הלכה ליום שני כ"ז חשון תשע"ט 5 בנובמבר 2018

פרטים בדיני טחינה בשבת

בהלכות הקודמות ביארנו כי אחת המלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת "טוחן". ולאחר שהסברנו את יסודות הדינים, נביא בקצרה כמה דינים השייכים להלכות אלה.

מריחת האבוקדו בשבת
בהלכה הקודמת ביארנו שמותר לרסק בשבת אבוקדו על ידי שיני המזלג, כשעושה כן על מנת לאכול את האבוקדו מיד (בתוך חצי שעה). ונשאלת השאלה, האם מותר למרוח את האבוקדו על גבי לחם, או שיש בדבר איסור משום "ממרח"?

ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל דן בזה בספרו, וכתב שאין בדבר איסור, משום שדין "ממרח", אינו שייך בדברי מאכל. ומטעמים נוספים. לכן להלכה, מותר למרוח בשבת אבוקדו על גבי פרוסת לחם. (ח"ד עמוד רסד).

חיתוך בשר דק דק 
לגבי עשיית סלט, כתבנו, שמותר לחתוך בשבת סלט, אפילו דק דק, בתנאי, שיעשה כן על מנת לאכלו לאלתר. כלומר, על מנת לאכול את הסלט בתוך חצי שעה. ויש לשאול, האם הוא הדין לגבי חיתוך בשר, או גבינה, שאסור לחתכם דק דק, אלא אם עושה כן על מנת לאכלם מיד.

ובספר תרומת הדשן (לרבי ישראל איסרלן, אחד מרבותינו הראשונים) כתב, שמותר לחתוך בשבת בשר דק דק, אפילו אם מתכוין לאכלו רק לאחר שעתיים או שלוש. משום שאיסור "טוחן", שייך רק בדבר שהוא "גידולי קרקע", כגון, חטים ושעורים, תבלינים, פירות וירקות. אבל בשר, שאינו גדל על גבי הקרקע, לא שייך בו איסור טוחן.

לכן מותר לחתוך בשבת בשר דק דק, כל שעושה כן כדי לאכלו בשבת. ואפילו אם עושה כן בלילה, על מנת לאכלו בבוקר, אין בדבר איסור. (עמוד רסז).

לגרור גבינה בפומפיה
האם מותר לגרור בשבת גבינה בפומפיה, כשמתכוין לאכול את הגבינה לאלתר? הנה ביארנו כבר, שגם כאשר מתכוין לאכול מיד את מה שחותך, אין להתיר לחתכו, אלא בכלי שאינו מיוחד לטחינה. והפומפיה, שהיא "מורג חרוץ בעל פיפיות", בודאי שהיא כלי המיוחד לטחינה. ולכן אסור בהחלט לגרור עליה גבינה בשבת, אפילו על מנת לאכול "לאלתר", מאחר וזה דומה למי ששוחק תבלין במכתשת, שאסור אפילו לאלתר. (עמוד רסח).

לפורר לחם עבור בעלי חיים
האם מותר לפורר לחם בשבת? כתב הרמ"א (בסימן שכא) שמותר לפורר בשבת לחם לפני התרנגולים. וטעם ההיתר בזה מבואר  בספר יראים, שהואיל והלחם היה מפורר, בשעה שהיה קמח, ואחר כך חזרו והדביקוהו בלישת הבצק והאפיה, שוב אין איסור לפוררו בשבת, מאחר ו"אין טחינה אחר טחינה". כלומר, דבר שהיה טחון כבר, אין איסור לחזור ולטחנו. ולכן, מותר לפורר בידיים לחם בשבת, כשעושה כן לצורך השבת.

חיתוך ירקות עבור בעלי חיים
ולגבי חיתוך ירקות לצורך בעלי חיים. הנה חיתוך ירקות הוא בכלל מלאכת טוחן, ואין להקל בחיתוך ירקות אלא כשחותכם כדי לאכלם "לאלתר". וכן הדין לגבי חיתוך ירקות לצורך בעלי חיים, שהדבר מותר רק אם חותך את הירקות כדי שהבעלי חיים יאכלו אותם לאלתר. ואף על פי שיש מחמירים בזה, שאומרים שלא הותר חיתוך כשעושה כן לצורך בעלי חיים. מכל מקום מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (עמוד ער) הוכיח שהעיקר להלכה שיש להקל בזה, גם כשעושה כן לצורך בעלי חיים.

וכן מותר לחתוך חתיכות בשר לצורך הכלב שיוכל לאכלם.

שאלות ותשובות על ההלכה

ומה הדין לגבי ביצה קשה, האם מותר לחתוך אותה בשיני המזלג? כ"ח חשון תשע"ט / 6 בנובמבר 2018

גם ביצה קשה, מותר לרסק על ידי שיני המזלג.

האם מותר לגרד עגבניות כדי לעשות רסק או רוטב לג'חנון בשבת. 
כמובן שהדרך היחידה לרסק את העגבנייה היא על ידי מגרדת. כ"ב טבת תשע"ד / 25 בדצמבר 2013

לרסק עגבניות בפומפיה, בודאי שאסור בשבת, משום שהפומפיה היא כלי מיוחד ממש לטחינה, ואסור להשתמש בו בשבת. ואינו דומה לחיתוך בסכין.

