הלכה ליום שלישי כ"ד טבת תש"פ 21 בינואר 2020

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

שרגא בת רייזל Shraga Bat Raizel

For fast and complete recovery
לרפואה שלימה במהרה

הוקדש על ידי

Jerusalem Friends

תלמידה יתומה - אשה גרושה

שאלה: אני מורה, ויש לי תלמידה יתומה, כיצד עלי לנהוג איתה כאשר היא מתנהגת לא יפה? כמו כן יש לי חברה בצוות המורות, שהיא גרושה, האם יש איסור מיוחד לצער אותן?

תשובה: בהלכה הקודמת ביארנו את דברי התורה, שצוה ה' יתברך שלא לצער יתומים ואלמנות, וכל המצערן עובר על איסור מיוחד, שציער יתום ואלמנה, ועונשו גדול מנשוא כמו שביארנו.

כתב הרמב"ם (בפ"ו מהלכות דעות): "חייב אדם להזהר ביתומים ואלמנות, מפני שנפשן שפלה למאד ורוחם נמוכה, אף על פי שהן בעלי ממון. אפילו אלמנתו של מלך ויתומיו, מוזהרים אנו עליהן שנאמר: כל אלמנה ויתום לא תענון.

וממשיך הרמב"ם ומבאר: והיאך נוהגין עמהן? לא ידבר אליהם אלא רכות, ולא ינהוג בהן אלא מנהג כבוד, ולא יכאיב גופם בעבודה ולבם בדברים קשים, ויחוס על ממונם יותר מממון עצמו. כל המקניטן או מכעיסן או הכאיב להן או רדה בהן או אבד ממונן, הרי זה עובר בלא תעשה (איסור תורה שאסרה לענות אותם), וכל שכן המכה אותם או המקללן. ואיסור זה, הרי עונשו מפורש בתורה, שנאמר "וחרה אפי והרגתי אתכם בחרב", ברית כרת להן (ליתומים ולאלמנות) מי שאמר והיה העולם (הוא ה' יתברך), שכל זמן שהם צועקים מחמס, הם נענים, שנאמר, "כי אם צעק יצעק אלי, שמוע אשמע צעקתו".

אולם בודאי שאם יש צורך להעיר ליתום, לטובתו, כדי שיתחנך כראוי, יש לעשות כן. כמו שכתב הרמב"ם בזו הלשון: במה דברים אמורים שאסור לענות יתום ואלמנה? בזמן שעינה אותן לצורך עצמו. אבל אם עינה אותם הרב כדי ללמדן תורה או אומנות, או להוליכן בדרך ישרה, הרי זה מותר. ואף על פי כן, לא ינהוג בהן מנהג כל אדם, אלא יעשה להם הפרש וינהלם בנחת וברחמים גדולים וכבוד, שנאמר כי ה' יריב ריבם, אחד יתום מאב אחד יתום מאם.

למדנו מדברי הרמב"ם, שאמנם על המורה להעיר לתלמידה יתומה כשהיא אינה נוהגת כשורה, אך יש לעשות כן בזהירות הראוייה, כדי שלא להכביד על היתומה את צערה, ולנהוג עמה בחסד ורחמים גדולים וכבוד, ובהתבוננות היטב.

ועד אימתי נקראים יתומים לענין זה? כתב הרמב"ם, "עד שלא יהיו צריכין לאדם גדול להסמך עליו ולאמנן ולהטפל בהן אלא יהיה עושה כל צרכי עצמו לעצמו כשאר כל הגדולים". כלומר, אין גיל קבוע, שבו היתומים אינם נחשבים עוד יתומים, אלא הדבר תלוי בכל אדם ואדם, שאם נפשו כואבת וסוערת, והוא זקוק לדמות אב או אם לטפל בו ולדאוג לו, הרי דינו יתום. ואפילו הוא בן שמונה עשרה שנה, יתכן שדינו יתום.

ובמכילתא, אמר רבי ישמעאל: כשם שאסור לענות את היתום והאלמנה, הוא הדין שאסור לענות כל אדם, וכמו שפירש רש"י הקדוש (שמות כב), כי אין כוונת התורה רק על אותם המצערים יתומים ואלמנות, אלא הוא הדין לכל אדם, שאסור לצער אותו. ומה שהזכירה התורה יתומים ואלמנות דוקא, הוא מפני שהם חלשים באופן יחסי, ודבר מצוי שמצערים אותם.

ולכן ככל שהאדם רגיש יותר מחמת מה שעבר עליו, כן צריך להתנהג איתו יותר בנחת ובזהירות, שלא לצערו. כמו שאמרו רבותינו בגמרא (מציעא נט.) "לעולם יזהר אדם באונאת אשתו, שמתוך שדמעתה מצויה, אונאתה קרובה לבוא", כלומר, האשה, שהיא רגישה יותר מן האיש, צריך להזהר יותר שלא לצערה, מפני שבנקל היא מצטערת. ולכן גם תפלתה מקובלת. (וכעין מה שהבאנו בהלכה הקודמת בשם רבינו בחיי).

