הלכה ליום רביעי י' שבט תשפ"ב 12 בינואר 2022

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

רחל בת פלור ז״ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

המשפחה

מאכלים שיש בהם קמח

בימים הקודמים למדנו, שכאשר מאכל עשוי מכמה מיני מאכל שברכותיהם שונות, יש לברך עליו כפי ברכת המאכל העיקרי שבתוכו. ולפיכך כתבנו שכאשר אוכלים עלי גפן הממולאים אורז, יש לברך עליהם ברכת "בורא מיני מזונות", מפני שהאורז הוא עיקר המאכל ולא העלים העוטפים אותו.

אך הוספנו, שכל זה דוקא במאכל שמעורבים בו סתם שני מינים. אבל כאשר מעורב במאכל "מין דגן", כגון קמח או פירורי לחם, אז לעולם ברכת אותו המאכל היא כברכת מין הדגן, משום שישנה חשיבות רבה לחמשת מיני דגן, המשביעים את הלב, עד שראוי לעשות מהם לחם, ולעולם הם נחשבים לעיקר המאכל.

עלי בצק עם מילוי
לאור האמור נלמד, כי עלי בצק דקים הממולאים באגוזים (כמו בקלאווה) או בשוקולד, אף על פי שהאגוזים או השוקולד עם עיקר המאכל, מכל מקום מאחר ועלי הבצק עשויים מין דגן, יש לברך עליהם ברכת מזונות, ולא ברכת בורא פרי העץ או שהכל.

עוגה שיש בה מעט מאד קמח
מה שלמדנו עד עתה, שמין דגן נחשב תמיד לעיקר המאכל, הוא תלוי בתנאי אחד, שמין הדגן נותן טעם טוב במאכל, אבל אם מין הדגן לא בא אלא כדי "להעמיד" ולייצב את המאכל, או לדבק בין חלקי המאכל, אז אין הוא נחשב לעיקר, ויש לברך על המאכל את הברכה הראויה לו.

ודין זה נתבאר בגמרא במסכת ברכות (לז:), שכל שעירב את הקמח במאכל רק על מנת לדבקו, אינו מברך עליו בורא מיני מזונות. וכן פסק מרן השלחן ערוך (סימן רח)

ומן האמור אנו למדים לענין עוגות העשויות ביצים ושמן וסוכר וכיוצא בזה, ומערבים בעיסת העוגה מעט מאד קמח (למשל כף אחת לכל העוגה), שלא על מנת לתת טעם, אלא בכדי שהעוגה "תתפס" ותעמוד היטב. הרי שברכת העוגה היא "שהכל נהיה בדברו", מפני שהסוכר והביצים הם עיקר בתוכה, והקמח לא בא אלא לדבק בלבד, ועל כן הוא אינו יכול להחשב עיקר המאכל.

וכן הדין לגבי "נשיקות" של סוכר, שאף על פי שלעתים מערבים בהן מעט קמח, מכל מקום ברכתן "שהכל נהיה בדברו". וכן פסק רבינו הרמב"ם בפרק ג מהלכות ברכות, שכל שנתנו את מין הדגן בתערובת על מנת לדבק את המאכל, אין לברך עליו בורא מיני מזונות. והוסיף עוד, שהוא הדין אם נתן את מין הדגן בתערובת על מנת לתת בה ריח או צבע, שכל שאין מין הדגן בא על מנת לתת טעם, אין הוא נחשב לעיקר המאכל, ואין לברך עליו בורא מיני מזונות.

מרק או רוטב עם קמח
ומדברי הרמב"ם שהבאנו נוכל ללמוד עוד, שגם כאשר מוסיפים קמח לתבשיל על מנת לשפר את המרקם שלו, כגון כשמוסיפים קמח למרק בשר על מנת להסמיך אותו, הרי שברכת המרק נשארה "שהכל נהיה בדברו", מאחר והקמח לא בא להוסיף טעם, אלא לשנות את "מירקם" המרק.

וכן העושים "רביכה" של קמח לערבה ברוטב כדי להשביחו, בודאי שהקמח לא יוכל להחשב לעיקר המאכל, וברכתו נותרה "שהכל נהיה בדברו". וכן קציצות של בשר, שמערבים בהן מעט פירורי לחם בכדי לשפר את מרקם הקציצות, הדין הוא שברכתן "שהכל נהיה בדברו", שהרי הפירורים אינם באים בשביל טעם, אלא בשביל מרקם הקציצות בלבד.

שאלות ותשובות על ההלכה

מה יהיה ברכתו של מחשי כוסה, למשל אשר המילוי שלו הוא אורז עם בשר ושומן של בשר (השומן בא כדי לרכך המילוי):  האם האורז הוא העיקר, ומברכים מזונות? או הבשר הוא העיקר ומברכים שהכל? (לאו דווקא מחשי כוסה, יש גם ממולאים מעלי גפן, או פלפל, וכדומה) 12 Shevat 5782 / 14 ינואר 2022

מחשי, ברכתו בורא מיני מזונות. ורק אותם שעושים עם הרבה מאד בשר, עד שהאורז מועט מהבשר, אז ברכתו שהכל נהיה בדברו. 

מרק שאוכלים ומוסיפים שקדי מרק.. יש לברך עליהם ברכת מזונות...? 11 Shevat 5782 / 13 ינואר 2022

כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (חזון עובדיה ברכות עמוד קסו), שאם מדובר במרק שיש בו כמות חשובה של אטריות, אף על פי שהמרק הוא הרוב, יש לברך עליו "בורא מיני מזונות". ובברכה זו נפטר גם המרק עצמו. וכן הדין לגבי קרוטונים או שקדי מרק, שאם שמים הרבה מהם במרק, (כמו שלפעמים ילדים מבקשים), יש לברך עליו "בורא מיני מזונות" (הלכה ברורה סימן רה). אבל אם מדובר במרק שיש בו מעט אטריות, ובפרט הדבר מצוי לגבי שקדי מרק וקרוטונים, ששמים אותם מלמעלה באופן שאינו מתערב עם כל המרק, אז יש לברך גם על המרק ברכת "שהכל נהיה בדברו". ונכון לברך תחילה על משקה אחר "שהכל נהיה בדברו", ואחר כך לברך על האטריות או ה"שקדי מרק" - "מזונות", ובזה לצאת מכל ספק. (וראה מה שכתב בזה בספר ילקוט יוסף החדש בהל' ברכות).

וכן אם יש ספק אם מדובר ב"כמות חשובה" של אטריות או לא, יוכל לברך תחילה "שהכל" על דבר אחר, ואחר כך יברך "מזונות" על האטריות.

מה לגבי שניצל עם פירורי לחם? 11 Shevat 5782 / 13 ינואר 2022

יש בזה מחלוקת הפוסקים. ונראה שיברך שהכל.

שלום רב, כשיש אורז ואפונה והאורז הוא העיקר. האם מותר לברך גם על האפונה בנפרד למרות שאני יודע שמספיק לברך רק מזונות ? 10 Shevat 5782 / 12 ינואר 2022

לא תוכל לברך על האפונה, מפני שזו ברכה שאינה צריכה. תבורך,

לא הבנתי היו כאן 2 שאלות על סופלה, באחתה הרב ענה שזה מזונות ובזניה שהכ, מה ההבדל?
ב. שאלה כללית, האם ההללכות באתר זה הינן רק לספרדים או גם לאשכנזים? כלומר אם האשכנזים חולקים אתם מציינים זאת? 10 Shevat 5782 / 12 ינואר 2022

כאשר יש מעט מאד קמח שמטרתו רק להחזיק את העוגה, ברכתו שהכל. כאשר בא לתת טעם, ברכתו מזונות.

כאשר יש מחלוקת, אנו משתדלים להזהר ולציין זאת, מאחר ויש לנו הרבה מנויים שאינם ספרדים. 

