הלכה ליום ראשון ה' אדר תש"פ 1 במרץ 2020

משלוח מנות למי שנמצא בשנת אבל

-------------------

מחר, יום שני, הוא יום הבחירות לכנסת בארץ ישראל. ואין מזרזין אלא למזורזין, וכפי שהסברנו כבר כבר כמה פעמים, כי לדעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, ולדעת כל גדולי רבותינו בדורות האחרונים, חובה קדושה להשתתף בבחירות לכנסת, ולחזק את ידיהן של המפלגות הפועלות להגברת חיילים לתורה. ולעוון יחשב, מי שנמנע מלהשתתף בבחירות, וכל שכן אותם שמצביעים למפלגות שנציגיהם אינם שומרי תורה. ובכן עתה כאשר משנאי התורה נשאו ראש באופן נורא שלא היה מעולם, ומבקשים להכחיד את היהדות בארץ הקודש, חובה קדושה להצביע ולשכנע אחרים גם כן לעמוד לימינה של תנועת ש"ס, אשר יסדה מרן זצ"ל, וכל התומכים יתברכו בכל הברכות שבתורה, וזכות מרן רבינו זצ"ל תעמוד לכם שתתברכו בכל הברכות שבתורה. אמן כן יהי רצון.

-------------------

שאלה: האם נכון הדבר שאסור לשלוח מנות למי שנמצא בשנת אבל? והאם נכון שאסור לאבל לשלוח מנות?

תשובה: מי שנפטרו אביו או אמו, הרי הוא נוהג כמה מנהגי אבלות במשך שנים עשר חודשים. ומי שנפטר קרובו, שאינו אביו או אמו, (אח או אחות או אשה או בעלה או בן או בת), הרי הוא באבלות עד שלושים יום.

שאלת שלום
רבותינו בגמרא במסכת מועד קטן (דף טו.) למדו מהפסוק, שהאבל אסור ב"שאלת שלום". כלומר, אסור לאבל לשאול בשלומו של אדם אחר, וכן אסור לשאול בשלומו. ויש בזה פרטי דינים רבים.

משלוח מנות – דברי המהרי"ל
כתב בשו"ת מהר"י מולין (סימן לא), שמשלוח מנות לאבל, "אין לך שאלת שלום גדול מזה". כלומר, משלוח מנות, הוא בכלל שאלת שלום, ולכן אסור לשלוח מנות לאבל. וכן פסק הרמ"א (יו"ד סימן שפה סעיף ג, ובאו"ח סימן תרצו ס"ו).

משלוח מנות על ידי האבל – דברי מרן השלחן ערוך
לאור האמור היה נראה שכשם שאין לשלוח מנות לאבל, כמו כן אסור לאבל לשלוח מנות לאחרים. אולם מרן השלחן ערוך (סימן תרצ"ו) פסק, שהאבל חייב במשלוח מנות. ולכן אין ספק בדבר להלכה, שהאבל חייב לשלוח מנות לרעהו ביום הפורים. ואפילו בתוך שבעת ימי האבלות, האבל חייב לשלוח מנות לרעהו. וכתבו האחרונים שטוב שישלח מנות של בשר ודגים ולחם וכדומה, ולא ישלח מיני מתיקה של תפנוקים.

משלוח מנות אל האבל
ולענין משלוח מנות אל האבל, כבר הבאנו את דברי הרמ"א שפסק שאין לשלוח מנות לאבל. אולם כל זה דוקא למנהג האשכנזים, אבל מנהג הספרדים ובני עדות המזרח, ששולחים מנות לאבל ביום הפורים, מאחר ואין אבלות נוהגת ביום הפורים, מותר לשלוח לאבל בתוך שנה (או בתוך שלושים יום על שאר קרובים) משלוח מנות.

אבל עני או תלמיד חכם
ומכל מקום, אם האבל הוא עני, או שהוא תלמיד חכם המלמד תורה לרבים, גם למנהג האשכנזים יש לשלוח אליו מנות. משום מצות צדקה לעני, ומשום ששליחת מנות אל הרב היא כמו תשלום חוב, ולא משום שמחה. (חזון עובדיה פורים, עמוד קצג, וחזון עובדיה אבלות, ח"ב עמוד רנב).

נולד בן – נתרפאה המשפחה
אמרו רבותינו בתלמוד ירושלמי (מועד קטן פ"ג ה"ז) לגבי משפחה שנמצאת בימי האבל על פטירת אחד הקרובים: "אמר רבי אלעזר, אם נולד בן זכר באותה משפחה, נתרפאה כל המשפחה". והביאו את דברי הירושלמי רבינו הרמב"ן ועוד, והביאו מרן השלחן ערוך (בסימן שצד). וכתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל בזו הלשון: וממה שהובא דבר זה בשלחן ערוך, נראה לי שאם נולד בן זכר באותה משפחה, בתוך הזמן, יכולים גם אחרים לשאול בשלום האבלים בתוך שנים עשר חודש, כיון שנתרפאה אותה משפחה. (חזון עובדיה ח"ב עמוד רמז).

ומן הדברים אנו למדים, שאם נולד בן זכר במשפחה, יכולים לכל הדעות לשלוח משלוח מנות לאבלים, ואפילו ממיני מתיקה, ואפילו למנהג האשכנזים יש להקל בזה. וה' יזכינו לשובע שמחות ולראות בתחיית המתים במהרה בימינו, וכשם שעשה נסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה, כן ירחם עלינו ויחיש לגאלינו גאולת עולמים. אמן.

שאלות ותשובות על ההלכה

בענין נולד "בן זכר במשפחה" נא להבהיר בבקשה מה הכוונה בדיוק. למשל ראובן ושמעון שמת אביהם ועכשיו נולד לראובן בן זכר האם גם שמעון יכול להקל לדעת האשכנזים או רק שמעון? ז' אדר תש"פ / 3 במרץ 2020

כן. בן מיוצאי חלציו או מקרוביו של אחד האבלים מרפא את כל המשפחה.

האם מותר לברך חודש טוב לאבל בתוך השלושים? ל' שבט תש"פ / 25 בפברואר 2020

לגבי אמירת בוקר טוב כשפוגש את האבל, יש מקום להקל לפי מה שכתב בחזון עובדיה אבלות ח"ב עמוד רמח. ולכאורה הוא הדין לגבי חודש טוב, בפרט כשנתקל באבל, שאז רשאי לומר לו כן, שאינה כשאלת שלום, אלא כברכה בלבד.

אדם שבשנת אבל על אמא:
1. האם מותר לי ללכת לשבת חתן?
2. האם מותר לי לנסוע לחו"ל (למספר ימים)?
3. האם מותר לי לנפוש בבית מלון בארץ?
4.האם מותר לי ולאחיי ואחיותי להשתתף בברית המילה, בסעודת המצווה ובפידיון הבן?
5. האם מותר לה לעשות סעודת הודייה, או להשתתף בסעודת ההודייה? י"ב אב תשע"ח / 24 ביולי 2018

בדבר השאלות על מי שנמצאת תוך שנה לפטירת האם.

שבת חתן, יש מקום להקל.

לנסוע לחוץ לארץ, לבד, או עם אדם אחד או שניים מבני המשפחה מותר. אבל בקבוצה, אסור. שהוא כיוצא בשיירה שאסור. והוא הדין בבית מלון בארץ.

ברית מילה מותר. אבל לא להיות בזמן שיש שם כלי שיר.

פדיון הבן, מותר. וגם כן, בתנאי שאין שם כלי שיר. אבל שירה בפה, מותר.

לגבי סעודת הודיה, יש מקום להחמיר. מאחר ואין שם סעודת מצוה כל כך. ואפילו אם יאמרו שם דברי תורה, קשה להקל

אדם שבאבל על אימו ז"ל, האם מותר לנשים להסתפר אחרי השבעה? ו' אדר תשע"ח / 21 בפברואר 2018

בענין תספות לאשה בתוך שלושים על פטירת אמה. למנהג הספרדים מותר לה להסתפר, והאשכנזים מחמירים בזה.

במחכת"ר בחזו"ע כ' שנתרפאה המשפחה רק לגבי שאילת שלום, ואדרבא בדבריו על משלוח מנות עמ' רנב לא הזכיר ד"ז, ועוד שלפי דברי כת"ר נוכל להקל בכה"ג בעוד דינים רבים דשייכי בי"ב חודש על אב ואם ז' אדר ב תשע"ו / 17 במרץ 2016

דין נרפאה המשפחה, לא נתבאר בפוסקים מה השלכותיו. ומרן זצ"ל כתב שההשלכה ההלכתית היא לגבי הדבר הקל, כלומר, שאלת שלום ותו לא. ומה שמרן זצ"ל לא הביא את הדברים לגבי משלוח מנות, אין בכך כלום, כי דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר. ירושלמי פ"ג דראש השנה.

בדין  שאלת  שלום  באבל,  רצ"ב  דברי  מרן  השו"ע  שפ"ה שרק  בתוך  שבעה  אסור לו  לשאול  בשלום, אולם  לאחר  שבעה, מותר  בשאלת  שלום,  ורק  אחרים  אסורים  לשאול  בשלומו, ולא כמו שכתבתם.
ז' אדר ב תשע"ו / 17 במרץ 2016

אמנם שנינו בדרך קצרה כפי שכבודו כתב. וכוונת הדברים, שהאבל שולח משלוח מנות אף תוך שבעה. ושולחים אליו משלוח מנות אפילו בזמן שאסור לשאול בשלומו.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה

(המשך) דין כלי זכוכית ו"פיירקס" לעניין איסור בשר בחלב

בהלכה הקודמת כתבנו שלדעת השולחן ערוך, כלי זכוכית אינם בולעים כלל, ולכן אין כל איסור להשתמש בכלי זכוכית למאכלי בשר, ולאחר שישטפו כראוי, להשתמש בהם למאכלי חלב, (ואמנם דעת הרמ"א להחמיר בכלי זכוכית כדין כלי חרס וכן מנהג רבים מעדות אשכנז.) ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בספריו ובשיעוריו, פוסק כד......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה


שאלה: האם צריך ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב גם בכלי זכוכית?

תשובה: כבר ביארנו בהלכה הקודמת, שחובה ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב, משום שכלים שנמצאים בהם מאכלים (חמים) של בשר או של חלב, בולעים מטעם המאכלים ההם, ואחר כך פולטים את אותו הטעם שבלעו, לתוך מאכל אחר שהם נוגעים בו. ונחלקו רבותינו הראשונים לעניין כלי זכוכית, האם גם הם בולעים כשאר כלים, או ש......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על מיני פירות דומים

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש לברך ברכת שהחיינו בשעה שאוכלים פרי מפירות הדר, כגון אשכולית או תפוז, שאינם מצויים כל כך במשך כל השנה, וכאשר זוכה אדם לאכול מפירות אלה לראשונה באותה השנה, והפירות הינם חדשים משנה זו, יברך עליהם ברכת "בורא פרי העץ", ולאחריה יברך ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה