הלכה ליום ראשון י"ב חשון תש"פ 10 בנובמבר 2019

נטילת אקמול, אדוויל, וכדורי שינה בשבת

שאלה: האם מותר ליטול בשבת כדורי אקמול, או כדורי שינה, והאם מותר לתת אקמול לתינוק שיש לו חום בשבת?

תשובה: בהלכות הקודמות ביארנו את גזירת חכמים, שאדם שאינו חולה (השוכב במיטה), אסור לו ליטול בשבת תרופה. והסברנו את טעם הגזירה.

כדורי שינה
כתב בספר אשל אברהם (סימן שכז), שמותר לרחוץ בשבת את הראש ביין שיכר, כדי שיוכל להרדם בקלות. משום שאין זה דומה לרפואה האסורה בשבת. כי הרדמה אינה בכלל רפואה.

ומדבריו אלו למד הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל (בספר שלחן שלמה סימן שכח), שמותר להשתמש בכדורי שינה בשבת. ואחרוני זמנינו דנו בזה לכאן ולכאן, ולמעשה פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שיש להקל בנטילת כדורי שינה למי שזקוק להם כדי להרדם. כי אין זה בכלל רפואה לחולי. כי העדר השינה אינו חולי, רק הוא צער גדול. ולכן לא שייכת בזה גזירת חכמים על רפואה בשבת. והביא כמה סברות להקל בזה. (חזון עובדיה ח"ג עמוד שסז).

משככי כאבים
ולענין נטילת כדורי אקמול וכדומה. כבר ביארנו, שמי שהוא חולה, וסובל מחוליו, כגון שהוא שוכב במיטה מרוב חולי, מותר לו ליטול תרופות כדרכו. כי גזירת "שחיקת סממנים", שאוסרת לקחת תרופות בשבת, אינה שייכת למי שהוא חולה ממש. ולכן, אף על פי שלסתם מיחוש קל, כגון כאב ראש קל, אין להקל בנטילת כדור אקמול, אבל מי שהוא חולה ממש, וסובל מחום וכאבים, מותר לו ליטול תרופות אלה, לשיכוך כאבים ולהורדת חום. (חזון עובדיה שבת ח"ג עמוד שסח).

דין תינוק
ולתינוק בלאו הכי יש להקל בזה בפשיטות, כמו שכתבנו, שעד גיל תשע שנים מותר לתת לילדים כל תרופה שיש להם צורך ליטול אותה. ובפרט תינוקות, שיש חשש סכנה כאשר חום גופם עולה, ויש לדאוג בצורה מהירה לאיזון חום הגוף שלהם.

ולסיכום: מותר ליטול במקום צורך כדורי שינה בשבת. ומי שסובל ממיחוש, כגון כאב בטן קל, לא יטול תרופה לשיכוך כאבים, אבל אם חלה בכל גופו, וכגון שהוצרך לשכב במיטה מרוב חולי, רשאי ליטול כל תרופה שיצטרך. ולתינוק בלאו הכי מותר לתת כל תרופה שיש בה צורך בשבת.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר להניח משחה או קרם נוזלי על עור יבש בשבת בלי לימרוח? כ"ז טבת תשע"ד / 30 בדצמבר 2013

לאנשים מבוגרים אין להקל בזה, משום רפואה בשבת

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה

(המשך) דין כלי זכוכית ו"פיירקס" לעניין איסור בשר בחלב

בהלכה הקודמת כתבנו שלדעת השולחן ערוך, כלי זכוכית אינם בולעים כלל, ולכן אין כל איסור להשתמש בכלי זכוכית למאכלי בשר, ולאחר שישטפו כראוי, להשתמש בהם למאכלי חלב, (ואמנם דעת הרמ"א להחמיר בכלי זכוכית כדין כלי חרס וכן מנהג רבים מעדות אשכנז.) ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בספריו ובשיעוריו, פוסק כד......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה


שאלה: האם צריך ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב גם בכלי זכוכית?

תשובה: כבר ביארנו בהלכה הקודמת, שחובה ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב, משום שכלים שנמצאים בהם מאכלים (חמים) של בשר או של חלב, בולעים מטעם המאכלים ההם, ואחר כך פולטים את אותו הטעם שבלעו, לתוך מאכל אחר שהם נוגעים בו. ונחלקו רבותינו הראשונים לעניין כלי זכוכית, האם גם הם בולעים כשאר כלים, או ש......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על מיני פירות דומים

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש לברך ברכת שהחיינו בשעה שאוכלים פרי מפירות הדר, כגון אשכולית או תפוז, שאינם מצויים כל כך במשך כל השנה, וכאשר זוכה אדם לאכול מפירות אלה לראשונה באותה השנה, והפירות הינם חדשים משנה זו, יברך עליהם ברכת "בורא פרי העץ", ולאחריה יברך ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה