הלכה ליום חמישי ט"ז אב תש"פ 6 באוגוסט 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

סנבתו דניאל בן תקבץ' ז"ל

להבדיל בן המתים לחיים.
וגם לרפואה שלמה בריאות הגוף והנפש לחנה קמם בת נטרץ' ולרחל בת חנה בתוך שאר חולי עמו בית ישראל.
אמן

הוקדש על ידי

הילדים

מצא אשה מצא טוב

בגמרא במסכת ברכות (דף ח.) אמרו: נאמר בספר תהלים: "עַל זֹאת יִתְפַּלֵּל כָּל חָסִיד אֵלֶיךָ לְעֵת מְצֹא", אמר רבי חנינא, לְעֵת "מְצֹא", זו אשה, שנאמר בספר משלי: "מָצָא אִשָּׁה מָצָא טוֹב". ועוד אמרו בגמרא, שבמערבא, כלומר בארץ ישראל, כשהיה אדם נושא אשה, היו אומרים לו כך: מצא או מוצא? כלומר, האם עליך נאמר " מָצָא", או עליך נאמר "מוֹצֶא"? מצא, שנאמר "מצא אשה מצא טוב", מוצא, שנאמר "וּמוֹצֶא אֲנִי מַר מִמָּוֶת אֶת הָאִשָּׁה". כלומר, היו בני ארץ ישראל שואלים בלשון המקרא, האם עליך נאמר "מצא אשה" שאז היא אשה טובה ועולה הזיווג יפה, או שחס ושלום עליך נאמר "ומוצא אני מר ממות את האשה", שאז הזיווג אינו עולה יפה.

ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל היה אומר בשם ספר "איי הים", שכאשר הזיווג אינו עולה יפה, אז יש מריבה וקטטה בין בני הזוג מידי פעם בפעם, עד שאומרים להתגרש, ושוב עושים שלום ביניהם וחיים עוד תקופה מסויימת, ושוב חוזרים ורבים ומשלימים, נמצא שהאשה אבודה מבעלה, ולכן על מציאתה נאמר "מוֹצֶא", כי בכל פעם על הבעל לחזור ולמצוא אותה מחדש, אבל אם היא אשה טובה ומתאימה לבעלה, הרי אז מציאתה היא בגדר "מָצָא", כי די לו לבעלה למצוא אותה פעם אחת וטוב לו.

ועוד היה מרן זצ"ל מפרש בשם חבירו הגאון רבי יהודה צדקה זצ"ל, כי נאמר בפסוק ומוצא "אני" מר ממות את האשה. לרמוז, כי גם האשה מצפה לבעל נעורים טוב ומתאים, וכאשר המציאה טובה משני הצדדים, וכל אחד שמח על מציאתו, על זה נאמר "מצא אשה מצא טוב", ולכן נאמר גם פעמיים "מצא", לרמוז שגם האיש וגם האשה מצאו דבר טוב. אבל לעומת זאת לפעמים נאמר עליהם מוצא "אני", שהאשה היא טובה ומעולה, ובעלה אמנם מצא מציאה טובה, אבל הבעל עצמו הוא הדיוט, ולא מצאה היונה מנוח, אז הנשואין ביניהם מרים ממות חס ושלום.

ומרן זצ"ל אמר פעם בשמחת אירוסין, שאנו אומרים בברכה תחת החופה, "שמח תשמח רעים אהובים כשמחך יצירך בגן עדן מקדם", ולכאורה, מה הקשר בין שמחתו של אדם הראשון בגן עדן, לשמחת החתן והכלה? והסביר מרן זצ"ל, כי אדם הראשון, היה שמח מאד ברעייתו חוה, כי לא נמצאו בעולם נשים אחרות בעת ההיא, והיה אדם הראשון בטוח כי חוה היא הטובה ביותר עבורו. כמו כן צריכים החתן והכלה לחשוב בדעתם, כאילו אין עוד אנשים ונשים בעולם, והם ראויים ומיועדים זה לזו משורש נשמתם, ועל ידי כן יעלה זיווגם יפה.

ובדומה לזה אמר הרה"ג רבי שמואל יעקב רובינשטיין זצ"ל (בעל ספר שארית מנחם ועוד, רב ואב בית הדין בעיר פאריז לפני כחמישים שנה), כאשר נכנסו אליו בני ישיבה ביום הפורים, אמר לאחד מהם, היודע אתה מה שאמרו רבותינו בתחילת מסכת קדושין (דף ב:), כי דרכו של האיש לחפש אחר האשה, כי האשה היא האבדה של בעלה, ודרך בעל האבדה לחזר ולחפש את אבדתו, ופירוש הדברים, כי דרכו של אדם שאיבד שטר כסף, שאם הוא מוצא את שטר הכסף, הוא נוטלו בידו והולך. כי יודע הוא שאותו שטר הוא השטר שאיבד. אבל אם סתם אדם הולך ברחוב ומוצא שטר כסף, אינו נוטלו לעצמו ומסתלק, אלא מחפש, שמא ישנם עוד שטרות שאבדו למישהו באותו מקום ויוכלו הוא לזכות בהם. כן לענין מציאת האשה, שאם אדם יודע שאשתו היא אבדתו, הוא לוקח אותה לביתו בשמחה ודי לו. אבל אם אינו יודע ומאמין בדברי חז"ל, הרי הוא חושב, כשם שמצאתי את האשה הזו, כמו כן ישנן עוד נשים נוספות בעולם המתאימות לי, ואולי עם אשה אחרת ייטב לי יותר. ועל זה אמרו מצא אשה מצא טוב, שמצא פעם אחת והלך לו, אז מצא טוב, אבל אם כל הזמן הוא "מוצא", מחפש ומחפש ואינו שמח ומשקיע במה שיש לו, הרי אז "מוצא אני מר ממות את האשה". ודברי פי חכם חן. (מפי הרב שלמה בן לולו שליט"א).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה


הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

בין כיפור לסוכות - דפנות הסוכה

הימים הללו, שבין יום הכפורים לסוכות, הם ימים מקודשים, ואנו עוסקים בהם במצות הסוכה, ללכת מחיל אל חיל. ואמרו רבותינו, כי ארבע הימים שבין יום הכפורים לחג הסוכות, נזכרים ונעשים כימים המקודשים, והם כימי חול המועד, ובהם עוסקים כל ישראל במצוות, סוכה ולולב, ומעשים הללו מעוררים בלב ישראל לאהוב את ה' יתבר......

לקריאת ההלכה

השומע קול רעם בלילה

שתי שאלות: השומע קול רעם מתוך שינה, האם רשאי לברך על הרעם, בלי נטילת ידיים? והאם יש לברך על הברקים בכל פעם, או רק פעם אחת ביום? בהלכות הקודמות ביארנו, שאדם הרואה ברקים מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך ה......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה