הלכה ליום שני כ"ב שבט תש"פ 17 בפברואר 2020

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

סילביה צביה בת שמחה סימי

הוקדש על ידי

המשפחה

מלאכת בונה

שאלה: האם מותר לטאטא בשבת את החצר בכניסת הבית, שיש בה חול ואבנים קטנות?

תשובה: אחת משלושים ותשע מלאכות שאסור לעשותן בשבת, היא מלאכת "בונה". כמו ששנינו במשנה במסכת שבת (דף קב:), "הבונה כל שהוא – חייב". כלומר, הבונה בשבת, אפילו תוספת קטנה במבנה, הרי זה חייב משום חילול שבת. כדין מי שהבעיר אש בשבת, או מי שבישל בשבת.

והגדרת המלאכה "בונה", אינה דוקא בבנייה ממש, בהנחת לבנים עם מלט וכדומה, אלא כל תיקון שהוא בגוף הבית, עלול להכנס בכלל מלאכת בונה. ובגמרא במסכת שבת (דף עג:) אמרו, שכל המשוה פני הקרקע בשבת, חייב. וכן פסק הרמב"ם (בפרק עשירי מהלכות שבת), שכל המשוה את פני הקרקע בשבת, כגון שמילא גומה, או שהשפיל תל חול, חייב משום בונה. כלומר, מי שמטאטא את הבית בשבת, וקרקע הבית אינה מרוצפת, הרי זה חייב משום בונה.

ומכאן, שאסור בהחלט לטאטא בשבת קרקע שאינה מרוצפת, שהרי בשעה שמטאטא את הקרקע, בהכרח הוא "משווה גומות", שמשווה את פני הקרקע שתהיה חלקה וישרה, והוא איסור משום "בונה" בשבת, שהוא תיקון לקרקע ולבנין.

ואם הוא מטאטא בחצר הבית בחוץ, יתכן שיש בדבר איסור משום חורש בשבת. ולכן בכל אופן, אסור לטאטא בשבת כל קרקע שאינה מרוצפת, ורק בקרקע מרוצפת יש להקל. (ועיין בחזון עובדיה שבת, ח"ב עמוד רעז, חלק ג עמוד מב, וחלק ד עמוד מד).

ולסיכום: אין לטאטא בשבת רצפה שאינה מרוצפת. 

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

לקריאת ההלכה