הלכה ליום ראשון י"ב חשון תש"פ 10 בנובמבר 2019

נטילת אקמול, אדוויל, וכדורי שינה בשבת

שאלה: האם מותר ליטול בשבת כדורי אקמול, או כדורי שינה, והאם מותר לתת אקמול לתינוק שיש לו חום בשבת?

תשובה: בהלכות הקודמות ביארנו את גזירת חכמים, שאדם שאינו חולה (השוכב במיטה), אסור לו ליטול בשבת תרופה. והסברנו את טעם הגזירה.

כדורי שינה
כתב בספר אשל אברהם (סימן שכז), שמותר לרחוץ בשבת את הראש ביין שיכר, כדי שיוכל להרדם בקלות. משום שאין זה דומה לרפואה האסורה בשבת. כי הרדמה אינה בכלל רפואה.

ומדבריו אלו למד הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל (בספר שלחן שלמה סימן שכח), שמותר להשתמש בכדורי שינה בשבת. ואחרוני זמנינו דנו בזה לכאן ולכאן, ולמעשה פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שיש להקל בנטילת כדורי שינה למי שזקוק להם כדי להרדם. כי אין זה בכלל רפואה לחולי. כי העדר השינה אינו חולי, רק הוא צער גדול. ולכן לא שייכת בזה גזירת חכמים על רפואה בשבת. והביא כמה סברות להקל בזה. (חזון עובדיה ח"ג עמוד שסז).

משככי כאבים
ולענין נטילת כדורי אקמול וכדומה. כבר ביארנו, שמי שהוא חולה, וסובל מחוליו, כגון שהוא שוכב במיטה מרוב חולי, מותר לו ליטול תרופות כדרכו. כי גזירת "שחיקת סממנים", שאוסרת לקחת תרופות בשבת, אינה שייכת למי שהוא חולה ממש. ולכן, אף על פי שלסתם מיחוש קל, כגון כאב ראש קל, אין להקל בנטילת כדור אקמול, אבל מי שהוא חולה ממש, וסובל מחום וכאבים, מותר לו ליטול תרופות אלה, לשיכוך כאבים ולהורדת חום. (חזון עובדיה שבת ח"ג עמוד שסח).

דין תינוק
ולתינוק בלאו הכי יש להקל בזה בפשיטות, כמו שכתבנו, שעד גיל תשע שנים מותר לתת לילדים כל תרופה שיש להם צורך ליטול אותה. ובפרט תינוקות, שיש חשש סכנה כאשר חום גופם עולה, ויש לדאוג בצורה מהירה לאיזון חום הגוף שלהם.

ולסיכום: מותר ליטול במקום צורך כדורי שינה בשבת. ומי שסובל ממיחוש, כגון כאב בטן קל, לא יטול תרופה לשיכוך כאבים, אבל אם חלה בכל גופו, וכגון שהוצרך לשכב במיטה מרוב חולי, רשאי ליטול כל תרופה שיצטרך. ולתינוק בלאו הכי מותר לתת כל תרופה שיש בה צורך בשבת.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר להניח משחה או קרם נוזלי על עור יבש בשבת בלי לימרוח? כ"ז טבת תשע"ד / 30 בדצמבר 2013

לאנשים מבוגרים אין להקל בזה, משום רפואה בשבת

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

חנוכה

אנו עומדים לפני תחילת ימי החנוכה, ולכן נתחיל ללמוד את הדינים הנוגעים לימים אלה. ימי החנוכה ימי החנוכה הם שמונה ימים. החל מיום כ"ה בכסליו. ובשנה זו (התש"פ) יחול יום כ"ה בכסליו ביום שני בשבוע הבא. ובמוצאי יום ראשון (שהוא ליל שני), נדליק נרות חנוכה בפעם הראשונה. ובמוצאי יום ראשון שאח......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות במסיבת חנוכה ובבית הכנסת

נהגו כל ישראל, שמברכים ומדליקים נרות חנוכה בבית הכנסת כדי לפרסם את הנס. והוא מנהג ותיק שנזכר בדברי רבותינו הראשונים. וטעם המנהג, כתב בספר המכתם (פסחים קא.), שמאחר ויש פרסום הנס גדול בפני כל העם, ועוד שיש אנשים שאין להם נרות חנוכה בבתיהם, לכן נוהגים להדליק גם בבית הכנסת. ומנהג זה נפסק על ידי מרן......

לקריאת ההלכה


אשה חכמה בתורה

בהלכות קודמות נתבאר הדין שחייבים לעמוד בפני אדם זקן בשנים. והוא הדין לגבי אשה זקנה בשנים. וכן נתבאר הדין שיש לקום בפני תלמיד חכם ובפני אשתו של התלמיד חכם. בהלכה הקודמת ביארנו גם, שמרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב, שתלמידה מחוייבת בכבוד מורתה שלמדה תורה מפיה, וצריכה לעמוד בפניה, ואסורה לקרוא ......

לקריאת ההלכה

קימה בפני זקן בשנים

בהלכה הקודמת ביארנו את שורש החיוב לקום בפני תלמיד חכם ובפני זקן בשנים. מי נקרא "זקן" נחלקו הפוסקים אודות החיוב לקום בפני אדם זקן, מאיזה גיל נקרא אדם "זקן"? כי יש סוברים שמגיל שישים כבר נקרא אדם "זקן". אבל לדעת הטור ומרן השלחן ערוך, אדם אין אדם נחשב לזקן, אלא מגיל שב......

לקריאת ההלכה

קימה בפני תלמיד חכם

נאמר בתורה (ויקרא יט): "מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ אֲנִי ה'". ופירשו רבותינו במסכת קידושין (דף לב:) "שיבה" זה שהוא זקן בשנים "זקן" זה שקנה חכמה. כלומר, תלמיד חכם, אף על פי שהוא צעיר לימים, חייבים לעמוד בפניו מלא קומה (כל......

לקריאת ההלכה

לחלוק כבוד לרב באמצע קריאת שמע

בהלכות הקודמות נתבאר חיוב קימה בפני תלמיד חכם או אדם זקן. הלכה יש בידינו, שאין חולקים כבוד לתלמיד בפני רבו, דהיינו שאם נמצאים לפנינו שני תלמידי חכמים, והאחד הוא רבו של האחר, אין חולקים כבוד לתלמיד בפני רבו. (אולם בודאי שאסור לבזותו או למנוע ממנו כבוד באופן שגורם לביזיון). אבל אם הרב בעצמו מכבד את......

לקריאת ההלכה