב, ואפילו בלא כלי נגינה.

כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שבימי בין המצרים יש להמנע משמיעת מוזיקה מוקלטת. ומכל מקום, בשמחת מצוה, כגון שמחת חתן וכלה, או בשמחת ברית מילה, או בסעודת פדיון הבן, או בר מצוה, או סיום מסכת, מותר לשמוע שירי קודש המלווים בכלי נגינה, שכל שהיא שמחה של מצוה, יש להקל בדבר.

שירה בפה בימי בין המצרים
ושירה שהיא בפה, בלא כלי זמר, מותר לשורר בימים אלה. וכל שכן שיש להקל בזה בשבתות של ימי בין המצרים, ואפילו בתשעה באב שחל להיות בשבת, מותר לשורר שירי קודש לכבוד שבת.

מי שפרנסתו מנגינה על כלי זמר
מי שפרנסתו לנגן בכלי זמר אצל גויים, מותר לו להמשיך לנגן בכלי זמר עד שבוע שחל בו תשעה באב. וכמו כן מורה לנגינה, שמלמד תלמידים לנגן על כינור וכדומה, ויש לו הפסד ממון, אם לא ילמד בימים אלה, מותר לו להמשיך ללמד נגינה עד שבוע שחל בו תשעה באב. ונכון להחמיר בזה מיום ראש חודש אב. וכמו שיש להקל בזה למורה שמלמד נגינה, כמו כן מותר הדבר לתלמיד הלומד נגינה בימים אלו.

קייטנות שמשמיעים בהם מוזיקה
קייטנות של ילדים, או גני ילדים הפועלים בימי בין המצרים, ובמסגרת פעולתם משמיעים בהם שירים המלויים בכלי נגינה, יש להקל להם להשמיע שירים אלה בימי בין המצרים. כן פסק מרן רבינו זצ"ל, וכן פסק הגאון רבי יעקב קמינצקי זצ"ל.

כיבוס ולבישת בגדים מכובסים
דיני כיבוס ולבישת בגדים מכובסים, יבואר אם ירצה ה' בסמוך לראש חודש אב.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום עליכם.
ברצוני לדעת האם ניתו לחתום חוזה לרכישת נכס בימי בין המיצרים כ"א תמוז תש"פ / 13 ביולי 2020

עד ראש חודש אב, מותר בהחלט,

בגלל מצב המגפה הבעל קורא עולה את השבע עליות בשבת והוא מברך על התורה תחילה וסוף שבע פעמים. השאלה היא אם כך היא ההלכה והאם אין כאן ברכות לבטלה? כ' תמוז תש"פ / 12 ביולי 2020

שלום,

אם אין אפשרות אחרת, כך עושים, ואין זה ברכה לבטלה. 

הכנת קפה שחור בשבת: 1)האם מותר להכין בשבת קפה שחור לשתיה? אם כן, באיזה אופן? כ' תמוז תש"פ / 12 ביולי 2020

אם מדובר בקפה שחור רגיל, הרי הוא כבר קלוי, ולמנהג הספרדים אפשר להכינו בלי שום שינוי, כי אין בישול אחר קלייה. 

1) האם חל על האשה כבוד לרבנית שלה, כמו אצל האיש, כגון: אסור להורות הלכה בפני רבו, הקבלת פני רבו ברגל?.. 2)האם זה כלפי כל רבנית, כשאשה שמעה ממנה הלכה אחת לפחות, שאז חייבת בכבודה בכל הנ"ל? כ' תמוז תש"פ / 12 ביולי 2020

צריך לכבד את הרבנית שלה. וכן לא נכון להורות בפניה, אף שהדבר תלוי בנהוג באותו מקום, כי הוראה במקום רבו שנאסרה, היא דוקא ברבו המובהק, והרבנית אינה נחשבת רבו המובהק. וענין שמיעת הלכה אחת אינו נוגע לכבוד רבו מממש, אלא שיש לנהוג באדם כזה בדרך ארץ.

שלום כבוד הרב.
רציתי לשאול אם מותר תוך כדי שאני עושה ספורט - הליכה לשמוע שירים? יצוין שאני הולכת כל פעם הליכה עם שירים תודה רבה. י"ז תמוז תש"פ / 9 ביולי 2020

אין לעשות זאת בימי בין המצרים. אלו ימים שאנו מתאבלים בהם על הצרות שעברו על עם ישראל מדורי דורות. ולכן לא נכון לנהוג כאילו לא אירע דבר.

האם אפשר בבין המצרים, להשתמש במגבת וסדין חדש? כ"א תמוז תשע"ט / 24 ביולי 2019

מותר. רק אם הוא סדין יקר ומיוחד יש להמנע אחרי ראש חודש אב.

אם אפשר לחדש וללבוש את הבגד לכבוד שבת קודש? כ' תמוז תשע"ז / 14 ביולי 2017

לא נכון לעשות כן אפילו בשבתות שבבין המצרים

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה


כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה

חג הפסח התשפ"א

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבשבועות הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. אולם השנ......

לקריאת ההלכה

מנהג תיקון ליל שבועות

מנהג תיקון ליל שבועות פשט המנהג בכל תפוצות ישראל, להיות נעורים בליל חג השבועות ולעסוק בתורה, עד עלות השחר, וכמו שכתוב בזוהר הקדוש; חסידים הראשונים לא היו ישנים בלילה הזאת, והיו עוסקים בתורה, ואומרים: בואו לנחול מורשה קדושה לנו ולבנינו בשני העולמות. וכן אמרו עוד בזהר הקדוש: כל אלו שמתקנים התיקון בלי......

לקריאת ההלכה