הלכה ליום חמישי ז' אלול תש"פ 27 באוגוסט 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

חיים בן חנה ז"ל ושלום בן סוליקה ז"ל

וכן לרפואת חנה בת מסעודה חן תחיה בת רחל . רחל בת מזל. ומזל בת רחל.

הוקדש על ידי

יצחק ורחל כהן

נתן צוציתא

מעשה זה שמובא כאן, היה חביב מאד על מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, מפני שממנו נוכל לקבל מושג, כמה גדולה היא מעלתו של אדם שמקבל עליו לפרוש מן החטא ולחזור בתשובה.

בגמרא במסכת שבת (דף נו:) אמר רב, אין לך גדול בכל בעלי התשובה יותר מיאשיהו בדורו, שנאמר עליו "וכמוהו לא היה לפניו מלך אשר שב לה' בכל לבו", ועוד המשיך רב ואמר, יש בדורינו אחד שהוא בעל תשובה גדול במיוחד, והוא "אבא" אבוה בריה דרב ירמיה בר אבא (שם של אדם שחי באותו הדור). אמר רב יוסף, ועוד אחד יש בדורינו שמיוחד בענין התשובה, והוא "עוקבן בר נחמיה", שהוא ריש גלותא, (כלומר ראש הגולה, שהוא היה אדם בעל מעמד בכיר ביותר, כמו נשיא ליהודים שחיו בבבל), והוא היה מכונה בדור ההוא "נתן צוציתא", על שם ניצוצות של אש שיצאו מן התשובה שעשה.

רבינו נסים בר יעקב בספר המעשיות שלו, הביא את המעשה של נתן צוציתא, וזה תוכן דבריו:

ויהי איש אחד עשיר מופלג ושמו נתן, והוא ראה אשה אחת ושמה חנה, שהיתה נשואה לאדם אחר, אך נתן מאד רצה לישא את חנה לאשה. ומרוב שרצה לישא את חנה, נחלש ונחלה מאד, ואמרו הרופאים, שאין לו תקנה להתרפא, אלא אם ישא את אותה האשה. ורבותינו חכמי ישראל הורו, שימות אותו אדם מחמת מחלתו, ולא יאפשרו לו לישא את אותה האשה באיסור, כי הוא עוון גילוי עריות שנאמר בו "יהרג ואל יעבור".

בימים ההם, בעלה של חנה, היה עני מרוד, ובעלי חובות רבים היו נוגשים אותו, עד שהלך והסתבך ושמו אותו בבית הסוהר, ואשתו היתה טווה בצמר כל היום וכל הלילה, ובשכר מה שהיתה טווה בצמר, היתה קונה מעט לחם, לכלכל את בעלה, והיתה הולכת אליו לבית הסוהר ונותנת לו לחם לאכול, דבר יום ביומו.

לאחר זמן ממושך ששהה אותו אדם בבית הסוהר, היה מצבו הנפשי קשה מאד, עד כי העדיף למות מאשר לחיות במצב כזה. ויהי היום, ויאמר לאשתו חנה, אנא ממך, לכי אל נתן שהוא עשיר מופלג, ובקשי ממנו הלוואה, ועל ידי כן תוכלי לפדות אותו מבית הסוהר. ותאמר לו חנה, הלא שמעת שנתן חולה מאד בגלל שהוא רוצה שאהיה אשתו, ואיך אלך אליו לבקש ממנו הלוואה? כעסה חנה מאד על בעלה והלכה לביתה.

לאחר כמה ימים, ריחמה חנה על בעלה וחזרה לבקרו בבית הסוהר, ושוב חזר בעלה והתחנן אליה בדמעות שליש, שתציל אותו ותפדה את נפשו מיד שאול על ידי הלוואה מהאיש נתן. ותחמול חנה על בעלה, ותתפלל לה' שיציל אותה שלא תבוא לידי דבר עברה, הלכה לביתו של נתן, ותבקשהו לתת לה הלוואה לשחרר את בעלה מבית האסורים. ויצוה נתן למשרתיו לתת לחנה כסף כפי בקשתה, ויעשו כן.

ויאמר לה, הנה עשיתי את רצונך ככל אשר שאלת ממני, ואת יודעת שאני חולה מאד בגללך, עשי את רצוני! ותאמר לו חנה, הנה אני בידך, ואין לי פה להמרות את פיך, אבל שמע נא אדוני, כי באה לך שעה גדולה וגורלית לקנות חיי עולם הבא, אנא הזהר בנפשך ואל תעשה מעשה שיגרום לך לאבד את כל שכרך לעולם הבא, והלא אתה מלא מצוות כרימון בצדקות ובמעשים טובים, וחבל מאד שתפסיד את הכל בגלל דבר רגעי! חשוב נא שהגעת למלא את רצונך, על ידי כך שתכבוש את יצרך, כמו שאמרו חז"ל "איזהו גיבור הכובש את יצרו", ותקיים את רצון בוראך, ואז אשריך בעולם הזה וטוב לך לחיי העולם הבא.

