הלכה ליום שלישי כ"א חשון תש"פ 19 בנובמבר 2019

רעל נגד מזיקים – הלכה למעשה

קיצור הדברים שלמדנו
אתמול הסברנו, שמותר להניח בהמה בשבת על גבי עשבים, שהבהמה תאכל מהם, אף על פי שהיא תולשת מן העשבים, מאחר ופעולת התלישה אינה מתייחסת אחר האדם.

והבאנו שני הסברים לדבר. שהגאון "אבן העוזר" כתב, שבמלאכת שבת, הענין הקובע את איסור המלאכה, הוא מחשבת האדם, ("מלאכת מחשבת"), ומאחר ואדם המניח את הבהמה, אינו מתכוין לגוף מלאכת התלישה, אלא לכך שהבהמה תאכל, אין לנו ענין בכך שהבהמה תולשת עשב, שאין זו מלאכה המתייחסת אל האדם.

ואילו הבית מאיר הסביר, שלגבי הלכות שבת הענין הקובע הוא, עשיית המלאכה על ידי האדם, בעמל וטורח, אבל מלאכה שהאדם לא עשאה כלל, לא איכפת לנו במה שהיא נעשית מעצמה. (אף שאסור בשבת לעשות מלאכה עבור האדם על ידי בהמה).

השייכות לנדון שלנו
ומעתה נבוא לדון לגבי הנחת רעל לפני המזיקים, שאם נפרש כדברי ה"אבן העוזר", שהתורה מקפידה על המחשבה בשעת עשיית המלאכה, הרי שאסור להניח רעל כנגד המזיקים, מאחר ומחשבת האדם היא להרוג את המזיקים, ואסור להרוג מזיקים בשבת.

אבל אם נפרש כדברי הבית מאיר, שכל שהאדם אינו עושה בעצמו את המלאכה אין איסור בדבר, ממילא מותר להניח רעל בשבת, שהמזיקים יבואו מעצמם לאכול ממנו וימותו. שאין הפעולה מתייחסת כלל אל האדם.

ולמעשה, לאחר משא ומתן מורכב בדברי הפוסקים בזה, העלה מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שמותר להניח רעל לפני המזיקים, שיתכן שיבואו מעצמם לאכול ממנו וימותו, כגון רעל לעכברים וכדומה. אבל להתיז רעל באופן ישיר על גבי המזיקים, בודאי שאסור בשבת.

ולפיכך מותר לרסס רעל כנגד מזיקים באופן שהם יכולים לברוח (שהחלון פתוח), ואינו מרסס ישירות עליהם. שאין הדבר ברור שימותו, ובאפשרותם לברוח, אבל באופן שממיתם ישירות על ידי הריסוס, הדבר אסור בשבת, משום נטילת נשמה. (שו"ת יביע אומר ח"ג סימן כ, ועיין חזון עובדיה ח"ה עמוד קיב והלאה).

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר לשפוך מים על השיש בשבת, כשהכל מלא נמלים קטנות? בידיעה שכשנגרף את המים עם המגב הקטן של השיש, כל הנמלים ירדו לכיור ולביוב. כ"ב חשון תש"פ / 20 בנובמבר 2019

אסור לעשות כן בשבת.

למזיקים אין נשמה ,אז מה הקשר לאיסור בשבת "משום נטילת נשמה"? י"ד סיון תשע"ד / 12 ביוני 2014

כשאומרים בהלכות שבת "נטילת נשמה", הכוונה לנפש החיה. כמו שבמשכן נטלו נשמה של הבהמות שהיו שוחטים.

האם לרעל אין דין מוקצה? י"ג אייר תשע"ד / 13 במאי 2014

מאחר ואפשר על פי ההלכה להשתמש ברעל, אין עליו דין מוקצה. כן כתב מרן זצ"ל הכ"מ בספרו על הלכות שבת.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה


ברכת שהחיינו על מיני פירות דומים

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש לברך ברכת שהחיינו בשעה שאוכלים פרי מפירות הדר, כגון אשכולית או תפוז, שאינם מצויים כל כך במשך כל השנה, וכאשר זוכה אדם לאכול מפירות אלה לראשונה באותה השנה, והפירות הינם חדשים משנה זו, יברך עליהם ברכת "בורא פרי העץ", ולאחריה יברך ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

מרור – כורך – שלחן עורך - ותוספת הלכות בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות

אף שעלינו להמשיך בהלכות הפסח, מכל מקום נעמוד גם על כמה דינים ששייכים באופן מיוחד השנה, בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות. שריפת חמץ - לגבי שריפת חמץ, שנהגו לצאת ולשורפו ביום ערב פסח, דבר שהשנה לא יתאפשר להרבה בני אדם. הנה בגמרא ובשלחן ערוך (סימן תמה) מבואר, כיצד היא מצות ביעור ח......

לקריאת ההלכה

דין איסור בשר בחלב

נאמר בתורתנו הקדושה שלש פעמים: "לא תבשל גדי בחלב אמו" (בספר שמות כג, ובפרק לד. ובספר דברים יד.) ודרשו בגמרא (חולין קיד.) שפעם אחת שנזכר איסור זה בתורה, באה ללמד על איסור אכילת בשר בחלב. ופעם אחת באה ללמד על איסור בישול בשר בחלב, ופעם אחת באה לאיסור הנאה. ולכן אף שלא מצינו בתורה איסור לבשל ......

לקריאת ההלכה