הלכה ליום ראשון י"ב חשון תש"פ 10 בנובמבר 2019

נטילת אקמול, אדוויל, וכדורי שינה בשבת

שאלה: האם מותר ליטול בשבת כדורי אקמול, או כדורי שינה, והאם מותר לתת אקמול לתינוק שיש לו חום בשבת?

תשובה: בהלכות הקודמות ביארנו את גזירת חכמים, שאדם שאינו חולה (השוכב במיטה), אסור לו ליטול בשבת תרופה. והסברנו את טעם הגזירה.

כדורי שינה
כתב בספר אשל אברהם (סימן שכז), שמותר לרחוץ בשבת את הראש ביין שיכר, כדי שיוכל להרדם בקלות. משום שאין זה דומה לרפואה האסורה בשבת. כי הרדמה אינה בכלל רפואה.

ומדבריו אלו למד הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל (בספר שלחן שלמה סימן שכח), שמותר להשתמש בכדורי שינה בשבת. ואחרוני זמנינו דנו בזה לכאן ולכאן, ולמעשה פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שיש להקל בנטילת כדורי שינה למי שזקוק להם כדי להרדם. כי אין זה בכלל רפואה לחולי. כי העדר השינה אינו חולי, רק הוא צער גדול. ולכן לא שייכת בזה גזירת חכמים על רפואה בשבת. והביא כמה סברות להקל בזה. (חזון עובדיה ח"ג עמוד שסז).

משככי כאבים
ולענין נטילת כדורי אקמול וכדומה. כבר ביארנו, שמי שהוא חולה, וסובל מחוליו, כגון שהוא שוכב במיטה מרוב חולי, מותר לו ליטול תרופות כדרכו. כי גזירת "שחיקת סממנים", שאוסרת לקחת תרופות בשבת, אינה שייכת למי שהוא חולה ממש. ולכן, אף על פי שלסתם מיחוש קל, כגון כאב ראש קל, אין להקל בנטילת כדור אקמול, אבל מי שהוא חולה ממש, וסובל מחום וכאבים, מותר לו ליטול תרופות אלה, לשיכוך כאבים ולהורדת חום. (חזון עובדיה שבת ח"ג עמוד שסח).

דין תינוק
ולתינוק בלאו הכי יש להקל בזה בפשיטות, כמו שכתבנו, שעד גיל תשע שנים מותר לתת לילדים כל תרופה שיש להם צורך ליטול אותה. ובפרט תינוקות, שיש חשש סכנה כאשר חום גופם עולה, ויש לדאוג בצורה מהירה לאיזון חום הגוף שלהם.

ולסיכום: מותר ליטול במקום צורך כדורי שינה בשבת. ומי שסובל ממיחוש, כגון כאב בטן קל, לא יטול תרופה לשיכוך כאבים, אבל אם חלה בכל גופו, וכגון שהוצרך לשכב במיטה מרוב חולי, רשאי ליטול כל תרופה שיצטרך. ולתינוק בלאו הכי מותר לתת כל תרופה שיש בה צורך בשבת.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר להניח משחה או קרם נוזלי על עור יבש בשבת בלי לימרוח? כ"ז טבת תשע"ד / 30 בדצמבר 2013

לאנשים מבוגרים אין להקל בזה, משום רפואה בשבת

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה


דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תש"פ

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. מנהג הספרדים אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, ו......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה. דג שנאפה עם בשר אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר&quo......

לקריאת ההלכה

הלכות ערב תשעה באב

בספר המנהגים לרבינו אייזיק טירנא כתב שלא יטייל אדם בערב תשעה באב, וכן פסק הרמ"א, וכן נראה שפוסק מרן הרב חיד"א, והביאו דין זה עוד מגדולי האחרונים. ערב תשעה באב, בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית (אחרי חצות היום כמו שנבאר), אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין, ונהגו בזה איס......

לקריאת ההלכה

איסור כביסה ולבישת בגדים מכובסים בשבוע שחל בו תשעה באב, ודין בגד העשוי לספוג זיעה

במשנה בתענית (כו:) שנינו, שבוע שחל בו תשעה באב (כמו השבוע שלפנינו, כלומר, מיום ראשון הקרוב), אסור להסתפר ולכבס. וכן פסקו הטור ומרן השלחן ערוך. ולמנהג האשכנזים יש לאסור לכבס החל מיום ראש חודש אב. מהות איסור "כיבוס" ואיסור כיבוס בימים אלו הוא אפילו אם אינו רוצה ללבוש הבגד עתה, אלא להניחו......

לקריאת ההלכה