הלכה ליום שני א' אייר תשע"ט 6 במאי 2019

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

התינוק בניה בן רעות

לרפואה שלמה בכל רמ"ח אבריו ושס"ה גידיו אמן כן יהי רצון

הוקדש על ידי

אהבת ישראל

חלון ראווה בשבת

שאלה: כשאני מטייל בגינת ביתי בשבת, האם מותר לי לחשוב על כך שבמוצאי שבת יש לטפל בגינה? והאם מותר להסתכל בחלון ראווה בשבת?

תשובה: בגמרא במסכת שבת (דף קיג.) למדו רבותינו מהפסוק בישעיה (נח): "אִם תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶךָ, עֲשׂוֹת חֲפָצֶיךָ בְּיוֹם קָדְשִׁי", שאסור לאדם לעשות חפציו בשבת. כגון, ללכת לסוף שדהו בשבת, כדי לראות מה היא צריכה למחר. וכן פסקו הפוסקים, ומרן השלחן ערוך (סימן שו).

וזו לשון רבינו הרמב"ם (בפרק כד מהלכות שבת): אסור לאדם לפקוד (ללכת ולבדוק) גינותיו ושדותיו בשבת כדי לראות מה הן צריכים. ומקור הדברים בגמרא, כמו שהבאנו, שלמדו ממה שנאמר "עשות חפציך", שאפילו דבר שאינו עושה בו שום מלאכה, גם כן אסור, אם הוא מחפצי חול.

וכתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, (בספרו חזון עובדיה על הלכות שבת, חלק ששי), שמבואר בגמרא (עירובין לט.), שאין איסור זה שייך, אלא דוקא במקרה שניכר הדבר, שאותו אדם הולך כדי לראות מה השדה צריכה. שהולך ומסתכל היטב וכדומה.

אבל אם אינו ניכר כלל שכוונתו לכך, כגון שהולך ומטייל סתם בגינתו, אין כלל איסור אם רואה מה יצטרך לעשות אחרי שבת.
ואף על פי שהחיי אדם, ועוד פוסקים, כתבו להחמיר בזה אפילו במקרה שלא ניכר הדבר. מכל מקום המשנה ברורה (סימן שו ס"א) האריך להוכיח שהלכה כדברי המיקלים בזה.

ולכן, בודאי שלגבי השאלה, שמדובר בגינה ביתית, והאדם הולך לטייל בגינתו, אין לחוש כלל אם רואה איזה דבר וחושב בדעתו מה יעשה במוצאי שבת.

ומן האמור יש ללמוד, שאדם המטייל בשבת, מותר לו להסתכל דרך הילוכו על מקום החנויות, לדעת היכן נמצאת חנות מסויימת שיבוא אליה אחרי שבת. וכן מותר להסתכל בסחורות שבחלון הראווה, ובלבד שלא יתבונן במחירים.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשע"ט – מה תיקן מרן זצ"ל?

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ". וענין ה"חימוץ" שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ......

לקריאת ההלכה


בדיקת וביטול חמץ

דין בדיקת חמץ אור לארבעה עשר בניסן שיחול השנה (תשע"ט) ביום חמישי בלילה (ליל יום שישי), בודקין את החמץ לאור הנר. וצריך שיהיה הנר של שעוה, (או משמן פרפין מוקשה כפי שמצוי בזמנינו), כתקנת חז"ל. ואם אין לו נר, אבל יש לו פנס קטן שיכול להכניסו למקומות שצריך לבדוק בהן כהוגן, מותר לבדוק עם פנס כזה......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" – התשע"ט

------------------------------ בהקשר לנתינת מעות "זכר למחצית השקל", אנו מבקשים להמליץ בחום על מוסד של תורה וצדקה, "תפארת רשב"י", המוכר לנו היטב באופן אישי, ואנו יכולים להעיד נאמנה, כי האנשים האחראים על המוסד הנזכר, הם אנשים יראי ה' בתכלית, הולכי תמים ופועלי צדק, ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

פרשת זכור

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשע"ט, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה