הלכה ליום ראשון ח' טבת תש"פ 5 בינואר 2020

ההלכה מוקדשת לעלוי נשמתו של

הרב רבי מרדכי בן זילכה ארנון ז"ל

זה אשר דבק בבוראו, וביטל את כל המחשבות הרבים אשר ביקשו להם בני האדם, וזכה לצאת מחשיכה לאור גדול, ולהגות בתורה במשך שנים רבות, והשאיר אחריו דור ישרים מבורך
ת.נ.צ.ב.ה.
נפשו בטוב תלין וזרעו ירש ארץ

הוקדש על ידי

אתר הלכה יומית

קימה בפני זקן בשנים

בהלכה הקודמת ביארנו את שורש החיוב לקום בפני תלמיד חכם ובפני זקן בשנים.

מי נקרא "זקן"
נחלקו הפוסקים אודות החיוב לקום בפני אדם זקן, מאיזה גיל נקרא אדם "זקן"? כי יש סוברים שמגיל שישים כבר נקרא אדם "זקן". אבל לדעת הטור ומרן השלחן ערוך, אדם אין אדם נחשב לזקן, אלא מגיל שבעים שנה. וכן עיקר להלכה, וכמו ששנינו במסכת אבות "בן שבעים לשיבה".

ומכל מקום כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, שמכיוון שלדעת רבינו האר"י הקדוש, יש לקום בפני אדם החל מגיל שישים, המחמיר לנהוג כדבריו תבוא עליו הברכה, אף שאין זו חובה מן הדין, שהרי אנו פוסקים בכל מקום כדעת מרן השולחן ערוך לכל אשר יאמר.

ספק זקן
כאשר יש ספק, אם האדם העומד לפנינו הוא זקן, כלומר, יש ספק אם כבר מלאו לו שבעים שנה או לא, הרי שעלינו לדון האם חובה לקום בפניו או לא?

והנה ביארנו כבר בהלכה הקודמת, שחיוב קימה מפני אדם זקן בשנים, הוא מצות עשה מן התורה. והרי יש בידינו כלל, ש"ספק דאורייתא לחומרא", כלומר, כאשר יש לפנינו ספק בדבר שהוא חיוב מן התורה, הרי שעלינו ללכת לחומרא. ולכן גם במקרה זה, שיש ספק אם מלאו לאותו אדם שבעים שנה או לא, כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, ש"ספק תורה להחמיר", ולכן יש לעמוד בפני אדם זה.

ספק תלמיד חכם
וכן אם יש לנו ספק לגבי תלמיד חכם אם כבר הגיע להוראה או לא, חובה לקום לפניו, שספק תורה להחמיר. אבל אברך הלומד בכולל אברכים, ואינו יודע לפסוק הלכה אין צריך לעמוד לפניו. אף על פי שמעמדו נכבד ביותר מצד מה שהוא עוסק בתורה יומם ולילה.

מתי יש לעמוד?
אין חובה לקום בפני זקן בשנים אלא כשיתקרב ויכנס לארבע אמותיו (כשני מטרים) של היושב, (וכדין תלמיד חכם שנתבאר בהלכה הקודמת) אבל אביו או רבו המובהק (שהוא רבו שלמד ממנו את רוב חכמתו) או גדול הדור, צריך לעמוד בפניהם כמלא עיניו, כלומר, מהרגע שרואה אותם חייב לעמוד. ואפילו בבית אחד, אין חיוב לעמוד בפני זקן או תלמיד חכם רגיל, עד שיכנסו לארבע אמותיו. ואסור לאדם לעצום את עיניו כדי שלא יראה כשהרב נכנס לארבע אמותיו, אלא יקום בפניו כדין ויתן כבוד לתורה.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם היום אפשר לומר שהיום לא כ"כ עומדים לפני זקנים ושיש מחילה ומי שלא עומד בפני זקן לא עובר עבירה, או שגם היום מי שלא קם מבטל מצוות עשה? ט' טבת תש"פ / 6 בינואר 2020

גם היום, מי שלא עומד מבטל מצות עשה.

אם אני נוסע באוטובוס ומגיע איש אפילו זקן, האם שהאיש הזקן יודע שהאוטובוס מלא ואולי יהיה באוטובוס איש שקשה לו לעמוד מכל סיבה, האם זה גם גורם לפני עיוור לא תתן מכשול וגם יש כאלה שקשה להם לעמוד מכל סיבה, אז אני פטור כי קשה לי וגם הזקן יש לו עבירה לפני עיוור לא תתן מכשול, במיוחד שזה נסיעה לחוץ לעיר? ג' שבט תשע"ו / 13 בינואר 2016

הזקן בשנים, יש לו זכות לעלות לאוטובוס גם אם האוטובוס מלא. ואי אפשר לשלול ממנו את הזכות לעלות לאוטובוס מלא. אף שעל ידי זה מתחייבים האנשים הצעירים לעמוד כל הנסיעה, ואפילו בנסיעה בין עירונית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

לקריאת ההלכה

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

שאלה: עד מתי מותר להתפלל תפלת שחרית? מהו "סוף זמן תפלה - מגן אברהם" ו"סוף זמן תפלה -הגר"א" שמודפס בלוחות השנה?

תשובה: במשנה במסכת ברכות, ובגמרא (דף כז.) אמרו, שזמן תפלת שחרית הוא עד סוף ארבע שעות מהיום. כלומר, מתחילת היום, יש למנות ארבע שעות, שהן שליש היום (כי בכל יום שתים עשרה שעות, וארבע שעות הן שליש היום), ועד סוף ארבע שעות יש להתפלל תפלת שחרית. מאמתי מונים ארבע שעות? בהלכה הקודמת הזכרנו כי סוף זמן קר......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה


הכנת צנימים על גבי פלאטה בשבת

שאלה: האם מותר להניח בשבת פת, פיתה או פרוסת לחם, על גבי "פלאטה" רותחת, בכדי שיהפכו לצנימים קשים ופריכים? תשובה: בנדון השאלה, אם מותר להכין בשבת צנימים מפת שנאפתה כבר לפני שבת, יש לדון מצד שני איסורים. האחד, מצד איסור אפייה בשבת, שכן המבשל תבשיל בשבת, או האופה פת בשבת, הרי זה מחלל את ......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה