הלכה ליום ראשון ח' טבת תשע"ט 16 בדצמבר 2018

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

משה הכהן בן לונה ואברהם ע"ה

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

בנותיו נכדיו ונכדותיו

עניית אמן על ברכת ילד – הנהגת הגרש"ז אוירבך זצ"ל

שאלה: האם יש לענות אמן אחר ברכותיהם של ילדים קטנים?

תשובה: בברייתא במסכת ברכות (דף נג.) שנינו: אחרי כל מי שמברך עונים "אמן", חוץ מאחרי תינוקות של בית רבן. והני מילי (ואלו הדברים, כלומר וכך הדין) בעידנא דגמרי, כלומר בזמן שלומדים סדר הברכות בפני רבן (רב שלהם), אבל בעידנא דמפטרי נפשייהו, עונין. כלומר בזמן שהם מברכים כדי לפטור את עצמם, ולמשל, כאשר ילד מברך "בורא פרי העץ" על תפוח, עונים אמן אחריו.

וביאור הדבר הוא, כמו שכתב מרן השלחן ערוך (סימן רטו) שמותר ללמד לתינוקות את הברכות כתקנן, ואף על פי שהם מברכין לבטלה בשעת הלימוד, שהרי בזמן שמלמדים ילד קטן לברך, מלמדים אותו את נוסח הברכה אף בלא שיתחייב בה. וכגון הרוצה לחנך את בנו לברך ברכת בורא פרי העץ, רשאי לבקשו לברך כמה פעמים על פרי אחד, אף שמן הדין אין לברך אלא פעם אחת. ולכן אין לענות "אמן" אחר ברכות כאלה, שהרי לא שייך לומר אמן לאמת ולקיים את דברי המברך בזמן שברכתו אינה ברכה.

אבל בזמן שהם מברכים כדין כדי לפטור את עצמם, כיון שממצות חינוך הם מברכים אף לפני הגיעם לגיל מצוות, לכן יש לענות אחר ברכתם אמן.

אולם כתבו האחרונים שכל זה דוקא בקטנים שכבר הגיעו לגיל חינוך, שיודעים כבר ענין הברכה ומבינים למי הם מברכים, אבל תינוקות וילדים קטנים ממש אין לענות אמן אחר ברכותיהם, לפי שיש לחוש שאין גופם נקי כראוי, ולכן מה שפסקו הטור ומרן השלחן ערוך שיש לענות אמן אחרי ברכת קטנים שהם מברכין לפטור את עצמן כיון שהם בני חינוך, כוונתם היא דוקא בילדים שהגיעו כבר לגיל חינוך. ומרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב, שמספק אין לענות אמן אלא על ברכה של ילד שהגיע לגיל תשע ואילך.

ומכאן נלמד, שיש לחנך את הילדים לנקות את גופם היטב היטב, שאם אינם מנקים עצמם כראוי לאחר שעושים את צרכיהם, הרי שכל ברכותיהם ותפלותיהם הולכים לשוא.

ויש להוסיף, שהרי כשם שיש צורך לחנך את הילדים לברך, כמו כן יש צורך לחנך אותם לענות "אמן" על הברכות. וכאשר המבוגרים לא יענו אמן על ברכתו של הילד, הרי גם הוא עלול לזלזל בעניית "אמן", שהרי הוא אינו יודע מדוע לא עונים אחריו אמן. לכן היה נוהג הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, שכאשר ילד קטן היה מברך על ידו, היה הוא עונה "אָמֵ" בלי סיום המילה "אמן". וכך הילד, לא שם לב לכך שלא עונים אחריו אמן כראוי, ובכל זאת מתחנך לענות אמן.

שאלות ותשובות על ההלכה

ומה עם ללמד תינוק לענות אמן?
מלמדים את התינוק לא רק את הברכה אלא גם לענות אמן, ולפי"ז יש לענות אמן גם לאחר ברכת ילד שגילו פחות מגיל חינוך? 8 Shevat 5773 / ינואר 19 2013

פשוט, שאם יש בדבר צורך חינוכי, יש לענות אמן. אבל באמת שאין בזה צורך כל כך, כי יכול לעשות עצמו כאילו עונה אמן, ולענות אמן בפני הילדים על ברכות של מבוגרים, ובכך הילד מתחנך נכון.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

The Customary Order of Rosh Hashanah

It is customary to eat certain symbolic foods during the two nights of Rosh Hashanah which signify good fortune for the entire upcoming year. It is therefore customary to eat black-eyed peas, pumpkin, leek, spinach, dates, pomegranates, apples dipped in honey, and meat of a sheep’s head on the......

לקריאת ההלכה

Should One Cry on Rosh Hashanah?

Question: What is the proper way to behave during the prayers of Rosh Hashanah: Should one arouse himself to cry during the prayers in order for Hashem to pity us and grant us all of our requests or should one pray amid great joy? Answer: The Mitzvah to be Glad on Rosh Hashanah The Poskim deli......

לקריאת ההלכה

Some Details Regarding the Prayers of the Days of Awe

Anyone who appreciates the loftiness of the Days of Awe customarily tries to recite all prayers of these days with much precision and care. There are many Machzorim on the market containing several versions for various texts, some which can be relied upon and others which cannot be relied upon at al......

לקריאת ההלכה

Lighting Candles on Rosh Hashanah and the Issue this Year

The Laws of Candle-Lighting on Rosh Hashanah On the first day of Rosh Hashanah, we customarily light Yom Tov candles before the onset of Yom Tov similar to the way we light them on Erev Shabbat. If the candles were not lit before the onset of Yom Tov, a woman may even light the candles on Yom Tov i......

לקריאת ההלכה


One Should Constantly View Himself as Half Innocent and Half Guilty

Our Sages (Kiddushin 40b) teach us that one should always view himself as half innocent and half guilty. If one performs one Mitzvah, one is praiseworthy, for one has tipped the scale to the innocent side. If one transgresses one prohibition, woe unto him, for he has tipped the scale to the guilty s......

לקריאת ההלכה

Repenting for Speaking Lashon Hara and Rendering a Mistaken Halachic Ruling

Question: If I have spoken Lashon Hara (evil slander) about my friend, must I confront him and tell him what I have done in order to request his forgiveness? Also, what is the law regarding a rabbi who has ruled stringently on a matter when, in fact, there is actually room for leniency, must he ask ......

לקריאת ההלכה

Preparing for the Day of Judgment

During the days preceding Rosh Hashanah, every single member of the Jewish nation must contemplate his/her actions and perform some sort of self-introspection in order to ascertain how one can improve one’s actions and Mitzvah observance so as to guarantee one’s self powerful defenders o......

לקריאת ההלכה

Atonement for Sin, Torah Study, and Sinners in Our Generation

In the previous Halacha we have discussed four varying levels of sin. We have also pointed out that there are some sins for which one cannot obtain atonement until suffering or death befalls him, as the verse states, “I shall remember their iniquities with a staff and with affliction their sin......

לקריאת ההלכה