הלכה ליום חמישי 16 Av 5780 אוגוסט 6 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

סנבתו דניאל בן תקבץ' ז"ל

להבדיל בן המתים לחיים.
וגם לרפואה שלמה בריאות הגוף והנפש לחנה קמם בת נטרץ' ולרחל בת חנה בתוך שאר חולי עמו בית ישראל.
אמן

הוקדש על ידי

הילדים

מצא אשה מצא טוב

בגמרא במסכת ברכות (דף ח.) אמרו: נאמר בספר תהלים: "עַל זֹאת יִתְפַּלֵּל כָּל חָסִיד אֵלֶיךָ לְעֵת מְצֹא", אמר רבי חנינא, לְעֵת "מְצֹא", זו אשה, שנאמר בספר משלי: "מָצָא אִשָּׁה מָצָא טוֹב". ועוד אמרו בגמרא, שבמערבא, כלומר בארץ ישראל, כשהיה אדם נושא אשה, היו אומרים לו כך: מצא או מוצא? כלומר, האם עליך נאמר " מָצָא", או עליך נאמר "מוֹצֶא"? מצא, שנאמר "מצא אשה מצא טוב", מוצא, שנאמר "וּמוֹצֶא אֲנִי מַר מִמָּוֶת אֶת הָאִשָּׁה". כלומר, היו בני ארץ ישראל שואלים בלשון המקרא, האם עליך נאמר "מצא אשה" שאז היא אשה טובה ועולה הזיווג יפה, או שחס ושלום עליך נאמר "ומוצא אני מר ממות את האשה", שאז הזיווג אינו עולה יפה.

ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל היה אומר בשם ספר "איי הים", שכאשר הזיווג אינו עולה יפה, אז יש מריבה וקטטה בין בני הזוג מידי פעם בפעם, עד שאומרים להתגרש, ושוב עושים שלום ביניהם וחיים עוד תקופה מסויימת, ושוב חוזרים ורבים ומשלימים, נמצא שהאשה אבודה מבעלה, ולכן על מציאתה נאמר "מוֹצֶא", כי בכל פעם על הבעל לחזור ולמצוא אותה מחדש, אבל אם היא אשה טובה ומתאימה לבעלה, הרי אז מציאתה היא בגדר "מָצָא", כי די לו לבעלה למצוא אותה פעם אחת וטוב לו.

ועוד היה מרן זצ"ל מפרש בשם חבירו הגאון רבי יהודה צדקה זצ"ל, כי נאמר בפסוק ומוצא "אני" מר ממות את האשה. לרמוז, כי גם האשה מצפה לבעל נעורים טוב ומתאים, וכאשר המציאה טובה משני הצדדים, וכל אחד שמח על מציאתו, על זה נאמר "מצא אשה מצא טוב", ולכן נאמר גם פעמיים "מצא", לרמוז שגם האיש וגם האשה מצאו דבר טוב. אבל לעומת זאת לפעמים נאמר עליהם מוצא "אני", שהאשה היא טובה ומעולה, ובעלה אמנם מצא מציאה טובה, אבל הבעל עצמו הוא הדיוט, ולא מצאה היונה מנוח, אז הנשואין ביניהם מרים ממות חס ושלום.

ומרן זצ"ל אמר פעם בשמחת אירוסין, שאנו אומרים בברכה תחת החופה, "שמח תשמח רעים אהובים כשמחך יצירך בגן עדן מקדם", ולכאורה, מה הקשר בין שמחתו של אדם הראשון בגן עדן, לשמחת החתן והכלה? והסביר מרן זצ"ל, כי אדם הראשון, היה שמח מאד ברעייתו חוה, כי לא נמצאו בעולם נשים אחרות בעת ההיא, והיה אדם הראשון בטוח כי חוה היא הטובה ביותר עבורו. כמו כן צריכים החתן והכלה לחשוב בדעתם, כאילו אין עוד אנשים ונשים בעולם, והם ראויים ומיועדים זה לזו משורש נשמתם, ועל ידי כן יעלה זיווגם יפה.

