הלכה ליום חמישי כ' אייר תש"פ 14 במאי 2020

שימוש בפלאטה חשמלית למאכלי חלב ולמאכלי בשר

פלאטה חשמלית שמניח עליה סירים וכדומה שהם של בשר, ומצוי לפעמים שנופל על הפלאטה ממאכלי הבשר, אם כן נמצא שהפלאטה בולעת מטעם הבשר לתוכה. ולכן אם רוצה להניח על גבי הפלאטה מאכל חלבי, אם עושה כן כשהפלאטה נקייה לחלוטין, ומניח עליה את מאכל החלב בתוך כלי, באופן שהאוכל אינו נוגע כלל בגוף הפלאטה, אין בכך כלום והדבר מותר, משום שהכלי אינו בולע מהפלאטה כלל, משום שכלי אינו מבליע לתוך הכלי שסמוך לו בלי שיש ביניהם רוטב, והפלאטה הרי היא יבשה, וכן הכלי שמונח עליה יבש מצידו החיצוני, ולכן אין בכך חשש כלל. אבל אם רוצה להניח מאכל חלבי, כגון בורקס גבינה על גבי הפלאטה בלי שום הפסק של כלי, יש לחוש שמא יבלע טעם בשר הבלוע בפלאטה, בבורקס, וכן הבורקס יפלוט מטעמו לתוך הפלאטה, ונמצאת הפלאטה בלועה מטעם בשר וחלב, ולכן יש להחמיר שלא להניח מאכל חלבי ממש על הפלאטה בלא כלי. (ומכל מקום בספר ילקוט יוסף כתב שהמיקל אף באופן כזה שמניח מאכל חלב ממש על גבי פלאטה הבלועה מטעם בשר, יש לו על מה שיסמוך.)

ואם רוצה לחמם על גבי פלאטה בשרית נקייה היטב לחם, כדי לאכלו עם חלב, יכול להקל בזה בפשיטות, משום שאף אם יבלע הלחם טעם בשר מהפלאטה, מכל מקום מותר לאכול את אותו הלחם עם חלב או גבינה, משום שהבליעה המועטת של טעם הבשר בלחם, אין בה כדי לאסרו באכילה עם גבינה, ולכן גם מותר לאכול כל תבשיל פרווה שנתבשל בכלי של בשר, אחר שיוציאו מהכלי, עם חלב או גבינה. מהטעם הנזכר, שאין די בפליטת טעם הבשר מהכלי אל המאכל, בכדי להחשיבו מאכל בשרי ממש שיהיה אסור לאכלו עם חלב (ודין זה נקרא, "נותן טעם בן נותן טעם של היתר" ויבואר יותר באחת ההלכות בעתיד בעז"ה).

אולם כל מה שכתבנו שמותר לשים לחם על הפלאטה ואין לחוש לטעם הבשר שיבלע בלחם, ומותר לאכלו אחר כך עם חלב, היינו דווקא לעניין איסור בשר וחלב, אבל אם רוצה להשתמש בפלאטה של חמץ כדי להניח עליה מאכלים לפסח, הפלאטה צריכה הכשר על ידי עירוי מים רותחים מהקומקום. ואי"ה יבואר עניין זה בהזדמנות אחרת.

שאלות ותשובות על ההלכה

מה הדין בנוגע למכונת הדחת כלים לכלי בשר וחלב, אם משתמש בה בנפרד לחלב ולבשר? ט"ו סיון תשע"ה / 2 ביוני 2015

אם מדיחים את הכלים בזה אחר זה, הדבר מותר בלי פקפוק. ואם מדיחים יחד, כלי בשר וכלי חלב, לפי מה שנאמר לנו, הדבר תלוי בסוג המדיח, ולכן איננו משיבים בזה דבר ברור.

האם אין כאן ענין של חזקת בשרי (בפסקה השניה)? כ"ז סיון תש"ע / 9 ביוני 2010

שלום רב!

"חזקת בשרי", או "חזקת חלבי", אינם מושגים הלכתיים לחלוטין. כלומר, מבחינה הלכתית, אף אם הכלי בשרי, אם השתמשו בו למאכל שהוא פרווה, אותו מאכל נשאר פרווה. ומה שאומרים "בחזקת בשרי", הכוונה למאכל שהוא פרווה, אך קרוב לודאי שיש בו תערובת בשר.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום ראשון (ליל יום שני) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק ל......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

סידור הכלים בשעת ברכת המזון

שאלה: האם מותר לי לסדר את הכלים שנותרו על השלחן בשעה שאני מברך ברכת המזון? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טז.), אמרו, שפועלים, שהם עסוקים כל הזמן במלאכתם, אינם יכולים לברך בשעת העבודה את ברכת המזון. ומכאן למד מרן הבית יוסף (בסוף סימן קצא), שאסור לעשות מלאכה בשעה שמברכים ברכת המזון. (וכן מפורש בירוש......

לקריאת ההלכה

משמעות יום ט"ו בשבט - ודברים לליל ט"ו בשבט

הלילה (ליל יום שני), יחול ליל ט"ו בשבט. יום ט"ו בשבט הוא "ראש השנה לאילנות" (ראש השנה דף ב.), ומקובל לחשוב, שכשם שביום א' בתשרי שהוא יום ראש השנה, דנים את כל באי עולם, לחיים או למוות, לעושר או לעוני וכדומה, כמו כן ביום ט"ו בשבט, דנים בשמים על האילנות וקובעים מה יהיה ג......

לקריאת ההלכה


אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

אדם המתארח במוצאי שבת של חנוכה

שאלה: בן נשוי המתארח אצל אביו לשבת. היכן ידליק נרות במוצאי שבת? תשובה: בן נשוי המתארח אצל אביו, למנהג הספרדים, שרק בעל הבית מדליק נרות, הרי הבן יוצא ידי חובה בהדלקת הנר של אביו, שהוא מתארח אצלו ואוכל משולחנו. (ולמנהג האשכנזים, בלאו הכי כל אחד מבני הבית מדליק בפני עצמו). והשאלה הנשאלת היא לגבי ......

לקריאת ההלכה

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה

תענית עשירי בטבת

היום הוא יום תענית "עשרה בטבת". ולכן נדבר מענינו של יום עשירי בטבת ביום עשירי לחודש טבת, סמך מלך בבל על ירושלים כדי להחריבה, כמו שנאמר בספר יחזקאל (פרק כד) "וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי בַּשָּׁנָה הַתְּשִׁיעִית בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי (הוא חודש טבת) בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ לֵאמֹר, בֶּן אָד......

לקריאת ההלכה