הלכה ליום רביעי ב' תמוז תש"פ 24 ביוני 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אליהו בן רחל ע״ה

שהיום הוא יום פקודת שנתו
רוח ה׳ תניחנו בגן עדן
ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

המשפחה

מדידה בשבת וביום טוב

שאלה: ביום טוב, שמותר לבשל, האם מותר לי למדוד על ידי משקל מכאני (לא חשמלי) את משקל החומרים הנחוצים לבישול?

תשובה: גזרו רבותינו, שאסור לעשות "מדידה" בשבת או ביום טוב. משום שהדבר נחשב כ"עובדין דחול" (מעשים של ימות החול), כלומר, מעשה שרגילים לעשות בימות החול, כגון בשעה שקונים פירות וירקות וכדומה.

ודוגמא לכך: ביום טוב (כלומר, חג, פסח, שבועות וסוכות), מותר לאדם לקחת חתיכת בשר ולבשלה. אך מבואר במשנה במסכת ביצה (דף כח.), שאסור לאדם לשקול את הבשר ביום טוב לפני שיבשל אותו, אלא יקח חתיכה לפי מה שנראה בעיניו שהוא צריך, אך לא על ידי משקל.

אמנם כתב רבינו הטור (בסימן תק) בשם הרשב"א, שממשמעות דברי התלמוד ירושלמי משמע, שכל מה שאסרו חז"ל לשקול את הבשר בשבת, זהו דוקא כשלוקח בשר מהאיטליז, שאז נראה הדבר באמת כ"עובדין דחול", אבל אם אדם רוצה למדוד ולשקול דברים בביתו בשבת וביום טוב, הרשות בידו לעשות כן.

אולם בחידושי הרשב"א מבואר, שבאמת בתחילה, היה הרשב"א סבור שיש להקל לערוך מדידות של מאכלים בבית, הן בשבת והן ביום טוב, אולם לאחר מכן חזר בו והחמיר בדבר, משום שבתלמוד הבבלי משמע שאין חילוק בין מדידה בבית למדידה באיטליז, שלעולם רבותינו אסרו לערוך מדידות בשבת. וכן פסקו הפוסקים ומרן השלחן ערוך.

ומטעם זה, אסור לשקול בשבת או ביום טוב מיני מאכל במאזניים או במשקל עם מחוג (מכאני), שמראים את המשקל, וכן אסור לשים מאכל או משקה בכוס מדידה מיוחדת, כדי לדעת מה משקלם, שכל זה הוא בכלל איסור מדידה בשבת וביום טוב.

לכן לסיכום: אסור למדוד בשבת או ביום טוב, כמה הוא משקל המאכלים או המשקאות, הן לצורך בישול ביום טוב, והן לצורך אחר. ובהלכה הבאה נבאר עוד פרטים בזה.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום.
האם מותר למדוד כמה היא רבעית כוס בשבת על ידי משקל מכאני? עבור אדם עם צליאק. ט"ז אב תש"פ / 6 באוגוסט 2020

מותר, זו מדידה לצורך מצוה. 

האם מותר בחג פסח לשקול את המצה? כ"ה טבת תשע"ח / 12 בינואר 2018

במשנה בסוף מסכת שבת (קנז.) מבואר שאף על פי שאסור למדוד או לשקול בשבת, מכל מקום מדידה של מצוה מותרת. ולכן מותר לשקול את המצה בליל פסח, וכמובן שמדובר על משקל על ידי מאזניים או כלי אחר שאינו חשמלי.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה


דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תש"פ

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. מנהג הספרדים אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, ו......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה. דג שנאפה עם בשר אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר&quo......

לקריאת ההלכה

הלכות ערב תשעה באב

בספר המנהגים לרבינו אייזיק טירנא כתב שלא יטייל אדם בערב תשעה באב, וכן פסק הרמ"א, וכן נראה שפוסק מרן הרב חיד"א, והביאו דין זה עוד מגדולי האחרונים. ערב תשעה באב, בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית (אחרי חצות היום כמו שנבאר), אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין, ונהגו בזה איס......

לקריאת ההלכה

איסור כביסה ולבישת בגדים מכובסים בשבוע שחל בו תשעה באב, ודין בגד העשוי לספוג זיעה

במשנה בתענית (כו:) שנינו, שבוע שחל בו תשעה באב (כמו השבוע שלפנינו, כלומר, מיום ראשון הקרוב), אסור להסתפר ולכבס. וכן פסקו הטור ומרן השלחן ערוך. ולמנהג האשכנזים יש לאסור לכבס החל מיום ראש חודש אב. מהות איסור "כיבוס" ואיסור כיבוס בימים אלו הוא אפילו אם אינו רוצה ללבוש הבגד עתה, אלא להניחו......

לקריאת ההלכה