הלכה ליום ראשון כ"ב סיון תש"פ 14 ביוני 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת הנפטרות מן העולם:

מרת מסודי בת מני ימנה,ציפורה בת פרחה, חביבה בת זוהרה,עזיזה בת חנינה, בתיה בת עזיזה,עישה בת רחל ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.
ולהבדיל, לרפואת כל עם ישראל.

הוקדש על ידי

המשפחה

לשנות מן האמת מפני דרכי שלום

שאלה: האם מותר לשקר את האב או את האם, בכדי שלא לגרום למריבה בין ההורים?

תשובה: נאמר בתורה, שכאשר שרה שמעה שהיא עתידה ללדת בן, אמרה בלבה "ותצחק שרה בקרבה לאמור, אחרי בלותי היתה לי עדנה, ואדוני זקן", כלומר, אמרה שרה, שמאחר ואברהם אבינו היה קרוב לגיל מאה שנה בשעה שנתבשרו שיוולד מהם יצחק, אמרה שרה, שבודאי לא יתכן דבר כזה, שהרי אברהם כבר זקן מאד, ולא יוכל ללדת בן לעולם. וכאשר בא אחר כך הקדוש ברוך הוא ואמר לאברהם "למה זה צחקה שרה", שינה מעט מדבריה, ואמר לו, ששרה אמרה "ואני זקנתי", כלומר, תלתה את הסיבה לכך שלא יוכלו להוולד להם ילדים, בכך שהיא כבר זקנה מאד. ומכאן למדו רבותינו בגמרא במסכת בבא מציעא (דף פז.), שמותר לשנות מן האמת מפני דרכי שלום. שכן מצאנו, ששינה השם יתברך מן האמת בשביל השלום, בכדי להרבות שלום בין אברהם לשרה אשתו.

ורבינו יהודה החסיד בספר חסידים כתב, שמי שעשה איזה דבר מחמת שכך צותה עליו אמו שיעשה, ואחר כך אביו שואל אותו מדוע עשה כן, ואם יאמר לאביו שעשה כן לבקשת האמא, יגרום הדבר לריב ביניהם, לא יאמר הבן לאביו שכך צותה עליו אמו, אלא ישנה מן האמת בשביל השלום. ומקור הדברים בגמרא שהזכרנו לגבי אברהם ושרה. והביא כל זה להלכה מרן הרב זצ"ל.

אולם יש לציין, שחשוב מאד שלא להתרגל במדה זו, לשקר באופן קבוע בשביל השלום, אלא ישתדל כל אדם להמנע ככל האפשר ממצבים שיגרמו לו לשקר. וכן מצאנו בגמרא במסכת יבמות (דף סג.), שרב, שהיה מגדלי האמוראים הראשונים, לא זכה שאשתו תחיה איתו בשלום. ובכל פעם, היתה נוהגת לשאול אותו איזה מאכל הוא רוצה לאכול בחוזרו מבית המדרש, ואם היה מבקשה להכין עדשים (שיש בהם מתיקות), היתה מכינה לו בכוונה דבר חמוץ, וכן להיפך. וכל זה היתה עושה בכדי לגרום לו למורת רוח ולהעכיר את האוירה בבית.

כאשר גדל חייא בנו של רב, וראה את מעשיה של אמו, הצטער על כך מאד, ומצא פתרון. בכל פעם שהיתה אמו שואלת מה אביו מבקש לאכול, היה שואל הוא את אביו במה הוא חפץ, וכאשר אביו היה אומר שהוא חפץ במאכל מתוק, היה הוא אומר לאמו שאבא ביקש מאכל חמוץ, וכן להיפך, וכך בכל יום היה רב מקבל לארוחת צהריים בדיוק את מה שהיה חפץ בו, עד כדי כך, שרב סבר שאשתו החליטה להפסיק לצער אותו. אחר כך נודע לרב על מה שהיה עושה בנו, קרא לו ואמר לו, שלא ינהג כן, שהרי על כך נאמר "למדו לשונם דבר שקר", כי על ידי כך שאדם משקר באופן קבוע, אף על פי שעושה כן בהיתר, מתרגלת לשונו לדבר שקר, וכבר נאמר "דובר שקרים לא יכון לנגד עיני", כי השקר הוא מגונה מאד בעיני ה' יתברך.

ולסיכום: מותר לשנות מן האמת מפני דרכי שלום, אך יש להזהר שלא להתרגל להשתמש בשקרים, אפילו בדרך היתר.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

לקריאת ההלכה

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

שאלה: עד מתי מותר להתפלל תפלת שחרית? מהו "סוף זמן תפלה - מגן אברהם" ו"סוף זמן תפלה -הגר"א" שמודפס בלוחות השנה?

תשובה: במשנה במסכת ברכות, ובגמרא (דף כז.) אמרו, שזמן תפלת שחרית הוא עד סוף ארבע שעות מהיום. כלומר, מתחילת היום, יש למנות ארבע שעות, שהן שליש היום (כי בכל יום שתים עשרה שעות, וארבע שעות הן שליש היום), ועד סוף ארבע שעות יש להתפלל תפלת שחרית. מאמתי מונים ארבע שעות? בהלכה הקודמת הזכרנו כי סוף זמן קר......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה


המוצץ פרי בפיו

שאלה: מי שמוצץ בפיו תפוז או אשכולית, ואינו לועס אותו בשיניו, האם מברך על הפרי ברכת בורא פרי העץ כדין ברכת הפירות, או שמברך שהכל, כדין מי ששותה מיץ פירות? תשובה:  הנה אמת הוא, כי אף על פי שהאוכל פרי מברך עליו בורא פרי העץ, מכל מקום, אם לקח את הפרי וסחט ממנו את המיץ, מברך עליו ברכת "......

לקריאת ההלכה

הכנת צנימים על גבי פלאטה בשבת

שאלה: האם מותר להניח בשבת פת, פיתה או פרוסת לחם, על גבי "פלאטה" רותחת, בכדי שיהפכו לצנימים קשים ופריכים? תשובה: בנדון השאלה, אם מותר להכין בשבת צנימים מפת שנאפתה כבר לפני שבת, יש לדון מצד שני איסורים. האחד, מצד איסור אפייה בשבת, שכן המבשל תבשיל בשבת, או האופה פת בשבת, הרי זה מחלל את ......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

המשך דיני קדימה בברכות

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש אופנים שיש לתת עדיפות לברך על מאכל מסוים לפני חברו, מפני חשיבות אותו מאכל, כגון שהוא משבעת המינים וכפי שביארנו. וכעת נבאר שיש אופנים שיש להקדים ברכה מסוימת, לא מפני חשיבות המאכל, אלא מפני עניין הברכה. כלל יש בידינו, שככל שהברכה "מבוררת" יותר, כך היא חשובה יותר. ......

לקריאת ההלכה