כתבתם שאסור לגרד גבינה במגרדת ולכאורה מדוע, הרי לפי תרומת הדשן שהבאתם, שבדבר שאינו גידולי קרקע, לא שייך טוחן, א"כ מה זה משנה אם זה בסכין או מגרדת, כיון שזה לא בפרשה של טוחן ולא דמי לתבלינים, אלא א"כ האיסור הוא משום עובדין דחול  כ"ב טבת תשע"ד / 25 בדצמבר 2013

גם בדבר שלא שייך בו מלאכת טוחן כלל, בכל זאת במגרדת מיוחדת, שהיא כלי המיוחד לטחינה, אסור להשתמש בשום אופן, משום מראית העין, שנראה כטוחן בשבת.

נאמר שאסור לטחון גבינה בפומפיה. אך מספר שורות קודם נאמר שאיסור טוחן שייך רק בגידולי קרקע ואילו גבינה אינה גידולי קרקע. מכאן שאם מותר לחתוך בשר וגבינה דק באמצעות סכין נראה שיהיה מותר גם לגרר גבינה גם בפומפיה מאחר ואיסור טוחן אינו שייך שם? כ"ב טבת תשע"ד / 25 בדצמבר 2013

גם דבר שלא שייך בו איסור טוחן מן התורה, אסור לטוחנו בכלי מיוחד לטחינה, כמו פומפיה, משום מראית העין

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

ט"ו בשבט – חיטה

שאלה: בט"ו בשבט אנו רוצים לאכול מכל שבעת המינים. בתור "חיטה" חשבנו לקחת "שלווה" – חיטה תפוחה. מה מברכים עליה? תשובה: כל דבר שנעשה מאחד מחמשת מיני דגן, (ולהלן נפשט מהם מיני הדגן), יש לברך עליו ברכת "בורא מיני מזונות", ואם נעשה ממנו "לחם", אז יש לב......

לקריאת ההלכה

פצפוצי אורז ופריכיות

בהלכה הקודמת ביארנו, שכל מין דגן, כגון חיטים, שאוכלו כמו שהוא כשהוא חי בלא בישול, מברך עליו ברכת "בורא פרי האדמה". ולפיכך ברכת חיטה תפוחה (שלוה) היא ברכת בורא פרי האדמה. ורק אם בישלו את מין הדגן עד שהגרעינים נדבקים זה לזה, או אפו אותו, אז משתנית הברכה ל"בורא מיני מזונות", ולכן בר......

לקריאת ההלכה

מהי ברכת הפופקורן?

בבואינו לדון אודות ברכת הפופקורן, עלינו להקדים ענין אחר. ברכת בשמים מעורבים בסוכר ידוע, כי חלק מהסוכר המצוי בזמנינו, עשוי מקנים של סוכר הגדלים באדמה. ומבואר בדברי הרמב"ם ובפוסקים, שברכת הסוכר שלנו, היא ברכת "שהכל נהיה בדברו". "הומלתא" ובגמרא במסכת ברכות (לו:) אמרו: &......

לקריאת ההלכה

נר חנוכה במוצאי שבת

במוצאי שבת, מדליקים בבית הכנסת נרות חנוכה, ואחר כך מבדילים על הכוס, כדי לאחר את יציאת השבת כמה שאפשר. ואף על פי שהמדליק נרות חנוכה, פורק מעליו את קדושת השבת, מכל מקום טוב להדליק נרות חנוכה בבית הכנסת אחר תפלת ערבית, שהרי כל הציבור שאינם מדליקים נרות, נשארים בקדושת השבת עד שיבדילו. וגם כדי שיהיה פרסו......

לקריאת ההלכה


ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים להדלקת נרות חנוכה

כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן הדלקתם אחר צאת הכוכבים. (ומצויים נרות צבעוניים המותאמים במיוחד למנורות חנוכה קטנות, ואינם ......

לקריאת ההלכה

כאבי עיניים בשבת

אמרו רבותינו בגמרא במסכת עבודה זרה (כח:) "שורייני עינא בליבא תליא", כלומר, לפי ידיעת חכמינו זכרונם לברכה, עיני האדם, קשורות ללבו של האדם, ולכן, אם רואים אנו שיש סכנה באחת מעיניו, דומה הדבר לחולי בלבו של האדם, שבודאי יש למהר לחלל עליו את השבת שלא ימות. ולפי זה, מי שמרגיש כאבים בעיניו, וי......

לקריאת ההלכה

פרטי דינים בענין חולה שיש בו סכנה בשבת

בהלכות הקודמות ביארנו, שמי שנשקפת סכנה לחייו, חובה לחלל עליו את השבת, להסיעו לבית החולים, או להדליק אור חשמל בכדי לטפל בו, וכן כל כיוצא בזה. ועתה נבאר כמה פרטים בענין זה, כפי שכתבם מרן הרב זצ"ל בספריו. כל מחלה שאומרים שהרופאים שיש בה סכנה, מחללים עליה את השבת, וכפי שנתבאר כבר, אפילו אם ......

לקריאת ההלכה