הלכה ליום שני א' אייר תשע"ט 6 במאי 2019

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

התינוק בניה בן רעות

לרפואה שלמה בכל רמ"ח אבריו ושס"ה גידיו אמן כן יהי רצון

הוקדש על ידי

אהבת ישראל

חלון ראווה בשבת

שאלה: כשאני מטייל בגינת ביתי בשבת, האם מותר לי לחשוב על כך שבמוצאי שבת יש לטפל בגינה? והאם מותר להסתכל בחלון ראווה בשבת?

תשובה: בגמרא במסכת שבת (דף קיג.) למדו רבותינו מהפסוק בישעיה (נח): "אִם תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶךָ, עֲשׂוֹת חֲפָצֶיךָ בְּיוֹם קָדְשִׁי", שאסור לאדם לעשות חפציו בשבת. כגון, ללכת לסוף שדהו בשבת, כדי לראות מה היא צריכה למחר. וכן פסקו הפוסקים, ומרן השלחן ערוך (סימן שו).

וזו לשון רבינו הרמב"ם (בפרק כד מהלכות שבת): אסור לאדם לפקוד (ללכת ולבדוק) גינותיו ושדותיו בשבת כדי לראות מה הן צריכים. ומקור הדברים בגמרא, כמו שהבאנו, שלמדו ממה שנאמר "עשות חפציך", שאפילו דבר שאינו עושה בו שום מלאכה, גם כן אסור, אם הוא מחפצי חול.

וכתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, (בספרו חזון עובדיה על הלכות שבת, חלק ששי), שמבואר בגמרא (עירובין לט.), שאין איסור זה שייך, אלא דוקא במקרה שניכר הדבר, שאותו אדם הולך כדי לראות מה השדה צריכה. שהולך ומסתכל היטב וכדומה.

אבל אם אינו ניכר כלל שכוונתו לכך, כגון שהולך ומטייל סתם בגינתו, אין כלל איסור אם רואה מה יצטרך לעשות אחרי שבת.
ואף על פי שהחיי אדם, ועוד פוסקים, כתבו להחמיר בזה אפילו במקרה שלא ניכר הדבר. מכל מקום המשנה ברורה (סימן שו ס"א) האריך להוכיח שהלכה כדברי המיקלים בזה.

ולכן, בודאי שלגבי השאלה, שמדובר בגינה ביתית, והאדם הולך לטייל בגינתו, אין לחוש כלל אם רואה איזה דבר וחושב בדעתו מה יעשה במוצאי שבת.

ומן האמור יש ללמוד, שאדם המטייל בשבת, מותר לו להסתכל דרך הילוכו על מקום החנויות, לדעת היכן נמצאת חנות מסויימת שיבוא אליה אחרי שבת. וכן מותר להסתכל בסחורות שבחלון הראווה, ובלבד שלא יתבונן במחירים.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

לקריאת ההלכה

חנוכה

אנו עומדים לפני תחילת ימי החנוכה, ולכן נתחיל ללמוד את הדינים הנוגעים לימים אלה. ימי החנוכה ימי החנוכה הם שמונה ימים. החל מיום כ"ה בכסליו. ובשנה זו (התש"פ) יחול יום כ"ה בכסליו ביום שני בשבוע הבא. ובמוצאי יום ראשון (שהוא ליל שני), נדליק נרות חנוכה בפעם הראשונה. ובמוצאי יום ראשון שאח......

לקריאת ההלכה

"קדיש"

אדם שנפטר מן העולם, מוטל על בניו שנשארו אחריו להקפיד באופן מיוחד להתפלל בכל יום שלוש תפילות במנין, כדי שיוכלו לומר קדיש על האב או האם. וכן אדם שחלילה נפטר בנו או בתו או אחיו או אחותו, יאמר קדיש לעלוי נשמתם. ומי שנפטר מן העולם ולא השאיר אחריו בנים, טוב לשכור עבורו תלמיד חכם שיאמר קדיש לעלוי נשמתו.......

לקריאת ההלכה

פרטים בענין כבוד הורים אחרי פטירתם

שאלה: מה התועלת באמירת "הריני כפרת משכבו אחר פטירת ההורים? והאם יש אופן שצריך לומר "הריני כפרת משכבו" גם לאחר שנים עשר חודש מהפטירה?  כיבוד הורים אחר פטירתם בגמרא במסכת קדושין (דף לא:) אמרו, "מכבדו בחייו ומכבדו במותו", כלומר, כשם שיש חיוב לכבד את ההורים בעודם בחיים,......

לקריאת ההלכה


כיבוד הורים אחרי פטירתם

כשם שחייב אדם לכבד את הוריו בחייהם, כך עליו לכבדם לאחר מותם. ובודאי שאסור לו גם כן לזלזל בהוריו אחרי מותם. ובברייתא במסכת קידושין (דף לא:) מובא: היה הבן אומר דבר שמועה בשם אביו לאחר פטירתו, יאמר "כך אמר אבא הריני כפרת משכבו". כלומר, בכל פעם שמזכיר את אביו אחר מותו יוסיף "הריני כפר......

לקריאת ההלכה

כבוד חמיו וחמותו – מסימני סוף הגלות

בילקוט שמעוני אמרו, אמר לו דוד לשאול, "וְאָבִי רְאֵה גַּם רְאֵה אֶת כְּנַף מְעִילְךָ בְּיָדִי", (כלומר, דוד המלך קרא לחמיו שאול בתואר "אבי"). ומכאן למדו רבותינו שחייב אדם בכבוד חמיו כשם שחייב אדם בכבוד אביו, שהרי השווה הכתוב את חמיו לאביו. וטעם הדבר שחייב אדם לכבד את חמיו, מפני ש......

לקריאת ההלכה

דין קימה בפני אביו או רבו – תשובת מרן זצ"ל לנכדו

כל ההלכות שאנו מזכירים לגבי מורא אב ואם וכדומה, שוים בחיובם הן כלפי הבן והן כלפי הבת. ומה שאנו כותבים לעתים בלשון בן ואביו, או בת ואמה, אין זה אלא למשל ודוגמא בלבד. בעת שרואה הבן את הוריו עוברים לפניו, חייב לעמוד בפניהם מלא קומתו, דהיינו, עמידה ממש. אבל בגמרא (קידושין לג:) אמר רבי אבא אמר רבי ......

לקריאת ההלכה

על מי מוטל העול הכספי של הטיפול בהורים

הזכרנו כבר, שמכלל מצות כבוד אב ואם, נמצאים כל עניני הכבוד, כגון לדאוג להאכיל ולהשקות את הוריו כפי רצונם, ובכלל זה, כאשר ההורים מבוגרים מאד ואינם יכולים לדאוג לעצמם, על בניהם ובנותיהם לדאוג להם למאכל ומשקה ובגדים וכל כיוצא בזה. ודבר ידוע, שככל שהילדים נוהגים כבוד עם הוריהם בזקנתם, על ידי זה זוכים אף ......

לקריאת ההלכה