הלכה ל יום ראשון 20 Tammuz 5780 12 יולי 2020

מנהגי ימי בין המצרים בקצרה

-----------------------

לשאלת רבים: אנשים הנמצאים בימים הללו בבידוד, ובפרט ילדים קטנים, יש להקל להם בשמיעת מוזיקה במקום צורך. ובפרט עבור ילדים קטנים יש להקל בזה בפשיטות, ולשמחם כמה שניתן, מפני שיש בבידוד שכזה חשש סכנת הנפש לגביהם, ויש לפעול בכל האפשרויות על מנת לשמחם ולשפר את מצב רוחם. וה' יתברך יכלה המגיפה מעלינו, ונזכה לבשורות טובות. 

-----------------------

פרי חדש בימי בין המצרים
אף על פי שביארנו שבימי בין המצרים אין לברך שהחיינו על פרי חדש, מכל מקום, אשה שהיא בהריון, והיא מתאווה לאיזה פרי חדש שנמצא עתה בשוק, כמו פרי הדובדבן ומנגו וכיוצא באלו, יש להביא לה מיד מאותו הפרי שתאכל ממנו.

שמיעת כלי זמר בימי בין המצרים
אסור לעשות ריקודים ומחולות בימים שבין שבעה עשר בתמוז לתשעה באב, ואפילו בלא כלי נגינה.

כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שבימי בין המצרים יש להמנע משמיעת מוזיקה מוקלטת. ומכל מקום, בשמחת מצוה, כגון שמחת חתן וכלה, או בשמחת ברית מילה, או בסעודת פדיון הבן, או בר מצוה, או סיום מסכת, מותר לשמוע שירי קודש המלווים בכלי נגינה, שכל שהיא שמחה של מצוה, יש להקל בדבר.

שירה בפה בימי בין המצרים
ושירה שהיא בפה, בלא כלי זמר, מותר לשורר בימים אלה. וכל שכן שיש להקל בזה בשבתות של ימי בין המצרים, ואפילו בתשעה באב שחל להיות בשבת, מותר לשורר שירי קודש לכבוד שבת.

מי שפרנסתו מנגינה על כלי זמר
מי שפרנסתו לנגן בכלי זמר אצל גויים, מותר לו להמשיך לנגן בכלי זמר עד שבוע שחל בו תשעה באב. וכמו כן מורה לנגינה, שמלמד תלמידים לנגן על כינור וכדומה, ויש לו הפסד ממון, אם לא ילמד בימים אלה, מותר לו להמשיך ללמד נגינה עד שבוע שחל בו תשעה באב. ונכון להחמיר בזה מיום ראש חודש אב. וכמו שיש להקל בזה למורה שמלמד נגינה, כמו כן מותר הדבר לתלמיד הלומד נגינה בימים אלו.

קייטנות שמשמיעים בהם מוזיקה
קייטנות של ילדים, או גני ילדים הפועלים בימי בין המצרים, ובמסגרת פעולתם משמיעים בהם שירים המלויים בכלי נגינה, יש להקל להם להשמיע שירים אלה בימי בין המצרים. כן פסק מרן רבינו זצ"ל, וכן פסק הגאון רבי יעקב קמינצקי זצ"ל.

כיבוס ולבישת בגדים מכובסים
דיני כיבוס ולבישת בגדים מכובסים, יבואר אם ירצה ה' בסמוך לראש חודש אב.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום עליכם.
ברצוני לדעת האם ניתו לחתום חוזה לרכישת נכס בימי בין המיצרים 21 Tammuz 5780 / 13 יולי 2020

עד ראש חודש אב, מותר בהחלט,

בגלל מצב המגפה הבעל קורא עולה את השבע עליות בשבת והוא מברך על התורה תחילה וסוף שבע פעמים. השאלה היא אם כך היא ההלכה והאם אין כאן ברכות לבטלה? 20 Tammuz 5780 / 12 יולי 2020

שלום,

אם אין אפשרות אחרת, כך עושים, ואין זה ברכה לבטלה. 

הכנת קפה שחור בשבת: 1)האם מותר להכין בשבת קפה שחור לשתיה? אם כן, באיזה אופן? 20 Tammuz 5780 / 12 יולי 2020

אם מדובר בקפה שחור רגיל, הרי הוא כבר קלוי, ולמנהג הספרדים אפשר להכינו בלי שום שינוי, כי אין בישול אחר קלייה. 

1) האם חל על האשה כבוד לרבנית שלה, כמו אצל האיש, כגון: אסור להורות הלכה בפני רבו, הקבלת פני רבו ברגל?.. 2)האם זה כלפי כל רבנית, כשאשה שמעה ממנה הלכה אחת לפחות, שאז חייבת בכבודה בכל הנ"ל? 20 Tammuz 5780 / 12 יולי 2020

צריך לכבד את הרבנית שלה. וכן לא נכון להורות בפניה, אף שהדבר תלוי בנהוג באותו מקום, כי הוראה במקום רבו שנאסרה, היא דוקא ברבו המובהק, והרבנית אינה נחשבת רבו המובהק. וענין שמיעת הלכה אחת אינו נוגע לכבוד רבו מממש, אלא שיש לנהוג באדם כזה בדרך ארץ.

שלום כבוד הרב.
רציתי לשאול אם מותר תוך כדי שאני עושה ספורט - הליכה לשמוע שירים? יצוין שאני הולכת כל פעם הליכה עם שירים תודה רבה. 17 Tammuz 5780 / 9 יולי 2020

אין לעשות זאת בימי בין המצרים. אלו ימים שאנו מתאבלים בהם על הצרות שעברו על עם ישראל מדורי דורות. ולכן לא נכון לנהוג כאילו לא אירע דבר.

האם אפשר בבין המצרים, להשתמש במגבת וסדין חדש? 21 Tammuz 5779 / 24 יולי 2019

מותר. רק אם הוא סדין יקר ומיוחד יש להמנע אחרי ראש חודש אב.

אם אפשר לחדש וללבוש את הבגד לכבוד שבת קודש? 20 Tammuz 5777 / 14 יולי 2017

לא נכון לעשות כן אפילו בשבתות שבבין המצרים

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

ORDEN RITUAL DE LA NOCHE DE ROSH HASHANA

Las dos noches de Rosh Hashana es costumbre comer alimentos que simbolizan buenos designios para Israel. Por ello se come Rubia o lubia en árabe, zapallo –calabaza dulce-, dátiles, acelga, puerro, cabeza de cordero, manzana y miel. Ya hemos escrito oportunamente, que la perso......

לקריאת ההלכה

CUARTA COMIDA SABÁTICA, “MELAVE MALKA”

Pregunta: Es necesario comer pan en la comida que se realiza en la salida del Shabbat –Melave Malka-? Respuesta: Enseña el Talmud (Shabbat 119ª): Siempre debe la persona preparar su mesa la víspera de Shabbat, aún cuando no posea sino un “cazait” -29grs......

לקריאת ההלכה

OBJETOS DE USO ESPECÍFICO

Ya hemos visto en entregas anteriores, los distintos tipos de muksé existentes, a saber: Queli shemelajtó leheter –objetos con función permitida- como los vasos, platos, cubiertos, etc. Queli shemelajtó leisur –objetos con función prohibida-, por ej. el......

לקריאת ההלכה

MOVILIZACIÓN DE PERIÓDICOS Y LIBROS EN SHABBAT

Pregunta: Está permitido movilizar en Shabbat libros sobre medicina, guías telefónicas, etc.? Está permitido leer el periódico en Shabbat? Respuesta: Escribe Maran (Sh. A. cap. 307 inc. 16) Parábolas y relatos seculares, relatos amorosos como el libro Ema......

לקריאת ההלכה


MANIPULACIÓN DE ARTEFACTOS ELÉCTRICOS EN Shabbat

Pregunta: Está permitido en Shabbat cubrirse con una manta eléctrica o se prohibe por considerarse ésta un objeto muksé? Asimismo ¿puede manipularse un artefacto eléctrico en Shabbat o no? Respuesta: En principio, debemos aclarar dentro de qué tipo......

לקריאת ההלכה

OBJETOS DE FUNCIÓN PROHIBIDA EN SHABBAT

Ya hemos enumerado las distintas categorías de muksé que existen en Shabbat, a continuación nos explayaremos sobre una de estas categorías, “queli shemelajtó leisur, o sea los objetos destinados a una función prohibida en Shabbat, como por ejemplo un m......

לקריאת ההלכה

GENERALIDADES SOBRE EL MUKSÉ

Ya comenzamos en las entregas anteriores a interiorizarnos sobre los principios del concepto de Muksé y los orígenes de esta institución rabínica. A continuación veremos algunas generalidades sobre el mismo. QUELIM SHEMELAJTAM LEHETER –objetos cuya funci&o......

לקריאת ההלכה

MANIPULACIÓN DE ALIMENTOS EN Shabbat

Pregunta: Está permitido manipular alimentos que no pueden ser utilizados en Shabbat, por ej. carne preparada para el domingo, polvo de hornear, vainilla, etc.? Respuesta: Ya hemos visto anteriormente algunas generalidades sobre la halajá de Muksé en Shabbat y el tipo de obje......

לקריאת ההלכה