ולכן אמר פעם מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שכל מה שהחמירה התורה בצערה של האלמנה, פעמים שהוא הדין למי שהיא גרושה ושרויה בצער, שכל הפוגע בה, ענשו גדול, כי היא מרת נפש, ודמעתה מצויה.

ולסיכום נביא מעשה שהיה בזמנו של בעל החפץ חיים זצ"ל, שבשכנותו גרה אלמנה אחת בבית שכור, ומחמת עונייה, לא עלה בידה לשלם את דמי השכירות. בעל הבית, בא לביתה בליל חורף, ליל קור, וסילק אותה מביתו בצעקות, וכך הושלכה האומללה לרחובה של עיר בליל כפור. אמר החפץ חיים, שנים רבות הנני ממתין לראות מה יעלה בגורלו של אותו אכזר שעשה כן. ואמנם כעבור כעשר שנים, ננשך אותו אדם על ידי כלב הנגוע בכלבת, וכשהכביד חוליו, היה מסתובב ברחובות העיירה ראדין, ונובח ככלב שוטה, והרוק ניגר מפיו, וכולם התרחקו ממנו, עד שמת כאחד הפחותים והעלובים. וה' הטוב יכפר בעד.

ולעתיד לבוא, ה' יתברך יחיה כל המתים, וירונו האלמנות וישמחו היתומים, ובלע המות לנצח ומחה ה' אלקים דמעה מעל כל פנים.

שאלות ותשובות על ההלכה

מורה שהוא גרוש יכול ללמד בתלמוד תורה? או ימנע מפני האמהות שמביאות את ילדיהן? 25 Tevet 5780 / 22 ינואר 2020

הדבר תלוי בענין. מצד הדין אין איסור בזה בבתי ספר ותלמודי תורה הנהוגים בזמן הזה לבנים.

האם גם אלמנה שזכתה להתחתן ויתומים שזכו לאב (חורג) עדיין יש להם אותם דינים כמו אלמנה ויתומים רגילים? 24 Tevet 5780 / 21 ינואר 2020

אלמנה שנשאת, אינה אלמנה. אבל יתומים, בדרך כלל עדיין מרגישים את חסרון האב גם כשיש להם אב חורג. ואב חורג שמטפל בהם כראוי, גדול שכרו, ומעלה עליו הכתוב כאילו הוא אביהם ממש.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

COMO RETRACTARSE DE LAS CALUMNIAS HABLADAS

Pregunta: Es necesario, para poder retractarse correctamente, acercarse a la persona que se criticó –sobre la que se habló “lashon hara”- para aclararle lo que habló de él? Por otro lado, el rabino que dictaminó en forma rigurosa, prohibió ......

לקריאת ההלכה

ORDEN RITUAL DE LA NOCHE DE ROSH HASHANA

Las dos noches de Rosh Hashana es costumbre comer alimentos que simbolizan buenos designios para Israel. Por ello se come Rubia o lubia en árabe, zapallo –calabaza dulce-, dátiles, acelga, puerro, cabeza de cordero, manzana y miel. Ya hemos escrito oportunamente, que la perso......

לקריאת ההלכה

ENCENDIDO DE VELAS EN ROSH HASHANA

El primer día de Rosh Hashana es costumbre encender las luminarias del Yom Tob –festividad- antes de la caída del sol, como se lo hace en la víspera de Shabbat. De todas formas, si no se encendieron las luminarias en la víspera de la festividad, podrá la muje......

לקריאת ההלכה

PORMENORES DE LA PLEGARIA DE ROSH HASHANA

Obviamente, las plegarias de Rosh Hashana son pronunciadas desde un “majzor” o libro de plegarias en los cuales encontramos distintos textos y semánticas, según la costumbre de cada comunidad. Sin embargo, debido a la inquietud que cada año nos hacen llegar sobre alg......

לקריאת ההלכה


SOBRE EL LLANTO EN ROSH HASHANA

Pregunta: Se puede llorar en Rosh Hashan en las plegarias para invocar la misericordia divina? O acaso es preferible desarrollar las plegarias con alegría? Respuesta: Analizaron las autoridades rabínicas si en el día de Rosh Hashana es asimismo un precepto alegrarse al igual ......

לקריאת ההלכה

EL HOMBRE CONSIDERARSE MEDIO INOCENTE Y MEDIO CULPABLE

El Talmud (Kiddushin 40) nos dice: El hombre debe verse a si mismo como medio culpable y medio inocente, si observa un precepto, dichoso de él, pues inclina su balanza hacia la inocencia, pero si comete un pecado, pobre de él, pues la inclina hacia su condena. Esto significa, que la......

לקריאת ההלכה

SONIDOS DEL SHOFAR

Es un precepto de la Torá oír el sonido del shofar el día de Rosh Hashana, como está escrito: Día de Teruá -sonido del shofar-será para ustedes. Por lo tanto a partir de que se ha recitado la bendición sobre dicho sonido u oído la misma ......

לקריאת ההלכה

PREPARATIVOS PARA ROSH HASHANA

En los días previos a Rosh Hashana, cada quien debe realizar una reflexión personal para determinar qué aspectos de la conducta individual se deben corregir y esto mismo servirá como argumento de ayuda en el día del juicio de R.H. Explicó nuestro maestro ......

לקריאת ההלכה