ובדומה לזה אמר הרה"ג רבי שמואל יעקב רובינשטיין זצ"ל (בעל ספר שארית מנחם ועוד, רב ואב בית הדין בעיר פאריז לפני כחמישים שנה), כאשר נכנסו אליו בני ישיבה ביום הפורים, אמר לאחד מהם, היודע אתה מה שאמרו רבותינו בתחילת מסכת קדושין (דף ב:), כי דרכו של האיש לחפש אחר האשה, כי האשה היא האבדה של בעלה, ודרך בעל האבדה לחזר ולחפש את אבדתו, ופירוש הדברים, כי דרכו של אדם שאיבד שטר כסף, שאם הוא מוצא את שטר הכסף, הוא נוטלו בידו והולך. כי יודע הוא שאותו שטר הוא השטר שאיבד. אבל אם סתם אדם הולך ברחוב ומוצא שטר כסף, אינו נוטלו לעצמו ומסתלק, אלא מחפש, שמא ישנם עוד שטרות שאבדו למישהו באותו מקום ויוכלו הוא לזכות בהם. כן לענין מציאת האשה, שאם אדם יודע שאשתו היא אבדתו, הוא לוקח אותה לביתו בשמחה ודי לו. אבל אם אינו יודע ומאמין בדברי חז"ל, הרי הוא חושב, כשם שמצאתי את האשה הזו, כמו כן ישנן עוד נשים נוספות בעולם המתאימות לי, ואולי עם אשה אחרת ייטב לי יותר. ועל זה אמרו מצא אשה מצא טוב, שמצא פעם אחת והלך לו, אז מצא טוב, אבל אם כל הזמן הוא "מוצא", מחפש ומחפש ואינו שמח ומשקיע במה שיש לו, הרי אז "מוצא אני מר ממות את האשה". ודברי פי חכם חן. (מפי הרב שלמה בן לולו שליט"א).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

The Law Regarding a Woman Who Forgets to Recite the Blessings of the Torah

We have explained in the previous Halacha that if one forgets to recites the Blessings of the Torah and only realizes this after one has concluded Shacharit prayers, one may no longer recite these blessings, for one has already fulfilled his obligation with the “Ahavat Olam” blessing rec......

לקריאת ההלכה

The Order for Lighting Shabbat and Chanukah Candles

There is a disagreement among the Rishonim as to the order of lighting Shabbat and Chanukah candles on Erev Shabbat Chanukah. The Ba’al Halachot Gedolot (commonly referred to as “Behag”) is of the opinion that Chanukah candles must be lit before Shabbat candles because women cu......

לקריאת ההלכה

The Law Regarding One Who Forgets to Recite the Morning Blessings

The Morning Blessings (“Birkot Ha’Shachar”) are the blessings recited every morning beginning from the “Elohai Neshama” blessing until the end of the Blessings of the Torah. Both men and women must recite these blessings, as we have discussed in the laws of the Morning ......

לקריאת ההלכה

Washing Dishes on Shabbat Night and Pouring Water on Dirty Dishes

Question: Upon the conclusion of the Shabbat night meal, may one immediately wash the dishes for the Shabbat day meal or should this only be done during the day closer to the start of the meal? Also, is it permissible to pour water onto soiled dishes (which one no longer needs for Shabbat) so that i......

לקריאת ההלכה


Washing Dishes On Shabbat When Other Dishes Are Available

Question: May one wash dishes which are necessary for use on Shabbat even if one has other dishes to be used for the remaining Shabbat meals? Answer: Nowadays, most people own enough dishes to use for at least two meals, if not more. Based on this the above question arises: Will it be permissible......

לקריאת ההלכה

Question: May one recite the Amida prayer in front of a curtain (covering the Aron Kodesh) which is adorned with various designs?

Answer: The Rambam writes in one of his responses (Freiman edition, Chapter 20): “It is incorrect to pray in front of garments with designs on them, even if the designs are not protruding. We usually close our eyes when it happens that we must pray in front of a wall or garment adorned with de......

לקריאת ההלכה

Washing Dishes Which May Possibly Be Necessary on Shabbat

Question: Is it permissible to wash dishes on Shabbat which do not seem to be necessary on Shabbat but might possibly be? Answer: In the previous Halachot, we have explained the general rule that one may not wash dishes on Shabbat if they are not necessary for the day of Shabbat itself. The sourc......

לקריאת ההלכה

One Who Is In Doubt If One Recited the Morning Blessings or Not

In the previous Halacha, we have discussed the general obligations regarding the morning blessings and the blessings of the Torah. We have explained that there is no difference in terms of this obligation between men and women besides for the fact that women do not recite the blessing of “Shel......

לקריאת ההלכה