הלכה ליום ראשון כ"ב סיון תש"פ 14 ביוני 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת הנפטרות מן העולם:

מרת מסודי בת מני ימנה,ציפורה בת פרחה, חביבה בת זוהרה,עזיזה בת חנינה, בתיה בת עזיזה,עישה בת רחל ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.
ולהבדיל, לרפואת כל עם ישראל.

הוקדש על ידי

המשפחה

לשנות מן האמת מפני דרכי שלום

שאלה: האם מותר לשקר את האב או את האם, בכדי שלא לגרום למריבה בין ההורים?

תשובה: נאמר בתורה, שכאשר שרה שמעה שהיא עתידה ללדת בן, אמרה בלבה "ותצחק שרה בקרבה לאמור, אחרי בלותי היתה לי עדנה, ואדוני זקן", כלומר, אמרה שרה, שמאחר ואברהם אבינו היה קרוב לגיל מאה שנה בשעה שנתבשרו שיוולד מהם יצחק, אמרה שרה, שבודאי לא יתכן דבר כזה, שהרי אברהם כבר זקן מאד, ולא יוכל ללדת בן לעולם. וכאשר בא אחר כך הקדוש ברוך הוא ואמר לאברהם "למה זה צחקה שרה", שינה מעט מדבריה, ואמר לו, ששרה אמרה "ואני זקנתי", כלומר, תלתה את הסיבה לכך שלא יוכלו להוולד להם ילדים, בכך שהיא כבר זקנה מאד. ומכאן למדו רבותינו בגמרא במסכת בבא מציעא (דף פז.), שמותר לשנות מן האמת מפני דרכי שלום. שכן מצאנו, ששינה השם יתברך מן האמת בשביל השלום, בכדי להרבות שלום בין אברהם לשרה אשתו.

ורבינו יהודה החסיד בספר חסידים כתב, שמי שעשה איזה דבר מחמת שכך צותה עליו אמו שיעשה, ואחר כך אביו שואל אותו מדוע עשה כן, ואם יאמר לאביו שעשה כן לבקשת האמא, יגרום הדבר לריב ביניהם, לא יאמר הבן לאביו שכך צותה עליו אמו, אלא ישנה מן האמת בשביל השלום. ומקור הדברים בגמרא שהזכרנו לגבי אברהם ושרה. והביא כל זה להלכה מרן הרב זצ"ל.

אולם יש לציין, שחשוב מאד שלא להתרגל במדה זו, לשקר באופן קבוע בשביל השלום, אלא ישתדל כל אדם להמנע ככל האפשר ממצבים שיגרמו לו לשקר. וכן מצאנו בגמרא במסכת יבמות (דף סג.), שרב, שהיה מגדלי האמוראים הראשונים, לא זכה שאשתו תחיה איתו בשלום. ובכל פעם, היתה נוהגת לשאול אותו איזה מאכל הוא רוצה לאכול בחוזרו מבית המדרש, ואם היה מבקשה להכין עדשים (שיש בהם מתיקות), היתה מכינה לו בכוונה דבר חמוץ, וכן להיפך. וכל זה היתה עושה בכדי לגרום לו למורת רוח ולהעכיר את האוירה בבית.

כאשר גדל חייא בנו של רב, וראה את מעשיה של אמו, הצטער על כך מאד, ומצא פתרון. בכל פעם שהיתה אמו שואלת מה אביו מבקש לאכול, היה שואל הוא את אביו במה הוא חפץ, וכאשר אביו היה אומר שהוא חפץ במאכל מתוק, היה הוא אומר לאמו שאבא ביקש מאכל חמוץ, וכן להיפך, וכך בכל יום היה רב מקבל לארוחת צהריים בדיוק את מה שהיה חפץ בו, עד כדי כך, שרב סבר שאשתו החליטה להפסיק לצער אותו. אחר כך נודע לרב על מה שהיה עושה בנו, קרא לו ואמר לו, שלא ינהג כן, שהרי על כך נאמר "למדו לשונם דבר שקר", כי על ידי כך שאדם משקר באופן קבוע, אף על פי שעושה כן בהיתר, מתרגלת לשונו לדבר שקר, וכבר נאמר "דובר שקרים לא יכון לנגד עיני", כי השקר הוא מגונה מאד בעיני ה' יתברך.

ולסיכום: מותר לשנות מן האמת מפני דרכי שלום, אך יש להזהר שלא להתרגל להשתמש בשקרים, אפילו בדרך היתר.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

לקריאת ההלכה

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה


דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

מלוה מלכה

שאלה: האם חובה לאכול במוצאי שבת פת (לחם) לשם סעודה רביעית שנקראת גם כן מלוה מלכה? תשובה: בגמרא במסכת שבת (דף קיט.) אמרו, "לעולם יסדר אדם שלחנו בערב שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית, ולעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית". כלומר, יסדר את שלחנו, ויפרוש עליו מפה......

לקריאת ההלכה

טלטול ספרים ועתונים בשבת

שאלה: האם מותר לטלטל (להזיז) ולקרוא בשבת בספרי רפואה ובספר טלפונים. ומה הדין בזה לענין קריאת עתונים בשבת? דברי מרן השלחן ערוך בענין קריאת ספרי שיחת חולין ודברים אסורים תשובה: כתב מרן השלחן ערוך (סימן שז סעיף טז): מליצות ומשלים של שיחת חולין, ודברי חשק, כגון ספר עמנואל וכו', אסור לקרוא בהם בש......

לקריאת ההלכה

דין הנשים בסעודת מלוה מלכה

בהלכה הקודמת ביארנו שמצוה על כל אדם להשתדל לאכול סעודה רביעית שנקראת גם כן סעודת מלוה מלכה, על שם שהיא נערכת במוצאי שבת ללוות את שבת המלכה בצאתה ולהותיר ברכה לסעודות החול. וביארנו שמצוה להשתדל לאכול פת (לחם) בסעודה זו, ומי שאינו יכול לאכול פת מחמת שובעו, יוכל לסעוד בפת הבאה בכסנין (כגון עוגה או קרקר......

לקריאת ההלכה