שלום, לגבי עוגה עם 7 ביצים, שמן, שוקולד מריר וכוס קמח. בגלל אפיה קצרה זה סופלה. מה מברכים בבקשה? 21 Cheshvan 5781 / 8 נובמבר 2020

 

 

בורא מיני מזונות. תבורכו,  

מה מברכים על מאכל שיש בו למעלה מ17% קמח, אך הקמח בא רק בשביל לדבק? נאמר לי ע"י משווק ממתקים שבחמצוצים יש 30% קמח ולכן ברכתם מזונות, האם זה נכון? 18 Shevat 5774 / 19 ינואר 2014

אין חילוק בדבר, שאפילו אם יהא בו קמח מרובה, כל שבא לדבק, הוא טפל. ואין מברכים עליו מזונות. ולגבי ממתק מסויים, הדבר תלוי בטעמו.

מה הברכה על שניצל מצופה? 13 Shevat 5774 / 14 ינואר 2014

השניצל ברכתו שהכל

מה לברך על קרמבו? 12 Shevat 5774 / 13 ינואר 2014

אם הן נאכלים בנפרד, יברך על מעט מהביסקויט, ואחר כך על הקצף.

מה מברכים על סופלה? שמכיל ביצים ומעט קמח 12 Shevat 5774 / 13 ינואר 2014

סופלה, בדרך כלל ברכתו שהכל נהיה בדברו, כי אין הקמח בא אלא להעמידו, ולא לתת בו טעם

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

SI LAVA SUS MANOS Y DECIDE NO COMER

Pregunta: si realizó el lavado ritual de manos –netilat yadaim- y ya en medio de la comida decide no continuar comiendo pan ¿qué debe hacer? Respuesta: Como vimos anteriormente, la persona que se dispone a comer sólo un trozo de pan menor a “cabet......

לקריאת ההלכה

EL ENCENDIDO DE LAS LUMINARIAS DE JANUCÁ

PRECEPTO DEL ENCENDIDO. Todos los ocho días de Janucá  -siendo para el año 5782, comenzará el domingo 28 de noviembre por la noche, es decir víspera del lunes- es una mitzvá encender luminarias. Los sefaradim acostumbran a encender un candelabro por fa......

לקריאת ההלכה

BIRKAT HAMAZON CAMINANDO

Pregunta: Si come mientras está caminando ¿puede pronunciar el Birkat Hamazon asimismo caminando? Respuesta: Como vimos en la entrega anterior, el Birkat Hamazon debe pronunciarse sentado. Esto se concluye del Talmud (Berajot 51ª) donde se estudia que incluso si la pe......

לקריאת ההלכה

ALIMENTOS PRINCIPALES Y SECUNDARIOS

El Talmud (Berajot 44ª) enseña: Si le ofrecen –al hombre- un alimento sumamente salado- o dulce por demás- (ver tosafot  Ib) como comida principal y la  acompañan con un trozo de pan, pronunciará la bendición correspondiente al a......

לקריאת ההלכה


ALIMENTOS MEZCLADOS 1

En la entrega anterior, hablamos sobre la legislación de dos alimentos cuyas bendiciones son diferentes y uno de ellos se considera principal y otro secundario a éste, en cuyo caso bendice sólo por el alimento principal y exime al secundario. Por lo tanto, si consume un alimento......

לקריאת ההלכה

BENDICION FINAL BORE NEFASHOT

Como hemos visto oportunamente, existen alimentos cuya bendición final es “nefashot”, se trata de alimentos como por ej. Verduras frescas, una zanahoria o frutos que no pertenecen a las especies con que fue bendita la tierra de Israel o bebidas. El texto de esta bendició......

לקריאת ההלכה

BIRKAT HAMAZON SENTADO

Pregunta:  Está permitido pronunciar Birkat Hamazon mientra se camina o es necesario sentarse? Respuesta: Del Talmud (Berajot 51ª) se concluye que el Birkat Hamazon se debe pronunciar sentado, y así lo dictamina Maran (Sh. Aruj cap. 183). El motivo por el cual Birk......

לקריאת ההלכה

ALIMENTOS PRINCIPALES Y SECUNDARIOS –CONTINUACIÓN-

Pregunta: La persona que come un trozo de pescado acompañado de pan ¿exime la bendición del pescado al pan por ser secundario a éste? Respuesta: como vimos anteriormente, existen alimentos importantes y los secundarios a estos. Tafel veikar, como en el caso d......

לקריאת ההלכה