הלכה ליום רביעי ט"ו חשון תש"פ 13 בנובמבר 2019

הנחת מלכודות בשבת

שאלה: האם אסור להניח מלכודות של בעלי חיים, כאשר המלכודת פועלת בשבת?

תשובה: בהלכה הקודמת ביארנו שאחת המלאכות האסורות לעשותן בשבת, היא מלאכת "צידה", כלומר, הצד בעל חיים בשבת, חייב משום חילול שבת מן התורה. וכן ההורג בעל חיים בשבת, חייב משום "נטילת נשמה", שהיא אחת המלאכות האסורות מן התורה.

צידה על ידי מלכודת, בשבת
לפיכך, בודאי שהמניח מצודה (מלכודת) בשבת, ומיד לאחר מכן החיה נלכדה בתוכה, חייב מן התורה משום מלאכת "צד". שאין חילוק בדבר, אם הוא צד את הבעל חיים בידו, או שהוא צד אותו על ידי כלי. שבכל אופן חייב משום צד.

ואם מניח את המצודה, ורק לאחר זמן נלכד הבעל חיים, אין האדם חייב מן התורה משום מלאכת "צד", מאחר ואין זו מלאכה ישירה שאסרה התורה, אלא רק בדרך עקיפה, שהמצודה פועלת לאחר מכן את פעולתה, כשתכנס החיה לתוכה.

אולם מבואר בדברי התוספות (שבת יז: ד"ה אין) שאסור להניח מצודות חיה ועופות ודגים בשבת, משום שרבותינו גזרו שלא לעשות כן, שמא בשעה שיניח את המצודה, תלכד בתוכה החיה, ונמצא עובר על איסור מן התורה. (ועוד יש טעמים אחרים לדון להחמיר בדבר). ולפיכך פסק מרן השלחן ערוך (סימן רנב ס"א), שאסור בהחלט להניח מצודה ללכוד בעלי חיים בשבת.

נמצא אם כן, שאסור לצוד בשבת בעלי חיים על ידי מצודות ומלכודות.

צידה על ידי מלכודת בערב שבת
אבל אם מניח את המצודה לפני כניסת השבת, מבואר בשלחן ערוך (שם) שהדבר מותר. שהרי התירו חכמים להתחיל במלאכה בערב שבת, אף על פי שהיא נגמרת מאליה בשבת. ולכן מותר להשרות בגדים בתוך מים בערב שבת, אף על פי שהם הולכים ומתכבסים בשבת. וכן כל כיוצא בזה. כמו שביארנו בכמה מקומות.

לכן לסיכום: מותר להניח מלכודות לפני שבת, אף על פי שהבעלי חיים נצודים בתוכם בשבת. אבל בשבת עצמה, אסור לעשות כן. ובהלכה הבאה נבאר את הדין לגבי מלכודות עכברים ומזיקים.

שאלות ותשובות על ההלכה

מה קורה עם ג'וק גדול ,האם מותר לרסס עליו בשבת? י"ד סיון תשע"ד / 12 ביוני 2014

כמו שכתבנו, אסור לרסס ישירות על בעל חיים, כי בודאי הוא ימות על ידי כך. ומותר לרסס בסביבתו ולאפשר לו לברוח

האם מותר לצוד זבוב או יתוש בשבת ולאחר מכן לשחררו מחוץ לבית? י"ג אייר תשע"ד / 13 במאי 2014

אסור לעשות כן בשבת. (אף שבברכי יוסף כתב שהמיקל יש לו על מה שיסמוך, מכל מקום להלכה יש להחמיר בזה)

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

לקריאת ההלכה