הלכה ליום ראשון י' טבת תשע"ז 8 בינואר 2017

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור הרב הגדול מעוז ומגדול ללומדי התורה

רבי שאול (קצין) בן מזל בתושח"י

הרב הראשי דק"ק שערי ציון בניו יורק
שה' יתברך ירפאהו רפואה שלימה, ויאריך ימיו בטובה ובבריאות איתנה

הוקדש על ידי

הלכה יומית

מי שבירך על מאכל בתענית - ודברי הספד על הגאון רבי משה שפירא זצ"ל

היום, הוא יום עשירי בטבת, שבו סמך מלך בבל על ירושלים כדי להחריבה, כמו שנאמר בספר יחזקאל (פרק כד), "וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי בַּשָּׁנָה הַתְּשִׁיעִית בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי (הוא חודש טבת) בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ לֵאמֹר, בֶּן אָדָם! כתוב לְךָ אֶת שֵׁם הַיּוֹם אֶת עֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה, סָמַךְ מֶלֶךְ בָּבֶל אֶל יְרוּשָׁלִַם בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה".

ולפיכך אנו מתענים ביום עשירי בטבת, כדי להכניע לבבינו לשוב בתשובה שלימה, ולהתחנן לפני אלוקינו שירחם עלינו וישוב לגאלינו גאולת עולמים. וכמו שכתב רבינו הרמב"ם, שכל ישראל מתענים בימים שאירעו בהם צרות לישראל, כדי לעורר הלבבות ולפתוח דרכי תשובה, ויהיה זה זיכרון למעשינו הרעים, ומעשה אבותינו שהיה כמעשינו עתה, עד שגרם להם ולנו אותן הצרות, שבזיכרון דברים אלו נשוב להיטיב, שנאמר "וְהִתְוַדּוּ אֶת עֲוֹנָם וְאֶת עֲוֹן אֲבֹתָם".

ומבואר כי תענית זו נקבעה על ידי רבותינו, ואסור לאכול ולשתות ביום זה, אך איסור זה אינו מן התורה, אלא מדרבנן, כלומר, מכח גזירות רבותינו ומנהגיהם.

ועתה נבוא לדון, במי שטעה ביום התענית, ובירך על איזה מאכל, מפני ששכח שהיום הוא בתענית, ולפני שהכניס את המאכל לפיו, נזכר הוא בעצמו, או שאחרים הזכירו לו, שהיום הוא תענית, ואם כן אסור לו לאכול. כיצד עליו לנהוג?

ובנדון זה דן בשו"ת הלק"ט, וכתב בקצרה, שיש לטעום מעט מהמאכל, כדי שהברכה לא תהיה ברכה לבטלה. גם הגאון רבינו יונה נבון, רבו של מרן החיד"א, בספרו נחפה בכסף, דן במי שטעה ביום התענית ובירך על המאכל, וכתב, שעליו לטעום מעט מן המאכל, משום שאיסור ברכה לבטלה הוא איסור חמור ביותר, ולדעת הרמב"ם הוא איסור מן התורה, ואילו טעימת המאכל בתענית, אינה אסורה אלא מדרבנן. לכן, יש להורות לאותו אדם שטעה, שיאכל מעט מן המאכל, ובזה ברכתו לא תהיה ברכה לבטלה.

ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל דן בענין זה בכמה מקומות, ובפרט בשו"ת יביע אומר (ח"ב יו"ד סימן ה), והביא דברי הפוסקים בזה, והשיב על דברי המשיגים על דברי הנחפה בכסף, והעלה גם הוא להלכה, שמי שטעה ובירך על מאכל בתענית, יטעם מעט מן המאכל, ואחר כך ישלים את התענית עד סיומה.

ובמקום אחר הביא מרן זצ"ל, (בשו"ת יחוה דעת ח"ד סימן מא), שמעשה כיוצא בזה אירע להגאון רבי אברהם אלקלעי, כמו שכתב בספרו זכור לאברהם (מערכת בשר בחלב) בזו הלשון:

מעשה בא לידי, באחד מימי החורף, שלאחר שאכלתי בשר ועברו ארבע שעות, שכחתי ובירכתי על גבינה, ונתתי לתוך פי, ומיד נזכרתי. והעלה להלכה, שמותר לבלוע מעט מן הגבינה שבפיו, כדי שלא תהיה ברכתו לבטלה, ואף על פי שמרן השלחן ערוך פסק שצריך להמתין שש שעות בין בשר לגבינה, מכל מקום מכיון שיש כמה שיטות בדברי הפוסקים בזה, ובפרט מאחר והוא איסור מדרבנן, ואינו איסור מן התורה, בנידון זה לכל הדעות יש להתיר לטעום כדי שלא תהיה ברכתו לבטלה.

ומרן זצ"ל חיזק את הדברים בסברות נכונות, והעלה להלכה שכן הדין גם לגבי מי שטעה בתענית, ובירך על המאכל, שעליו לטעום מעט מן המאכל, ולאחר מכן ימשיך את התענית עד הלילה.

