הלכה ליום רביעי י"ד תמוז תשע"ט 17 ביולי 2019

מתי יש לקבוע את המזוזות

שאלה: בעוד חודש אנו נכנסים לדירה חדשה שקנינו, וכבר קבענו בה את המזוזות, האם נהגנו כהוגן?

מצות המזוזה היא "חובת הדר", כלומר, מי שדר בבית, הוא המחוייב לקבוע בו מזוזה. אבל אדם שיש לו בית ריק לגמרי, והוא אינו דר בו, אינו חייב לקבוע בו מזוזה. ולמדו כן רבותינו (בבא מציעא קא: ובפירוש רש"י בפסחים ד.), לפי שנאמר "מזוזות ביתך", מלשון "ביאתך", כלומר, פתח שאתה נכנס ויוצא בו. וכן פסק הרמב"ם (סוף פ"ה מה' תפילין).

לפיכך, כתב מרן החיד"א בספר ברכי יוסף (או"ח סי' יט), שהנכנס לבית חדש, הן בשכירות הן בקניה, לא יקבע את המזוזה לפני שיבוא לדור בבית, אלא תיכף כשיבוא לדור יברך "לקבוע מזוזה" ויקבע את המזוזה. שהרי קביעת המזוזה, היא המצוה, ואין לקיים את המצוה בשעה שאינו מחוייב בה עדיין.

ולאור דברי מרן החיד"א, כתב הגאון המשנה ברורה (סימן יט סק"ד), שאין לברך על המזוזה, אלא כשהוא נכנס לדור בבית תיכף ומיד, כשם שמברכים על הציצית, מיד כשמתעטף בציצית.

אולם מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (הליכות עולם ח"ח עמוד ריח) כתב לחלוק על דברי המשנה ברורה, וכתב שלעולם אין צורך שיקבע את המזוזה מיד כשהוא נכנס לדור בה, אלא רשאי לקבוע את המזוזה כאשר מתכונן כבר להכנס לדירה, והכניס לשם חלק מן הרהיטים וכלי המטה וכיוצא בהם. שאז כבר מתחייב במצות מזוזה. כשם שאדם שיש לו עשרה בתים, חייב לקבוע מזוזה בכל בית ובית, אף על פי שאינו נכנס אליו אלא פעם אחת בשנה. והביא שכן הורו רוב גדולי האחרונים.

ולפיכך לסיכום: כאשר נכנסים לדור בדירה חדשה, יש לקבוע מזוזה. ואת המזוזה יש לקבוע כאשר מכניסים חלק מהחפצים לדירה. אבל אין לקבוע את המזוזה כאשר הדירה ריקה ואינו נכנס לדור בה אלא כעבור כמה ימים.

שאלות ותשובות על ההלכה

בהמשך להלכת מזוזה: אדם שנוסע לחו"ל לטיול ושכר חדר בבית מלון גם ללון--איך להתנהג? 21 Tammuz 5779 / יולי 24 2019

אינו שם מזוזה. רק אם שוכר בית לשלושים יום עליו לשים מזוזה. (ובארץ ישראל אפילו אם דר שם יום אחד צריך לשים מזוזה).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Thermometers on Shabbat

Question: Is it permissible to use a thermometer on Shabbat? Answer: Clearly, there is no room to take one’s temperature with an electronic/digital thermometer. Our discussion will revolve around using a thermometer that is not electronic and contains mercury which expands and rises as it h......

לקריאת ההלכה

Making a Bookmark on Shabbat

Question: If one is reading a book on Shabbat and would like to mark a certain page by making a slight scratch with one’s nail or by slightly folding the corner of the page, would this be permissible on Shabbat? The Forbidden Work of Writing Answer: One of the forbidden forms of work on Sh......

לקריאת ההלכה

A Driver’s License-“Lashon Hara”

Question: If an individual wishes to obtain a driver’s license and I am aware of a medical problem that will impair him from driving, may I relay this information to the Department of Motor Vehicles? Answer: The Rambam (Chapter 1 of Hilchot Rotze’ach) writes: “Anyone who has the......

לקריאת ההלכה

Coloring a Napkin or Handkerchief on Shabbat

In the previous Halacha, we have explained in general the fundamentals of the forbidden work of dyeing on Shabbat which is one of the works which are forbidden to be performed on Shabbat. The Opinion of the Sefer Yere’im Rabbeinu Eliezer of Metz writes in his Sefer Yere’im (Chapter 2......

לקריאת ההלכה


Writing on a Window on Shabbat

Question: In the winter when it is cold outside and there is condensation or frost on the window, may one use one’s finger to write or draw on the window? Answer: One of the thirty-nine works forbidden by Torah law on Shabbat is writing. Nevertheless, our Sages teach us that the Torah prohi......

לקריאת ההלכה

Various Dangers- A Car on the Road

In the previous Halachot, we have discussed the positive Torah commandment for one to make a railing around one’s roof so that no one falls from there. After explaining this Mitzvah, the Rambam (Chapter 11 of Hilchot Rotze’ach U’Shmirat Nesfesh) adds: “Similarly, it is a M......

לקריאת ההלכה

The Forbidden Work of Dyeing On Shabbat

The Basis of the Forbidden Work of Dyeing One of the thirty-nine works forbidden by Torah law on Shabbat is the forbidden work of dyeing. The Mishnah in Masechet Shabbat (73a) states likewise. We have previously discussed that any work which was performed in the Mishkan (Tabernacle) was prohibit......

לקריאת ההלכה

Widows and Orphans

The Torah states (Shemot 22): “You shall not oppress any widow or orphan. If you oppress them and they call out to me, I shall surely hear their cry. My anger shall flare and I shall kill you with the sword; your wives shall then be widows and your children orphans.” The Torah explains t......

לקריאת ההלכה