הלכה ליום רביעי ב' תמוז תש"פ 24 ביוני 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אליהו בן רחל ע״ה

שהיום הוא יום פקודת שנתו
רוח ה׳ תניחנו בגן עדן
ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

המשפחה

מדידה בשבת וביום טוב

שאלה: ביום טוב, שמותר לבשל, האם מותר לי למדוד על ידי משקל מכאני (לא חשמלי) את משקל החומרים הנחוצים לבישול?

תשובה: גזרו רבותינו, שאסור לעשות "מדידה" בשבת או ביום טוב. משום שהדבר נחשב כ"עובדין דחול" (מעשים של ימות החול), כלומר, מעשה שרגילים לעשות בימות החול, כגון בשעה שקונים פירות וירקות וכדומה.

ודוגמא לכך: ביום טוב (כלומר, חג, פסח, שבועות וסוכות), מותר לאדם לקחת חתיכת בשר ולבשלה. אך מבואר במשנה במסכת ביצה (דף כח.), שאסור לאדם לשקול את הבשר ביום טוב לפני שיבשל אותו, אלא יקח חתיכה לפי מה שנראה בעיניו שהוא צריך, אך לא על ידי משקל.

אמנם כתב רבינו הטור (בסימן תק) בשם הרשב"א, שממשמעות דברי התלמוד ירושלמי משמע, שכל מה שאסרו חז"ל לשקול את הבשר בשבת, זהו דוקא כשלוקח בשר מהאיטליז, שאז נראה הדבר באמת כ"עובדין דחול", אבל אם אדם רוצה למדוד ולשקול דברים בביתו בשבת וביום טוב, הרשות בידו לעשות כן.

אולם בחידושי הרשב"א מבואר, שבאמת בתחילה, היה הרשב"א סבור שיש להקל לערוך מדידות של מאכלים בבית, הן בשבת והן ביום טוב, אולם לאחר מכן חזר בו והחמיר בדבר, משום שבתלמוד הבבלי משמע שאין חילוק בין מדידה בבית למדידה באיטליז, שלעולם רבותינו אסרו לערוך מדידות בשבת. וכן פסקו הפוסקים ומרן השלחן ערוך.

ומטעם זה, אסור לשקול בשבת או ביום טוב מיני מאכל במאזניים או במשקל עם מחוג (מכאני), שמראים את המשקל, וכן אסור לשים מאכל או משקה בכוס מדידה מיוחדת, כדי לדעת מה משקלם, שכל זה הוא בכלל איסור מדידה בשבת וביום טוב.

לכן לסיכום: אסור למדוד בשבת או ביום טוב, כמה הוא משקל המאכלים או המשקאות, הן לצורך בישול ביום טוב, והן לצורך אחר. ובהלכה הבאה נבאר עוד פרטים בזה.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום.
האם מותר למדוד כמה היא רבעית כוס בשבת על ידי משקל מכאני? עבור אדם עם צליאק. ט"ז אב תש"פ / 6 באוגוסט 2020

מותר, זו מדידה לצורך מצוה. 

האם מותר בחג פסח לשקול את המצה? כ"ה טבת תשע"ח / 12 בינואר 2018

במשנה בסוף מסכת שבת (קנז.) מבואר שאף על פי שאסור למדוד או לשקול בשבת, מכל מקום מדידה של מצוה מותרת. ולכן מותר לשקול את המצה בליל פסח, וכמובן שמדובר על משקל על ידי מאזניים או כלי אחר שאינו חשמלי.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

לקריאת ההלכה