הלכה ליום חמישי ד' אלול תשפ"א 12 באוגוסט 2021

היאוש מן התשובה

נאמר בספר קהלת (פרק יא פסוק ט), "שְׂמַח בָּחוּר בְּיַלְדוּתֶיךָ וִֽיטִֽיבְךָ לִבְּךָ בִּימֵי בְחוּרוֹתֶךָ, וְהַלֵּךְ בְּדַרְכֵי לִבְּךָ וּבְמַרְאֵי עֵינֶיךָ, וְדָע כִּי עַל כָּל אֵלֶּה יְבִיאֲךָ הָאֱלֹהִים בַּמִּשְׁפָּט". ובגמרא במסכת שבת (דף סג:) אמר רב הונא, "עד כאן דברי היצר הרע". כלומר, אמר רב הונא, כי כל הפסוק שנאמר בו "שמח בחור בילדותיך", עד הסיום שבו נאמר "כי על כל אלה יביאך האלקים במשפט", הכל הוא מדברי היצר הרע.

ולכאורה הדברים לא מובנים, שהרי ראשית דברי הפסוק, באמת מתאימים וראויים שיאמר אותם היצר הרע, "שמח בחור בילדותך, והלך בדרכי לבך ובמראי עיניך", אבל סוף הפסוק, "כי על כל אלה יביאך האלקים במשפט", אלו הם דברים שמתאים שיאמר אותם היצר הטוב ולא היצר הרע!

והמגיד מדובנא בספר קול יעקב (על מגלת קהלת) כתב לפרש, כי הנה היצר הרע, מפתה את האדם בראשית ימיו, להסיתו ולהדיחו להתעדן ולהתענג בעולם הזה, ולהניח את התורה והמצוות. וכאשר אדם מתחיל להתבגר ולהתבונן במשמעות חייו, ובפרט בראותו כי ימי הזקנה הולכים וקרבים, אז הוא מתחרט על מעשיו ועל מחדליו, ורוצה לשוב בתשובה ולסגל לעצמו צידה לדרך לעולם הבא, בתורה ובמצוות ובמעשים טובים.

אז בא היצר הרע, והוא נראה לאדם כאילו הוא יצר הטוב, והוא מפחיד את האדם, ומראה לו כמה העונש הצפוי לו בעולם הבא הוא גדול, וכמאמר הכתוב "ודע כי על כל אלה יביאך האלקים במשפט", כלומר, אומר הוא לאדם, תראה, כי כבר בזבזת את ימיך הטובים לריק, ועוונותיך מימי הנעורים רבו מאד מאד, ולא תספיק ולא תצליח לעולם ועד לחזור בתשובה שלימה ולתקן את כל מה שקלקלת.

לכן, ממשיך היצר הרע ואומר, אם אין לך סיכוי לחיי העולם הבא, לכל הפחות תהנה את עצמך בעולם הזה, ולא תהיה קרח מכאן ומכאן.

נמצא, שהיצר הרע מסיים את כל דברי הפסוק, כי בתחילה הוא אומר לאדם "שמח בחור בילדותיך", ולאחר מכן הוא אומר לו "יטיבך לבך בימי בחורותיך", ואחר כך הוא ממשיך להסית את האדם להתרשל ולא לחזור בתשובה, שהרי "על כל אלה יביאך האלוקים במשפט", ואין לך סיכוי לצאת זכאי בדין לפני ה' יתברך, לכן, לכל הפחות תמשיך ותהנה בעולם הזה.

ועל כך מזהיר שלמה המלך ואומר, שגם אם היצר הרע יבוא לאדם עם פיתוי שכזה, אל תאמין לו, וכפי שאמרו רבותינו (בירושלמי חגיגה פ"ב), "תשב אנוש עד דכה", עד דכדוכה של נפש, שלעולם דלתות התשובה נשארות פתוחות לרווחה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום ראשון (ליל יום שני) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק ל......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה


אדם המתארח במוצאי שבת של חנוכה

שאלה: בן נשוי המתארח אצל אביו לשבת. היכן ידליק נרות במוצאי שבת? תשובה: בן נשוי המתארח אצל אביו, למנהג הספרדים, שרק בעל הבית מדליק נרות, הרי הבן יוצא ידי חובה בהדלקת הנר של אביו, שהוא מתארח אצלו ואוכל משולחנו. (ולמנהג האשכנזים, בלאו הכי כל אחד מבני הבית מדליק בפני עצמו). והשאלה הנשאלת היא לגבי ......

לקריאת ההלכה

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

לקריאת ההלכה

דין בן או בת נשואים המתארחים אצל הוריהם, ודין המתארח בבית מלון

בהלכה הקודמת ביארנו שהמתארח אצל חברו בימי חג החנוכה, ואין מי שמדליק עליו בביתו, וכגון שאין לו משפחה, או שמשפחתו נמצאת עמו, צריך להדליק נרות במקום שנמצא, אלא שהוא יוצא ידי חובתו בהדלקת הנרות של בעל הבית המארח, וכל זה דווקא אם בעל הבית מארחו באופן שאינו דורש ממנו תשלום עבור האירוח, אבל אם הוא דורש תשל......

לקריאת ההלכה

על הנסים

חיוב הזכרת על הנסים בתפלת ערבית של ליל חנוכה (כלומר, בשנה זו, תשפ"ב, ממוצאי יום ראשון, היום בלילה), אומרים "על הנסים" בתפלה, בתוך ברכת ההודאה (מודים אנחנו לך וכו'), וכפי שנדפס בסידורים. ואף על פי שבשעה זו של תפלת ערבית, רוב הקהל עדיין לא הדליקו נרות חנוכה, מכל מקום אמירת על הנ......

לקריאת ההלכה