הלכה ליום ראשון ה' אדר תש"פ 1 במרץ 2020

משלוח מנות למי שנמצא בשנת אבל

-------------------

מחר, יום שני, הוא יום הבחירות לכנסת בארץ ישראל. ואין מזרזין אלא למזורזין, וכפי שהסברנו כבר כבר כמה פעמים, כי לדעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, ולדעת כל גדולי רבותינו בדורות האחרונים, חובה קדושה להשתתף בבחירות לכנסת, ולחזק את ידיהן של המפלגות הפועלות להגברת חיילים לתורה. ולעוון יחשב, מי שנמנע מלהשתתף בבחירות, וכל שכן אותם שמצביעים למפלגות שנציגיהם אינם שומרי תורה. ובכן עתה כאשר משנאי התורה נשאו ראש באופן נורא שלא היה מעולם, ומבקשים להכחיד את היהדות בארץ הקודש, חובה קדושה להצביע ולשכנע אחרים גם כן לעמוד לימינה של תנועת ש"ס, אשר יסדה מרן זצ"ל, וכל התומכים יתברכו בכל הברכות שבתורה, וזכות מרן רבינו זצ"ל תעמוד לכם שתתברכו בכל הברכות שבתורה. אמן כן יהי רצון.

-------------------

שאלה: האם נכון הדבר שאסור לשלוח מנות למי שנמצא בשנת אבל? והאם נכון שאסור לאבל לשלוח מנות?

תשובה: מי שנפטרו אביו או אמו, הרי הוא נוהג כמה מנהגי אבלות במשך שנים עשר חודשים. ומי שנפטר קרובו, שאינו אביו או אמו, (אח או אחות או אשה או בעלה או בן או בת), הרי הוא באבלות עד שלושים יום.

שאלת שלום
רבותינו בגמרא במסכת מועד קטן (דף טו.) למדו מהפסוק, שהאבל אסור ב"שאלת שלום". כלומר, אסור לאבל לשאול בשלומו של אדם אחר, וכן אסור לשאול בשלומו. ויש בזה פרטי דינים רבים.

משלוח מנות – דברי המהרי"ל
כתב בשו"ת מהר"י מולין (סימן לא), שמשלוח מנות לאבל, "אין לך שאלת שלום גדול מזה". כלומר, משלוח מנות, הוא בכלל שאלת שלום, ולכן אסור לשלוח מנות לאבל. וכן פסק הרמ"א (יו"ד סימן שפה סעיף ג, ובאו"ח סימן תרצו ס"ו).

משלוח מנות על ידי האבל – דברי מרן השלחן ערוך
לאור האמור היה נראה שכשם שאין לשלוח מנות לאבל, כמו כן אסור לאבל לשלוח מנות לאחרים. אולם מרן השלחן ערוך (סימן תרצ"ו) פסק, שהאבל חייב במשלוח מנות. ולכן אין ספק בדבר להלכה, שהאבל חייב לשלוח מנות לרעהו ביום הפורים. ואפילו בתוך שבעת ימי האבלות, האבל חייב לשלוח מנות לרעהו. וכתבו האחרונים שטוב שישלח מנות של בשר ודגים ולחם וכדומה, ולא ישלח מיני מתיקה של תפנוקים.

משלוח מנות אל האבל
ולענין משלוח מנות אל האבל, כבר הבאנו את דברי הרמ"א שפסק שאין לשלוח מנות לאבל. אולם כל זה דוקא למנהג האשכנזים, אבל מנהג הספרדים ובני עדות המזרח, ששולחים מנות לאבל ביום הפורים, מאחר ואין אבלות נוהגת ביום הפורים, מותר לשלוח לאבל בתוך שנה (או בתוך שלושים יום על שאר קרובים) משלוח מנות.

אבל עני או תלמיד חכם
ומכל מקום, אם האבל הוא עני, או שהוא תלמיד חכם המלמד תורה לרבים, גם למנהג האשכנזים יש לשלוח אליו מנות. משום מצות צדקה לעני, ומשום ששליחת מנות אל הרב היא כמו תשלום חוב, ולא משום שמחה. (חזון עובדיה פורים, עמוד קצג, וחזון עובדיה אבלות, ח"ב עמוד רנב).

נולד בן – נתרפאה המשפחה
אמרו רבותינו בתלמוד ירושלמי (מועד קטן פ"ג ה"ז) לגבי משפחה שנמצאת בימי האבל על פטירת אחד הקרובים: "אמר רבי אלעזר, אם נולד בן זכר באותה משפחה, נתרפאה כל המשפחה". והביאו את דברי הירושלמי רבינו הרמב"ן ועוד, והביאו מרן השלחן ערוך (בסימן שצד). וכתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל בזו הלשון: וממה שהובא דבר זה בשלחן ערוך, נראה לי שאם נולד בן זכר באותה משפחה, בתוך הזמן, יכולים גם אחרים לשאול בשלום האבלים בתוך שנים עשר חודש, כיון שנתרפאה אותה משפחה. (חזון עובדיה ח"ב עמוד רמז).

ומן הדברים אנו למדים, שאם נולד בן זכר במשפחה, יכולים לכל הדעות לשלוח משלוח מנות לאבלים, ואפילו ממיני מתיקה, ואפילו למנהג האשכנזים יש להקל בזה. וה' יזכינו לשובע שמחות ולראות בתחיית המתים במהרה בימינו, וכשם שעשה נסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה, כן ירחם עלינו ויחיש לגאלינו גאולת עולמים. אמן.

שאלות ותשובות על ההלכה

בענין נולד "בן זכר במשפחה" נא להבהיר בבקשה מה הכוונה בדיוק. למשל ראובן ושמעון שמת אביהם ועכשיו נולד לראובן בן זכר האם גם שמעון יכול להקל לדעת האשכנזים או רק שמעון? 7 Adar 5780 / 3 מרץ 2020

כן. בן מיוצאי חלציו או מקרוביו של אחד האבלים מרפא את כל המשפחה.

האם מותר לברך חודש טוב לאבל בתוך השלושים? 30 Shevat 5780 / 25 פברואר 2020

לגבי אמירת בוקר טוב כשפוגש את האבל, יש מקום להקל לפי מה שכתב בחזון עובדיה אבלות ח"ב עמוד רמח. ולכאורה הוא הדין לגבי חודש טוב, בפרט כשנתקל באבל, שאז רשאי לומר לו כן, שאינה כשאלת שלום, אלא כברכה בלבד.

אדם שבשנת אבל על אמא:
1. האם מותר לי ללכת לשבת חתן?
2. האם מותר לי לנסוע לחו"ל (למספר ימים)?
3. האם מותר לי לנפוש בבית מלון בארץ?
4.האם מותר לי ולאחיי ואחיותי להשתתף בברית המילה, בסעודת המצווה ובפידיון הבן?
5. האם מותר לה לעשות סעודת הודייה, או להשתתף בסעודת ההודייה? 12 Av 5778 / 24 יולי 2018

בדבר השאלות על מי שנמצאת תוך שנה לפטירת האם.

שבת חתן, יש מקום להקל.

לנסוע לחוץ לארץ, לבד, או עם אדם אחד או שניים מבני המשפחה מותר. אבל בקבוצה, אסור. שהוא כיוצא בשיירה שאסור. והוא הדין בבית מלון בארץ.

ברית מילה מותר. אבל לא להיות בזמן שיש שם כלי שיר.

פדיון הבן, מותר. וגם כן, בתנאי שאין שם כלי שיר. אבל שירה בפה, מותר.

לגבי סעודת הודיה, יש מקום להחמיר. מאחר ואין שם סעודת מצוה כל כך. ואפילו אם יאמרו שם דברי תורה, קשה להקל

אדם שבאבל על אימו ז"ל, האם מותר לנשים להסתפר אחרי השבעה? 6 Adar 5778 / 21 פברואר 2018

בענין תספות לאשה בתוך שלושים על פטירת אמה. למנהג הספרדים מותר לה להסתפר, והאשכנזים מחמירים בזה.

במחכת"ר בחזו"ע כ' שנתרפאה המשפחה רק לגבי שאילת שלום, ואדרבא בדבריו על משלוח מנות עמ' רנב לא הזכיר ד"ז, ועוד שלפי דברי כת"ר נוכל להקל בכה"ג בעוד דינים רבים דשייכי בי"ב חודש על אב ואם 7 Adar II 5776 / 17 מרץ 2016

דין נרפאה המשפחה, לא נתבאר בפוסקים מה השלכותיו. ומרן זצ"ל כתב שההשלכה ההלכתית היא לגבי הדבר הקל, כלומר, שאלת שלום ותו לא. ומה שמרן זצ"ל לא הביא את הדברים לגבי משלוח מנות, אין בכך כלום, כי דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר. ירושלמי פ"ג דראש השנה.

בדין  שאלת  שלום  באבל,  רצ"ב  דברי  מרן  השו"ע  שפ"ה שרק  בתוך  שבעה  אסור לו  לשאול  בשלום, אולם  לאחר  שבעה, מותר  בשאלת  שלום,  ורק  אחרים  אסורים  לשאול  בשלומו, ולא כמו שכתבתם.
7 Adar II 5776 / 17 מרץ 2016

אמנם שנינו בדרך קצרה כפי שכבודו כתב. וכוונת הדברים, שהאבל שולח משלוח מנות אף תוך שבעה. ושולחים אליו משלוח מנות אפילו בזמן שאסור לשאול בשלומו.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

CON LA CAÍDA DE TU ENEMIGO NO TE ALEGRES

Dice el Pirke Abot: Shmuel Hakatan enseña -dice el ver- “Con la caída de tu enemigo no te alegres y con su tropiezo no ha de alegrarse tu corazón, quizás lo observe el Señor y quite su enojo de él”. Escribe nuestro maestro en su comentario al......

לקריאת ההלכה

SHABUOT

Está escrito en la Parashá –porción- de la Torá que relata sobre la entrega de la Torá: Y partieron de Refidim, y acampó allí todo el pueblo frente al monte (Shemot 19). Pregunta Rabbenu Hayim ben Atar z”l en su obra Orah Hayim que unos......

לקריאת ההלכה

HADASH EN LA ACTUALIDAD

Como hemos visto en la entrega anterior, los cereales establecidos por la Torà que son fueron cosechados antes de Pesaj, sòlo se autoriza su consumo a partir del dìa 17 de Nisan, y la nueva cosecha que se realiza después de Pesaj debe aguardarse al Pesaj siguiente para se......

לקריאת ההלכה

COMIDA FESTIVA –YOM TOB-

El día de Shabuot es necesario dividirlo, dedicando mitad del tiempo a la sinagoga, plegarias y estudio, y mitad del tiempo a las comidas festivas junto a la familia, como estudia el Talmud (Betza 15): Enseña Rabí Yehoshua, mitad será para ustedes y mitad para D-os. Y ......

לקריאת ההלכה


LA CUENTA DEL OMER

Está escrito en la Torá: Y contaréis para vosotros desde el día siguiente del Shabbat, del día en que habéis ofrecido el ´omer, siete semanas completas (Vaikra 23,15). Afirman nuestros sabios (Menahot 65b) que el día siguiente al Shabbat a que h......

לקריאת ההלכה

COCCIÓN EN YOM TOB

En la entrega anterior hemos visto que todas las actividades prohibidas en Shabbat están prohibidas en Yom Tob, por ej. viajar en automóvil, etc. a excepción de las actividades dirigidas a la preparación de alimentos, por ej, la cocción de los mismos. Obviamente......

לקריאת ההלכה

EL FUEGO EN YOM TOB

Está prohibido encender fuego en Yom Tob de la misma forma que lo está en Shabbat, por ej. raspando un fósforo. Sin embargo, está permitido encender un fósforo desde una llama que se halla encendida de la víspera de Yom Tob. Debido a esta prohibición ......

לקריאת ההלכה

EL GENTIL EN SHABBAT

Como vimos en la entrega anterior, en caso de necesidad, por ej. Si olvidó apagar el bombillo del refrigerador se le puede pedir al gentil que abra la puerta del mismo, ya que básicamente abrir la puerta no supone una acción, lo prohidose sucede consencuentemente y no en forma d......

לקריאת ההלכה