הלכה ליום רביעי ב' תמוז תש"פ 24 ביוני 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אליהו בן רחל ע״ה

שהיום הוא יום פקודת שנתו
רוח ה׳ תניחנו בגן עדן
ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

המשפחה

מדידה בשבת וביום טוב

שאלה: ביום טוב, שמותר לבשל, האם מותר לי למדוד על ידי משקל מכאני (לא חשמלי) את משקל החומרים הנחוצים לבישול?

תשובה: גזרו רבותינו, שאסור לעשות "מדידה" בשבת או ביום טוב. משום שהדבר נחשב כ"עובדין דחול" (מעשים של ימות החול), כלומר, מעשה שרגילים לעשות בימות החול, כגון בשעה שקונים פירות וירקות וכדומה.

ודוגמא לכך: ביום טוב (כלומר, חג, פסח, שבועות וסוכות), מותר לאדם לקחת חתיכת בשר ולבשלה. אך מבואר במשנה במסכת ביצה (דף כח.), שאסור לאדם לשקול את הבשר ביום טוב לפני שיבשל אותו, אלא יקח חתיכה לפי מה שנראה בעיניו שהוא צריך, אך לא על ידי משקל.

אמנם כתב רבינו הטור (בסימן תק) בשם הרשב"א, שממשמעות דברי התלמוד ירושלמי משמע, שכל מה שאסרו חז"ל לשקול את הבשר בשבת, זהו דוקא כשלוקח בשר מהאיטליז, שאז נראה הדבר באמת כ"עובדין דחול", אבל אם אדם רוצה למדוד ולשקול דברים בביתו בשבת וביום טוב, הרשות בידו לעשות כן.

אולם בחידושי הרשב"א מבואר, שבאמת בתחילה, היה הרשב"א סבור שיש להקל לערוך מדידות של מאכלים בבית, הן בשבת והן ביום טוב, אולם לאחר מכן חזר בו והחמיר בדבר, משום שבתלמוד הבבלי משמע שאין חילוק בין מדידה בבית למדידה באיטליז, שלעולם רבותינו אסרו לערוך מדידות בשבת. וכן פסקו הפוסקים ומרן השלחן ערוך.

ומטעם זה, אסור לשקול בשבת או ביום טוב מיני מאכל במאזניים או במשקל עם מחוג (מכאני), שמראים את המשקל, וכן אסור לשים מאכל או משקה בכוס מדידה מיוחדת, כדי לדעת מה משקלם, שכל זה הוא בכלל איסור מדידה בשבת וביום טוב.

לכן לסיכום: אסור למדוד בשבת או ביום טוב, כמה הוא משקל המאכלים או המשקאות, הן לצורך בישול ביום טוב, והן לצורך אחר. ובהלכה הבאה נבאר עוד פרטים בזה.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר בחג פסח לשקול את המצה? כ"ה טבת תשע"ח / 12 בינואר 2018

במשנה בסוף מסכת שבת (קנז.) מבואר שאף על פי שאסור למדוד או לשקול בשבת, מכל מקום מדידה של מצוה מותרת. ולכן מותר לשקול את המצה בליל פסח, וכמובן שמדובר על משקל על ידי מאזניים או כלי אחר שאינו חשמלי.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה

(המשך) דין כלי זכוכית ו"פיירקס" לעניין איסור בשר בחלב

בהלכה הקודמת כתבנו שלדעת השולחן ערוך, כלי זכוכית אינם בולעים כלל, ולכן אין כל איסור להשתמש בכלי זכוכית למאכלי בשר, ולאחר שישטפו כראוי, להשתמש בהם למאכלי חלב, (ואמנם דעת הרמ"א להחמיר בכלי זכוכית כדין כלי חרס וכן מנהג רבים מעדות אשכנז.) ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בספריו ובשיעוריו, פוסק כד......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה


שאלה: האם צריך ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב גם בכלי זכוכית?

תשובה: כבר ביארנו בהלכה הקודמת, שחובה ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב, משום שכלים שנמצאים בהם מאכלים (חמים) של בשר או של חלב, בולעים מטעם המאכלים ההם, ואחר כך פולטים את אותו הטעם שבלעו, לתוך מאכל אחר שהם נוגעים בו. ונחלקו רבותינו הראשונים לעניין כלי זכוכית, האם גם הם בולעים כשאר כלים, או ש......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על מיני פירות דומים

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש לברך ברכת שהחיינו בשעה שאוכלים פרי מפירות הדר, כגון אשכולית או תפוז, שאינם מצויים כל כך במשך כל השנה, וכאשר זוכה אדם לאכול מפירות אלה לראשונה באותה השנה, והפירות הינם חדשים משנה זו, יברך עליהם ברכת "בורא פרי העץ", ולאחריה יברך ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה