הלכה ליום חמישי כ"ה תשרי תש"פ 24 באוקטובר 2019

טלטול נרות בשבת

שאלה: האם מותר בשבת, להזיז את נרות השבת ממקום למקום?

תשובה: נרות השבת, שהן דולקות מכניסת השבת. בין אם הן מונחות על גבי פמוטות או על גבי דבר אחר, הרי שאסור לטלטל (כלומר, להזיז) אותן בשבת בשום מקרה. ואפילו אם צריך לטלטלן כדי שהנרות לא יכבו, או כדי להאיר במקום אחר, אסור לטלטלן.

טעם איסור טלטול הנרות בשבת
וטעם הדבר הוא, משום שאחד מסוגי ה"מוקצה" שאסור לטלטלם בשבת, הוא "בסיס לדבר האסור". כלומר, דבר שמצד עצמו הוא כלי שמותר לטלטלו בשבת, אך הניחו על גביו דבר שהוא מוקצה לגמרי, אסור לטלטלו בשבת, משום שהוא "בסיס לדבר האסור". ולדוגמא, כוסות זכוכית, שהניחו בתוכן שמן ופתילות, והדליקו בהן אש, אף על פי שהכוסות מצד עצמן אינן אסורות בטלטול, מכל מקום, מאחר ועל גבי הכוסות מונחת ה"שלהבת" של האש, והשלהבת אסורה בטלטול ממש כשם שאסור לטלטל בשבת אבנים, לכן גם הכוסות אסורות בטלטול, שהרי הן "בסיס לדבר האסור". (שלחן ערוך סימן רעט).

הזמן הקובע את האיסור
אף על פי שהנרות כבו לאחר כמה זמן, אסור לטלטל בשבת את הכוסות שתחתיהן, משום שהזמן הקובע את מעמד החפץ, אם הוא בסיס לדבר האסור או לא, הוא זמן "בין השמשות", כלומר, בין זמן שקיעת החמה לזמן צאת הכוכבים, אם הדבר היה בסיס לדבר האסור, הרי אסור לטלטלו במשך כל השבת.

ומאחר והנרות היו דולקים בזמן בין השמשות, ממילא הכוסות שתחתיהן נעשו "בסיס", ושוב אסור לטלטלן במשך כל השבת.

נר חשמל
כשם שאסור לטלטל בשבת נר דולק, אסור לטלטל בשבת נר חשמל, כלומר, נורת חשמל שיש בתוכן שלהבת.

ובהלכה הבאה, נביא פתרון הלכתי לדבר.

ולסיכום: נרות שהודלקו בערב שבת, אסור לטלטלן בשבת, ואפילו אם יש צורך בדבר, אסור לטלטלן, ואסור לטלטל את הכלים שהם מונחים עליהם, כגון מגש, כוסות, וכל כיוצא בזה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

עשיית סימן בשבת

שאלה: אדם הקורא בספר בשבת, ומעוניין לסמן בצד הדף "סימן", על ידי חריטה קלה באמצעות הציפורן. או קיפול בצד הדף, האם מותר לעשות כן בשבת? מלאכת כותב תשובה: אחת מן המלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת "כותב". וכל הכותב בשבת, אפילו לא כתב אלא שתי אותיות, חייב משום חילול שבת. (ואף בכתיבת ......

לקריאת ההלכה

חנוכה

אנו עומדים לפני תחילת ימי החנוכה, ולכן נתחיל ללמוד את הדינים הנוגעים לימים אלה. ימי החנוכה ימי החנוכה הם שמונה ימים. החל מיום כ"ה בכסליו. ובשנה זו (התש"פ) יחול יום כ"ה בכסליו ביום שני בשבוע הבא. ובמוצאי יום ראשון (שהוא ליל שני), נדליק נרות חנוכה בפעם הראשונה. ובמוצאי יום ראשון שאח......

לקריאת ההלכה


כתיבה על גבי חלון בשבת

שאלה: בימות החורף, כשיש על החלון לחות של אדים, האם מותר לכתוב או לצייר באצבע על החלון? תשובה: אחת המלאכות האסורות מן התורה בשבת, היא מלאכת "כותב". ומכל מקום מבואר בדברי חז"ל, שאין איסור מן התורה, אלא כשכותב דבר שמתקיים, כגון מי שכותב עם עט על גבי נייר, שבודאי שהכתב הזה עשוי להתקיים......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות במסיבת חנוכה ובבית הכנסת

נהגו כל ישראל, שמברכים ומדליקים נרות חנוכה בבית הכנסת כדי לפרסם את הנס. והוא מנהג ותיק שנזכר בדברי רבותינו הראשונים. וטעם המנהג, כתב בספר המכתם (פסחים קא.), שמאחר ויש פרסום הנס גדול בפני כל העם, ועוד שיש אנשים שאין להם נרות חנוכה בבתיהם, לכן נוהגים להדליק גם בבית הכנסת. ומנהג זה נפסק על ידי מרן......

לקריאת ההלכה

אשה חכמה בתורה

בהלכות קודמות נתבאר הדין שחייבים לעמוד בפני אדם זקן בשנים. והוא הדין לגבי אשה זקנה בשנים. וכן נתבאר הדין שיש לקום בפני תלמיד חכם ובפני אשתו של התלמיד חכם. בהלכה הקודמת ביארנו גם, שמרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב, שתלמידה מחוייבת בכבוד מורתה שלמדה תורה מפיה, וצריכה לעמוד בפניה, ואסורה לקרוא ......

לקריאת ההלכה

קימה בפני זקן בשנים

בהלכה הקודמת ביארנו את שורש החיוב לקום בפני תלמיד חכם ובפני זקן בשנים. מי נקרא "זקן" נחלקו הפוסקים אודות החיוב לקום בפני אדם זקן, מאיזה גיל נקרא אדם "זקן"? כי יש סוברים שמגיל שישים כבר נקרא אדם "זקן". אבל לדעת הטור ומרן השלחן ערוך, אדם אין אדם נחשב לזקן, אלא מגיל שב......

לקריאת ההלכה