הלכה ליום שני י' שבט תשע"ז 6 בפברואר 2017

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

גיל משה בן יעל

הוקדש על ידי

הוריו

"לֶדֶר"

----------------------------------
עם כל ישראל, אנו מתפללים לרפואה שלימה עבור הגאון הגדול
רבי אהרן יהודה ליב (שטיינמן) בן גיטל פייגא בתושח"י.
שה' יתברך ישלח לו רפואה שלימה, ויאריך ימיו ושנותיו בטובה עד ביאת גואל צדק במהרה בימינו אמן.

----------------------------------

שאלה: מה מברכים על "לֶדֶר"?

תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף לח.), אמרו רבותינו, "טרימא", מברכים עליה בורא פרי העץ. מאי טעמא? במלתייהו קיימי כדמעיקרא. כלומר, טרימא, שהיא מאכל העשוי מרסק תמרים, מברכים עליו בורא פרי העץ, ומה הטעם לכך? משום שהפירות נשארים אותו דבר כפי שהיו בתחילה.

ונחלקו רבותינו הראשונים מהי בדיוק ה"טרימא". לדעת רש"י, מדובר בתמרים שכתש אותם קצת, ולכן מברכים עליהם בורא פרי העץ. ומשמע מדברי רש"י, שאם כתש ומיעך אותם לגמרי, יש לברך עליהם שהכל נהיה בדברו. וכן פסק הרמ"א (בסימן רב).

אבל רבינו הרמב"ם (בפ"ח מהלכות ברכות ה"ד) פירש, שהטרימא, עשויה מתמרים, שהוציא מהם את הגרעינים, ומיעכן ביד היטב היטב עד שעשאן כעין עיסה. ובכל זאת מברכים עליה בורא פרי העץ, משום שעדיין הפירות, כלומר התמרים, נשארים במצב דומה למה שהיו בתחילה. וכן פסק מרן השלחן ערוך, "תמרים שמיעכן ביד ועשה מהם עיסה, והוציא מהם גרעיניהם, אפילו שכך, לא נשתנתה ברכתם, ומברך עליהם בורא פרי העץ".

והנה הלדר המצוי בזמנינו, (שנקרא באנגלית (Fruit leatherעושים אותו בדרך כלל ממשמשים מעוכים היטב, עד שהם נעשים כמין עיסה אחת, ומשטחים אותה עד שנעשית כמין דף. ולדעת מרן השלחן ערוך, יש לברך עליו "בורא פרי העץ", שהרי ברכת המשמש היא "בורא פרי העץ", ולכן אף על פי שמיעך את הפירות היטב, לא נשתנית ברכתם. כמו שמבואר בגמרא ובדברי הרמב"ם.

אבל לדברי רש"י, שבגמרא מדובר דוקא במקרה שלא מיעך את הפירות לגמרי, הרי שיש לברך על הלדר שהכל נהיה בדברו. ונראה שכן דעת הרמ"א. וכן המנהג פשוט אצל האשכנזים, שמברכים על הלדר "שהכל נהיה בדברו".

ובאמת שרבים מן הספרדים נהגו לברך על הלדר "שהכל נהיה בדברו", כפי דעת הרמ"א. ואף על פי שאנו פוסקים תמיד כדעת מרן השלחן ערוך, מכל מקום מאחר ויש בדבר מחלוקת הפוסקים, ומאחר וגם לדעת מרן השלחן ערוך, אם יברך על הלדר שהכל נהיה בדברו, יצא ידי חובתו, לכן נהגו לברך שהכל. וכן כתב הגאון רבינו יוסף חיים בספרו שו"ת רב פעלים (או"ח סימן כח).

אולם מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל היה נוהג לברך על הלדר בורא פרי העץ. וטעמו הוא, משום שאין לחשוש במקרה זה לדעת הרמ"א, שהרי לגבי לדר, גם הרמ"א יודה שאם בירך בורא פרי העץ, יצא ידי חובתו, שהרי אין זה שקר, לברך על הלדר "בורא פרי העץ", שהרי סוף סוף הוא בא מפרי העץ. ולכן להלכה למנהג הספרדים יש לברך על הלדר בורא פרי העץ, ולמנהג האשכנזים יש לברך עליו שהכל נהיה בדברו. (ראה בשו"ת יחוה דעת ח"ב סימן לה).

אולם יש מיני לדר שהם פשוטים יותר, ומיוצרים בצורה תעשייתית, ומערבים בהם חומרים שונים ומשונים, סוכר ומיני תמציות, ועליהם יש לברך שהכל נהיה בדברו לכל הדעות. כי רק על לדר שמיוצר מפירות ממש, יש לברך "בורא פרי העץ".

שאלות ותשובות על ההלכה

ביביע אומר ח"ז סימן כט ובחזון עובדיה מרן זצוק"ל כתב לברך על הלדר שהכל! ט"ז שבט תשע"ז / 12 בפברואר 2017

גם ביביע אומר, וגם בחזון עובדיה ט"ו בשבט (עמוד קלו) פסק כדעת מרן, לברך עליו בורא פרי העץ.

בהמשך לעניין הלדר, האם קיימת בעיה באכילתו מבחינת תולעים? הרי ידוע, שבמשמש הרבה פעמים קיימים תולעים, ובלדר שמעכו וריסקו אותו וכו', לא ניתן לבדיקה האם מתולע. י"א שבט תשע"ז / 7 בפברואר 2017

רוב המשמשים בדרך כלל אין בהם אפילו מיעוט המצוי שמתולעים. ועוד, שבלדר הם נמעכים לגמרי, ובטלים בששים. לכן מותר לאכול לדר. ולדר שהוא טבעי לגמרי, יש מחמירים לבדוק אותו באופן כללי כנגד האור, לראות אם אין שם איזה חרק. והנסיון הוכיח שאם הוא טרי, הוא נקי לגמרי.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – שנת תשע"ו

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה

זמן הדלקת נרות חנוכה

לכתחילה, (כלומר, הזמן המועדף ביותר להדלקת נרות חנוכה), צריך להדליק נרות חנוכה מיד בצאת הכוכבים, דהיינו כשתים עשרה דקות לאחר שקיעת החמה בימים אלו, ויש מהאשכנזים שנהגו להדליק מיד עם שקיעת החמה. הזמן המוקדם ביותר להדלקת נרות חנוכה אין להדליק נרות חנוכה קודם זמן שקיעת החמה או צאת הכוכבים. (מלבד בערב......

לקריאת ההלכה

נר חנוכה במוצאי שבת

השנה, התשע"ז, נתחיל להדליק נרות חנוכה במוצאי שבת הקרובה, פרשת וישב. במוצאי שבת, מדליקים בבית הכנסת נרות חנוכה, ואחר כך מבדילים על הכוס, כדי לאחר את יציאת השבת כמה שאפשר. ואף על פי שהמדליק נרות חנוכה, פורק מעליו את קדושת השבת, מכל מקום טוב להדליק נרות חנוכה בבית הכנסת אחר תפלת ערבית, שהרי כל ......

לקריאת ההלכה


ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך?  צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים להדלקת נרות חנוכה

כשמדליק נרות חנוכה צריך לדאוג שיהיה בנר די שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו, וכן אם מדליק בנרות של שעווה, צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן הדלקתם אחר צאת הכוכבים (ומצויים נרות צבעוניים המותאמים במיוחד למנורות חנוכה קטנות, ואינם דולקים חצי שעה, ויש להיזהר......

לקריאת ההלכה

שאלה: עד מתי מותר להתפלל תפלת שחרית? מהו "סוף זמן תפלה - מגן אברהם" ו"סוף זמן תפלה -הגר"א" שמודפס בלוחות השנה?

תשובה: במשנה במסכת ברכות, ובגמרא (דף כז.) אמרו, שזמן תפלת שחרית הוא עד סוף ארבע שעות מהיום. כלומר, מתחילת היום, יש למנות ארבע שעות, שהן שליש היום (כי בכל יום שתים עשרה שעות, וארבע שעות הן שליש היום), ועד סוף ארבע שעות יש להתפלל תפלת שחרית. מאמתי מונים ארבע שעות? בהלכה הקודמת הזכרנו כי סוף זמן קר......

לקריאת ההלכה