ויהי בשמוע נתן את דבריה, אזר חיל וקם ממטתו, וגער ביצרו, ויתנפל לפני ה' יתברך ויאמר, אנא ה'! חזקני אך הפעם לכבוש את יצרי, והדריכני בדרך הטובה והישרה לפניך ולשוב בתשובה שלימה, ולא אבוש בעולם הזה ולא אכלם לעולם הבא. עזרני ה' על דבר כבוד שמך.

ויהי לימים, היה רבי עקיבא מתהלך עם תלמידיו, וישקף וירא איש רוכב על סוס, אשר על ראשו אור גדול ומזהיר כזוהר הרקיע. וישאל לאחד מתלמידיו, מי הוא זה הרוכב על הסוס? ויאמר לו, זהו "נתן" שרצה לעצמו אשה שנשואה לאדם אחר! וישאל רבי עקיבא לתלמידיו, האם תראו איזה דבר על ראשו ויאמרו, לא. ויבקש רבי עקיבא להביא את נתן אליו, וישאלהו רבי עקיבא, בני, מה עשית שזכית לכך? ויספר לו האיש נתן על כל מה שאירע לו, וכל מה שדיברה אליו חנה, ואשר על ידי כן חזר בתשובה שלימה. וישמח רבי עקיבא, ויאמר לו, אשריך וטוב לך בעולם הזה ובעולם הבא, ועתה בני שמעני ויטב לך, בוא אלי ואלמדך תורה שתזכה לנחול חיי העולם הבא. ובא נתן אצל רבי עקיבא, ולמד תורה מפיו ברבות הטובה, וזכה לחיים נצחיים בעולם האמת, אשריו ואשרי חלקו.

מן האמור נלמד, כי אף שבזמנינו אין לנו רבי עקיבא, שיוכל לומר לכל אדם מה מדרגתו הרוחנית. אבל בכל זאת עלינו להאמין, כי כל מעשה שעושה כל אדם, ובפרט מי שחוזר בתשובה באיזה ענין, והוא פורש מן האיסור, הרי שעל ידי כן הוא זוכה למדרגה רוחנית גבוהה, ואור גדול זורח עליו, ויזכה לחיי העולם הבא, במקום שהצדיקים מתענגים לעתיד לבוא.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר ביום השבת לכתחילה להשאיר מנורת לד במקרר ?ולפתוח את המקרר? ז' אלול תש"פ / 27 באוגוסט 2020

אם כוונתך לנורת לד שתדלק כאשר יפתחו את המקרר, אסור לעשות כן בשבת. גם בהדלקת נורת לד יש לכל הפחות איסור מדרבנן. 

אכלתי מאכל חלב קר עם כף בשרית שאינה בת יומא והכף נקייה היטב, מה דין הכף? ז' אלול תש"פ / 27 באוגוסט 2020

יש לשטוף אותה היטב והיא מותרת כבתחילה,

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

חג הפסח התשפ"א

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבשבועות הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. אולם השנ......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – קהילות שנהגו להחמיר

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

ימי הפורים – משלוח מנות – שנת תשפ"א

ימי הפורים בעוד כשבועיים, יחולו ימי הפורים. והשנה מוטל עלינו לבאר כמה דינים מיוחדים, ראשית, מפני שהשנה יום הפורים, י"ד באדר, יחול ביום שישי. שנית, מפני שבירושלים ינהגו השנה "פורים המשולש", כי יום ט"ו באדר, (שבו מציינים את הפורים בירושלים), יחול ביום שבת, ולכן ישנם דינים מיוחדים ......

לקריאת ההלכה

כלי כסף – רוב השימוש

שאלה: כלי כסף, כגון גביע של קידוש, האם מותר להשתמש בהם בימי הפסח לאחר שהשתמשו בהם בכל ימות השנה? תשובה: כל הכלים שהשימוש בהם הוא בצונן, כלומר, שמשתמשים בהם רק למאכלים קרים, מותר להשתמש בהם בימות הפסח, ודי בכך שישטפו אותם כראוי קודם לכן. משום שמאכלים צוננים אינם נבלעים בדפנות הכלי, וממילא אין לחוש......

לקריאת ההלכה

מצות סעודת פורים בשנה זו (התשפ"א)

סעודת פורים בלילה שונה הוא חג הפורים משאר החגים שבידינו, שבכל החגים, מצות השמחה בסעודה היא בין ביום ובין בלילה, מה שאין כן חג הפורים, שאין חיוב לעשות סעודת פורים בלילה, אלא ביום בלבד. ומכל מקום כתבו כמה מרבותינו הראשונים, שיש מצוה לעשות סעודת פורים גם בלילה, כמו שאנו עושים בכל החגים. וכן דעת הגאוני......

לקריאת ההלכה