הלכה ליום חמישי כ"ה תשרי תש"פ 24 באוקטובר 2019

טלטול נרות בשבת

שאלה: האם מותר בשבת, להזיז את נרות השבת ממקום למקום?

תשובה: נרות השבת, שהן דולקות מכניסת השבת. בין אם הן מונחות על גבי פמוטות או על גבי דבר אחר, הרי שאסור לטלטל (כלומר, להזיז) אותן בשבת בשום מקרה. ואפילו אם צריך לטלטלן כדי שהנרות לא יכבו, או כדי להאיר במקום אחר, אסור לטלטלן.

טעם איסור טלטול הנרות בשבת
וטעם הדבר הוא, משום שאחד מסוגי ה"מוקצה" שאסור לטלטלם בשבת, הוא "בסיס לדבר האסור". כלומר, דבר שמצד עצמו הוא כלי שמותר לטלטלו בשבת, אך הניחו על גביו דבר שהוא מוקצה לגמרי, אסור לטלטלו בשבת, משום שהוא "בסיס לדבר האסור". ולדוגמא, כוסות זכוכית, שהניחו בתוכן שמן ופתילות, והדליקו בהן אש, אף על פי שהכוסות מצד עצמן אינן אסורות בטלטול, מכל מקום, מאחר ועל גבי הכוסות מונחת ה"שלהבת" של האש, והשלהבת אסורה בטלטול ממש כשם שאסור לטלטל בשבת אבנים, לכן גם הכוסות אסורות בטלטול, שהרי הן "בסיס לדבר האסור". (שלחן ערוך סימן רעט).

הזמן הקובע את האיסור
אף על פי שהנרות כבו לאחר כמה זמן, אסור לטלטל בשבת את הכוסות שתחתיהן, משום שהזמן הקובע את מעמד החפץ, אם הוא בסיס לדבר האסור או לא, הוא זמן "בין השמשות", כלומר, בין זמן שקיעת החמה לזמן צאת הכוכבים, אם הדבר היה בסיס לדבר האסור, הרי אסור לטלטלו במשך כל השבת.

ומאחר והנרות היו דולקים בזמן בין השמשות, ממילא הכוסות שתחתיהן נעשו "בסיס", ושוב אסור לטלטלן במשך כל השבת.

נר חשמל
כשם שאסור לטלטל בשבת נר דולק, אסור לטלטל בשבת נר חשמל, כלומר, נורת חשמל שיש בתוכן שלהבת.

ובהלכה הבאה, נביא פתרון הלכתי לדבר.

ולסיכום: נרות שהודלקו בערב שבת, אסור לטלטלן בשבת, ואפילו אם יש צורך בדבר, אסור לטלטלן, ואסור לטלטל את הכלים שהם מונחים עליהם, כגון מגש, כוסות, וכל כיוצא בזה.

הלכה יומית מפי הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א

מה מברכים על הפיצה?
לחץ כאן לצפייה בשיעורים נוספים

הלכות אחרונות

"תנא דבי אליהו כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

נדה ע"ג א'

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

דין ישיבה בסוכה

מצות הישיבה בסוכה נאמר בתורתנו הקדושה (ויקרא כג.) "בסכת תשבו שבעת ימים כל האזרח בישראל ישבו בסכת, למען ידעו דורותיכם כי בסכת הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים", ובגמרא במסכת סוכה (יא:) פירשו רבותינו, שאותם הסוכות שישבו בתוכם בני ישראל, אלו ענני הכבוד, שהקיפם הקדוש ברוך הוא כדי ש......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ט), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ט) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

לקריאת ההלכה

קוניאק – ברנדי – שמפניה – היהודים שנסחפו בספינה

אתמול, ביארנו את עיקר הדין, שגזרו רבותינו איסור חמור על יין של מי שאינו יהודי, שהוא אסור בשתיה, ובדרך כלל הוא אסור גם בהנאה. ומעתה נסביר כמה פרטים בענין זה: שמפניה לגבי "שמפניה" שאין עליה הכשר, אין ספק כלל בדבר שהיא אסורה בהחלט בשתיה, כל שלא נעשתה תחת השגחת גוף כשרות מוסמך. וטעם הדב......

לקריאת ההלכה

יין שנמזג על ידי אינו יהודי

בימים עברו, היו נוהגים הגויים עובדי עבודה זרה, לנסך (לצקת) יין לשם עבודת כוכבים שלהם. והיו רגילים מאד במעשה זה. ואותו היין הוא אסור בשתיה מן התורה, וכן הוא אסור בהנאה, (כלומר, אסור ליהנות ממכירתו לגוי אחר וכדומה), משום שכל דבר שהוא עבודה זרה, או שמוגש לעבודה זרה, אסור בהנאה. סתם יינם ורבותינו זכ......

לקריאת ההלכה

ברכת לישב בסוכה

עיקרי הדברים פורסמו בשנה שעברה, ועתה הם מתפרסמים בתוספת נופך, לאחר שנשאלנו שאלות רבות לגביהם שאלה: מתי יש לברך את ברכת לישב בסוכה? תשובה: ברכת לישב בסוכה, היא הברכה שאנו מברכים לפני שאוכלים סעודה בסוכה. ועלינו לדון, האם יש לברכה, בעמידה, לפני שיושבים לסעוד, או שיש לברכה לאחר ברכת המוציא,......

לקריאת ההלכה