הלכה ליום שלישי כ"ד טבת תשע"ט 1 בינואר 2019

ההלכה מוקדשת להצלחת

יהושע שמעון ישראל בן מזל

שהשם יתברך יעזרהו, ובכל אשר יפנה ישכיל ויצליח.

הוקדש על ידי

אחיו

ריבית

אסור להלוות (בין יהודים) בריבית. והוא איסור מן התורה, כמו שנאמר: "אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי אֶת הֶעָנִי עִמָּךְ לֹא, וכו', לֹא תְשִׂימוּן עָלָיו נֶשֶׁךְ". ולמשל, מי שמלוה לחבירו סך מסויים למשך חודש, ומתנה עמו שיחזיר לו את ההלואה בתוספת אחוזים, הרי זו רבית. וכפי שנוהגים אנשי דמים ומירמה, שנותנים לאדם בהלוואה אלף דולר, והוא מתחייב שיחזיר אלף ומאתיים דולר. הרי זו ריבית האסורה מן התורה, ואותם שעוסקים בכך גדול חטאם מנשוא, ולא יקומו בתחיית המתים.

קבר לעולם
ומסופר על הגאון רבי עקיבא איגר, שבעירו היה אדם אחד רע מעללים, קמצן ומלווה בריבית. כאשר היו באים לבקש ממנו צדקה, תמיד היה מסרב לתת. גם כאשר אנשי החברא קדישא שהיו אחראים על עניני צדקה היו פונים אליו, היה משלחם ריקם. לאחר כמה שנים, כשמת אותו רשע, פנו בניו לאנשי החברא קדישא בבקשה לקבור את אביהם. אנשי החברא קדישא מצאו להם הזדמנות להפרע מאותו קמצן, ואמרו לבניו, מחיר קבר הוא כאלף זהובים. נבהלו הבנים, והתלוננו על כך שמדובר בסכום מופרז, פי כמה וכמה ממחיר הקברים הרגיל. לכן הגישו תלונה דחופה לאציל הגוי שמלך על העיר, בבקשה לחייב את אנשי החברא קדישא לקבור את אביהם. האציל, שמע את שאירע, ומפני דחיפות הענין, מיד הזמין אליו את רב העיר, רבי עקיבא איגר. שאל את רבי עקיבא איגר, מדוע המחיר יקר כל כך? השיב לו הרב, תראה אדוני, בדרך כלל, מחיר קבר אצל היהודים עולה כמאה זהובים, אולם זאת מאחר ואנו מאמינים בתחית המתים, ולכן אנו דורשים סכום סמלי, לכמה שנים של שימוש. אבל אדם זה, שהיה מלווה בריבית, הרי לא יקום בתחית המתים, ובניו מבקשים לקנות לו אחוזת עולם, לכן המחיר בהתאם...

חומרת עוון הריבית
כתב רבינו הטור, מאד מאד צריך אדם ליזהר באיסור רבית, וכמה לאוין (איסורים) נאמרו בו, ואפילו הלווה הנותנו (כלומר שאינו מקבל רבית, אלא הוא הלווה שנותן רבית למלוה) עובר על איסור רבית, וכן העדים והערבים בהלואה ברבית, כולם עוברים על איסור רבית. וכל המלוה ברבית נכסיו מתמוטטין וכאילו כפר ביציאת מצרים ובאלקי ישראל.

הבנקים
ברוב הבנקים בארץ ישראל, נעשים כל פעולות הבנק שהם בין יהודים, על פי "היתר עיסקה", שהוא ענין שלא נאריך בו, אך הוא מבטל לדעת הפוסקים את איסור הריבית בתנאים מסויימים. וכאשר נעשים עסקים בין אנשים פרטיים, עליהם לשים לב, שאם יש איזה חשש של ריבית, עליהם לפנות לתלמיד חכם הבקי בעניני ריבית, שיערוך ביניהם הסכם שיועיל על פי "היתר עיסקה".

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשע"ט – מה תיקן מרן זצ"ל?

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ". וענין ה"חימוץ" שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ......

לקריאת ההלכה


בדיקת וביטול חמץ

דין בדיקת חמץ אור לארבעה עשר בניסן שיחול השנה (תשע"ט) ביום חמישי בלילה (ליל יום שישי), בודקין את החמץ לאור הנר. וצריך שיהיה הנר של שעוה, (או משמן פרפין מוקשה כפי שמצוי בזמנינו), כתקנת חז"ל. ואם אין לו נר, אבל יש לו פנס קטן שיכול להכניסו למקומות שצריך לבדוק בהן כהוגן, מותר לבדוק עם פנס כזה......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" – התשע"ט

------------------------------ בהקשר לנתינת מעות "זכר למחצית השקל", אנו מבקשים להמליץ בחום על מוסד של תורה וצדקה, "תפארת רשב"י", המוכר לנו היטב באופן אישי, ואנו יכולים להעיד נאמנה, כי האנשים האחראים על המוסד הנזכר, הם אנשים יראי ה' בתכלית, הולכי תמים ופועלי צדק, ......

לקריאת ההלכה

מנהג תיקון ליל שבועות

מנהג תיקון ליל שבועות פשט המנהג בכל תפוצות ישראל, להיות נעורים בליל חג השבועות ולעסוק בתורה, עד עלות השחר, וכמו שכתוב בזוהר הקדוש; חסידים הראשונים לא היו ישנים בלילה הזאת, והיו עוסקים בתורה, ואומרים: בואו לנחול מורשה קדושה לנו ולבנינו בשני העולמות. וכן אמרו עוד בזהר הקדוש: כל אלו שמתקנים התיקון בלי......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה