הלכה ליום חמישי ג' תמוז תש"פ 25 ביוני 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת הפייטן האהוב והבלתי נשכח

יוסף "ג'ו" עמר ז"ל

ששירתו יצאה מן הלב ונכנס ללבם של ישראל בכל קצות העולם.
אוהב ארץ ישראל, עם ישראל ותורת ישראל. ת.נ.צ.ב.ה.
יום פטירתו ד' תמוז תשס"ט

הוקדש על ידי

המשפחה

מדידה של מצוה

בהלכה הקודמת ביארנו, שאסרו חכמינו זכרונם לברכה לערוך "מדידה" בשבת או ביום טוב. ולמשל, אסור לשקול בשבת מיני מאכל או משקאות, על ידי משקל. ואף על פי שהמשקל פועל על ידי קפיץ, ולא על ידי חשמל, בכל זאת הדבר אסור מדרבנן (מגזירת חכמים).

מדידה של מצוה
אך יש להוסיף על כך, שמבואר במשנה בסוף מסכת שבת (דף קנז.), שהתירו חכמינו זכרונם לברכה למדוד בשבת מדידה של מצוה. ולמשל, אם יש צורך למדוד בשבת על ידי "סרט מידה" את גודל המקוה, כדי שידעו שהוא כשר ויוכלו לטבול בו, מותר לעשות כן. וכן פסק מרן השלחן ערוך (בסימן שו סעיף ז).

דברי ה"פרי מגדים"
והסביר זאת ה"פרי מגדים",  משום שכל הטעם שאסרו חכמינו למדוד בשבת, הוא משום שנראה הדבר כמעשה של ימות החול הנקרא "עובדין דחול", שהרי רגילים תמיד לערוך מדידות ולשקול פירות וירקות ובשר בשעה שקונים אותם וכדומה. אבל כאשר עורכים מדידה שהיא לצורך מצוה, כגון מדידת שיעור המקוה, אין הדבר נראה כ"עובדין דחול", ומותר לעשותו בשבת.

האוכל ביום הכפורים
וכן לענין חולה שנאלץ לאכול ביום הכפורים, שמאכילים אותו "פחות פחות מכשיעור", כלומר, הוא אוכל בכל פעם פחות משיעור כזית, כדי שלא יהיה באכילה איסור "כרת" של אכילה ביום הכפורים, פסק בספר החינוך (מצוה שיג), שמותר למדוד ביום הכפורים את שיעורי המאכלים שהחולה אוכל, כדי שלא יהיה בהם שיעור של יותר מ"כזית". והסבירו הפוסקים (משנ"ב סימן שו), שמוטב לנו לחוש לאיסור חמור מן התורה של אכילה ביום הכפורים, ממה שנחוש לגזירת חכמים שגזרו שלא למדוד בשבת, וגם זה הוא בכלל מדידה של מצוה.

פסק מרן זצ"ל
ומטעם זה, כתב מרן רבינו הקדוש רבי עובדיה יוסף זצ"ל, (בחזון עובדיה ח"ו עמוד כו ובכמה מקומות), שמותר למדוד בליל פסח, את שיעורי ה"כזית" של המרור והמצה, שהרי גם מדידה זו היא מדידה של מצוה, ואין בזה משום "עובדין דחול".

אולם ברור, שאף על פי שמותר לבשל ביום טוב לצורך החג עצמו, ויש מצוה בבישולים אלה משום עונג וכבוד יום טוב, בכל זאת, מדידת משקל המאכלים לצורך הבישול או האפיה, אינה בכלל מדידה של מצוה, כי רק בדבר שהוא ניכר ממש שהוא לצורך המצוה, כגון מדידת שיעורי המצה והמרור, וכן מדידת המקוה, בזה לא שייך לחשוש לשום איסור. אבל מדידה לצורך בישול ביום טוב, אסורה.

מותר להכין בשבת בקבוק עם תחליף חלב וכדומה עבור תינוק, אף על פי שמודדים על ידי הבקבוק את כמות המים וכדומה.

ולסיכום: אף על פי שאסור לערוך בשבת וביום טוב "מדידה", מכל מקום מדידה שהיא לצורך מצוה, כגון, מדידת משקל המרור והמצה בליל פסח, או מדידת שיעור המקוה, או מדידת חום לחולה וכדומה, כל המדידות הללו מותרות בשבת וביום טוב. וכפי שביארנו.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

לקריאת ההלכה