הלכה ליום שני כ"ג טבת תש"פ 20 בינואר 2020

ההלכה מוקדשת לעלוי נשמת סבתינו היקרה

מרת מרים בת ריקה ע"ה

ת.נ.צ.ב.ה.
ותעמוד בתפלה על בניה ונכדיה שימלא ה' משאלות לבם לטובה לעבודתו
נפשה בטוב תלין וזרעה ירש ארץ.

הוקדש על ידי

נכדיה

אלמנה ויתום

נאמר בתורה (שמות כב): "כל אלמנה ויתום לא תענון, אם ענה תענה אותו, כי אם צעוק יצעק אלי, שמוע אשמע צעקתו, וחרה אפי והרגתי אתכם בחרב, והיו נשיכם אלמנות ובניכם יתומים". מבואר בתורה, שמאד הקפיד ה' יתברך על כבודם של האומללים, היתומים והאלמנות, וביארה התורה בפירוש את עונש המצערם, שסופו למיתה, וענשו גדול מנשוא.

והרב רבינו בחיי (בפירושו לבראשית לז) הביא מדרש  חז"ל, כי כוונת התורה במה שהזהירה על כבוד האלמנה והיתום, היא אפילו על אלמנתו של מלך, ואפילו על יתומים של מלך. וטעם הדבר, לפי "שנפשם שפלה ודמעתם מצויה". וביאר את הטעם שה' יתברך שומע תפלת היתומים והאלמנות, לפי ששאר בני אדם, כשמצערים אותם, הם פונים לחבריהם ומושיעיהם, ושמים בטחונם בהם, אבל היתום והאלמנה שאין להם מושיעים, אינם בוטחים כי אם בהקדוש ברוך הוא, ועל כן הקדוש ברוך הוא שומע צעקתם ויריב ריבם.

ובמדרש (אוצר המדרשים עמוד 262) אמרו רבותינו, שבשעה שעלה משה רבינו להר סיני, הראוהו מן השמים את כל מה שנעשה שם. וראה את המלאכים שאומרים שירה לפני ה' יתברך, ועוד מראות יקרים. אחר כך הראוהו אנשים רשעים, שהם תלויים כשראשיהם למטה ורגליהם למעלה, ומכף רגליהם ועד קדקודם כולם דבוקים במיני עונשים קשים ומרים, וצועקים הרשעים ואומרים "תנו לנו מוות ונמות"!, שנאמר "המחכים למוות ואיננו". ושאל משה את המלאכים, מה מעשיהם של אותם האנשים שנענשו ככה, אמרו לו, שאלו המענים יתומים ואלמנות.

ומה שנראה לעתים כאילו תפלת היתומים והאלמנות אינה מתקיימת, הוא מפני מה שאמרו בגמרא (שבת דף לג.), שבעוון נבלות פה, צרות רבות, וגזירות קשות מתחדשות, ובחורי שונאי ישראל מתים, יתומים ואלמנות צועקין ואינן נענין, שנאמר "על כן על בחוריו לא ישמח ה' ואת יתמיו ואת אלמנותיו לא ירחם, כי כלו חנף ומרע, וכל פה דבר נבלה". ובכל זאת נאמן ה' יתברך לשמוע תפלת היתומים והאלמנות, יותר משאר התפלות. וכל המריע להם, הסכנה פרושה כרשת לרגליו.

ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (הכ"מ), היה זהיר מאד בכבוד יתומים ואלמנות, ודלתו פתוחה בפניהם. וכמה פעמים קיבץ כסף עבור אלמנה (ובספר אביר הרועים עוד נרחיב אי"ה בענין זה). ופעם כששמע על אלמנה בודדה, אשת רב גדול אחד שנפטר, שלח אותנו אליה, לברכה בשמו ולדרוש בשלומה. וכששמע שבעל נכדתו (הרה"ג רבי יעקב סיני שליט"א) נוסע לנתניה, ביקש ממנו מיוזמתו, להעביר לאלמנת רב גדול אחד שנפטר באותה שנה, ספר אחד מספריו, בצירוף הקדשה וברכה אישית. ואחר כך שמח בשומעו על שמחתה בקבלת הספר, וקרא את הפסוק "ולב אלמנה ארנין".

ובהלכה הבאה נביא פרטים בזה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה


מלוה מלכה

שאלה: האם חובה לאכול במוצאי שבת פת (לחם) לשם סעודה רביעית שנקראת גם כן מלוה מלכה? תשובה: בגמרא במסכת שבת (דף קיט.) אמרו, "לעולם יסדר אדם שלחנו בערב שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית, ולעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית". כלומר, יסדר את שלחנו, ויפרוש עליו מפה......

לקריאת ההלכה

טלטול ספרים ועתונים בשבת

שאלה: האם מותר לטלטל (להזיז) ולקרוא בשבת בספרי רפואה ובספר טלפונים. ומה הדין בזה לענין קריאת עתונים בשבת? דברי מרן השלחן ערוך בענין קריאת ספרי שיחת חולין ודברים אסורים תשובה: כתב מרן השלחן ערוך (סימן שז סעיף טז): מליצות ומשלים של שיחת חולין, ודברי חשק, כגון ספר עמנואל וכו', אסור לקרוא בהם בש......

לקריאת ההלכה

כלי שמלאכתו לאיסור

בהלכות הקודמות ביארנו את עיקרי דיני מוקצה בשבת. שיש דברים שאסרו רבותינו לטלטלם (להזיזם) בשבת. וכלים שהמלאכה הנעשית בהם היא מלאכה המותרת בשבת, נקראים "כלים שמלאכתם להיתר". ומותר לטלטלם לצורך כל שהוא. ולכן מותר לטלטל בשבת מזלגות וסכינים וכסא ושלחן לכל צורך שיהיה. וכן מותר לטלטלם "מחמה ל......

לקריאת ההלכה

מוקצה מחמת חסרון כיס

בהלכות הקודמות, ביארנו את עיקרי דיני מוקצה בשבת, שיש דברים שאסרו רבותינו לטלטלם (להזיזם) בשבת. ולמדנו עד עתה שלשה סוגי מוקצה: "כלי שמלאכתו להיתר", כלומר, כלי שמיועד למלאכות המותרות בשבת, כגון מזלגות, סכינים, וכדומה. שמותר לטלטלם לצורך כלשהו בשבת. אבל שלא לצורך כלל, אסור לטלטלם. &qu......

לקריאת ההלכה