הלכה ליום ראשון כ"ב סיון תש"פ 14 ביוני 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת הנפטרות מן העולם:

מרת מסודי בת מני ימנה,ציפורה בת פרחה, חביבה בת זוהרה,עזיזה בת חנינה, בתיה בת עזיזה,עישה בת רחל ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.
ולהבדיל, לרפואת כל עם ישראל.

הוקדש על ידי

המשפחה

לשנות מן האמת מפני דרכי שלום

שאלה: האם מותר לשקר את האב או את האם, בכדי שלא לגרום למריבה בין ההורים?

תשובה: נאמר בתורה, שכאשר שרה שמעה שהיא עתידה ללדת בן, אמרה בלבה "ותצחק שרה בקרבה לאמור, אחרי בלותי היתה לי עדנה, ואדוני זקן", כלומר, אמרה שרה, שמאחר ואברהם אבינו היה קרוב לגיל מאה שנה בשעה שנתבשרו שיוולד מהם יצחק, אמרה שרה, שבודאי לא יתכן דבר כזה, שהרי אברהם כבר זקן מאד, ולא יוכל ללדת בן לעולם. וכאשר בא אחר כך הקדוש ברוך הוא ואמר לאברהם "למה זה צחקה שרה", שינה מעט מדבריה, ואמר לו, ששרה אמרה "ואני זקנתי", כלומר, תלתה את הסיבה לכך שלא יוכלו להוולד להם ילדים, בכך שהיא כבר זקנה מאד. ומכאן למדו רבותינו בגמרא במסכת בבא מציעא (דף פז.), שמותר לשנות מן האמת מפני דרכי שלום. שכן מצאנו, ששינה השם יתברך מן האמת בשביל השלום, בכדי להרבות שלום בין אברהם לשרה אשתו.

ורבינו יהודה החסיד בספר חסידים כתב, שמי שעשה איזה דבר מחמת שכך צותה עליו אמו שיעשה, ואחר כך אביו שואל אותו מדוע עשה כן, ואם יאמר לאביו שעשה כן לבקשת האמא, יגרום הדבר לריב ביניהם, לא יאמר הבן לאביו שכך צותה עליו אמו, אלא ישנה מן האמת בשביל השלום. ומקור הדברים בגמרא שהזכרנו לגבי אברהם ושרה. והביא כל זה להלכה מרן הרב זצ"ל.

אולם יש לציין, שחשוב מאד שלא להתרגל במדה זו, לשקר באופן קבוע בשביל השלום, אלא ישתדל כל אדם להמנע ככל האפשר ממצבים שיגרמו לו לשקר. וכן מצאנו בגמרא במסכת יבמות (דף סג.), שרב, שהיה מגדלי האמוראים הראשונים, לא זכה שאשתו תחיה איתו בשלום. ובכל פעם, היתה נוהגת לשאול אותו איזה מאכל הוא רוצה לאכול בחוזרו מבית המדרש, ואם היה מבקשה להכין עדשים (שיש בהם מתיקות), היתה מכינה לו בכוונה דבר חמוץ, וכן להיפך. וכל זה היתה עושה בכדי לגרום לו למורת רוח ולהעכיר את האוירה בבית.

כאשר גדל חייא בנו של רב, וראה את מעשיה של אמו, הצטער על כך מאד, ומצא פתרון. בכל פעם שהיתה אמו שואלת מה אביו מבקש לאכול, היה שואל הוא את אביו במה הוא חפץ, וכאשר אביו היה אומר שהוא חפץ במאכל מתוק, היה הוא אומר לאמו שאבא ביקש מאכל חמוץ, וכן להיפך, וכך בכל יום היה רב מקבל לארוחת צהריים בדיוק את מה שהיה חפץ בו, עד כדי כך, שרב סבר שאשתו החליטה להפסיק לצער אותו. אחר כך נודע לרב על מה שהיה עושה בנו, קרא לו ואמר לו, שלא ינהג כן, שהרי על כך נאמר "למדו לשונם דבר שקר", כי על ידי כך שאדם משקר באופן קבוע, אף על פי שעושה כן בהיתר, מתרגלת לשונו לדבר שקר, וכבר נאמר "דובר שקרים לא יכון לנגד עיני", כי השקר הוא מגונה מאד בעיני ה' יתברך.

ולסיכום: מותר לשנות מן האמת מפני דרכי שלום, אך יש להזהר שלא להתרגל להשתמש בשקרים, אפילו בדרך היתר.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת – בגדים לתשעה באב

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה

ברכת אשר יצר וברכת המזון

שאלה: בהלכה הקודמת כתבנו, שמי שנתחייב ברכה אחרונה, ולפני שבירך, נכנס לבית הכסא לעשות צרכיו ונתחייב בברכת אשר יצר, עליו לברך ברכת אשר יצר תחילה, ואחר כך יברך ברכה אחרונה על מה שאכל. והשאלה היא, האם דין זה נכון אף לגבי ברכת המזון וברכת על המחיה, או שאינו אלא בברכת בורא נפשות? תשובה: ביארנו, שמי ש......

לקריאת ההלכה