------------------------------------
הגאון רבי משה שפירא זצ"ל

במוצאי שבת, הסתלק מאיתנו אחד מגדולי דורינו, הגאון רבי משה שפירא זצ"ל. הגאון זצ"ל היה מגדולי תלמידי הגאון רבי יצחק זאב סולובייצ'יק, הרב מבריסק, הוא היה מיחידי הדור בחכמת הקבלה, גאון של ממש הן בנגלה והן בנסתר, ודברי התורה שלו בעניני מוסר ומחשבה היו מפעימים את לב השומעים, ובכללם גם גדולי תורה, שהיו מעריצים את הגאון זצ"ל על גדלותו וצדקותו. רוב בני דורינו לא הכירו את הרב זצ"ל, שהיה בורח מן הכבוד. הוא היה מאיר פנים לכל אדם, והיתה לו קרבה מיוחדת לגדולי הרבנים בדור שלפנינו. גם לפני מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל זכה הגאון לעמוד, להציג בפניו שאלות חמורות.

מצעירותו, היה מוסר את חייו בשקידת התורה, מתוך עוני ודחק. הוא החליט שלא להתפרנס מן התורה, ולכן בחר לו דרך יחודית, שלא לקבל משכורת כדרכם של כל האברכים, אלא היה שוקד על דלתות התורה לשם שמים בלבד. ורעייתו הרבנית הצדקת שתחיה, הלכה עמו בדרכו, וכך חיו את חייהם בעניות ובדחק במשך שנים רבות.

הגאון זצ"ל לא היה מתפעל ממוסכמות, ובכל נושא היה מברר את דרכו בקדושה וטהרה, בעיון עמוק בכל חדרי התורה, וכך זכה להעמיד תלמידים יקרים מפז,השותים בצמא את דבריו.

עם כל גדולתו בתורה, לא שכח הגאון זצ"ל את העניים והמסכנים מכל, הם האנשים התועים בחשכה, הרחוקים מדרכה של התורה. הוא פעל רבות להשיב את בניו של ה' יתברך בתשובה שלימה. בין מקורביו, שזכו להדרכתו, ניתן למנות רבים מבעלי התשובה שבדורינו, ובכללם הרב אורי זוהר שליט"א, ועוד רבים וטובים.

בשנים האחרונות סבל הגאון יסורים רבים, ועם זאת השתדל להמשיך בדרך הקודש, בהרבצת התורה, ובסיוע ללומדי התורה.
זכותו תגן עלינו, ותהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

L’obligation d’entendre Parachat Zah’or

Le Chabbat qui précède Pourim (ce Chabbat 11 mars), lors de l’ouverture du Héh’al à la synagogue, nous sortons 2 Sifré Torah. Dans le 1er nous lirons la Paracha de la semaine (Tétsavé), et dans le 2ème, nous lirons le passage de &la......

לקריאת ההלכה

Cachérisation des ustensiles pour Pessah’ (suite)

Dans la précédente Halah’a , nous avons expliqué qu’il faut utiliser durant Pessah’ uniquement des ustensiles qui n’ont pas absorbés de H’amets, c'est-à-dire, des ustensiles neufs (ou des ustensiles réservés pour Pess......

לקריאת ההלכה

Les quantités de Matsa que l’on doit consommer le soir du Séder

Question: Quelle quantité de « Kazaït » de Matsa doit-on consommer le soir de Pessah’? Réponse: Le soir du Seder de Pessah’, l’obligation est de consommer au total 3 fois la quantité de Kazaït de Matsa. Le Kazaït correspo......

לקריאת ההלכה

Les femmes et la loi de Chémitatt Késsafim (Dettes annulées par la Chémita)

Cette Halacha est dédiée à la prompte et totale guérison de mon beau père Its'hak Ben ‘Aisha (BENICHOU) d’Ashdod, de Charly Israël Ma’hlouf Ben ‘Aisha (BENICHOU) d’Ashdod, de Ménou’ha Elia......

לקריאת ההלכה


Cachérisation des ustensiles pour Pessah’

Dans une précédente Halah’a , nous avons mentionné l’interdiction d’utiliser durant Pessah’, la vaisselle que l’on utilise durant toute l’année, puisque cette vaisselle a absorbé du H’amets, comme nous l’avons expliqu......

לקריאת ההלכה

Le Seder de Roch Ha-Chana – « Réjouissez-vous en tremblant »

Pendant les 2 soirs de Roch Ha-Chana, nous avons la tradition de consommer certains aliments en guise de bon signe pour toute l’année. C’est pour cela que nous mangeons ces soirs-là, des haricots (Roubya en araméen ou Loubya en arabe), de la courge (Kr’a), du ......

לקריאת ההלכה

Le symbole du demi-Chékel (année 5777)

Nous avons l’usage d'offrir avant Pourim l’argent du « Zéh’er Lémah’atsit Ha-Chékel » (l’argent qui « symbolise le demi-Chékel ») que tout le peuple d’Israël donnait à l’époque du Bet......

לקריאת ההלכה

Le mariage d’un Cohen avec une fille Israël

Cette Halacha est aussi dédiée à la prompte et totale guérison de mon beau père Its’hak Ben ‘Aisha (BENICHOU) d’Ashdod, de Charly Israël Ma’hlouf Ben ‘Aisha (BENICHOU) d’Ashdod, de Chim’on Ben Méssa’ouda ......

לקריאת ההלכה