הלכה ליום חמישי ז' טבת תשע"ז 5 בינואר 2017

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

שלמה בן רחל ע"ה

שנפטר ביום כ׳ח בחשון בשנת 5777
ת.נ.צ.ב.ה

הוקדש על ידי

פלוני

שאלה: האם מותר לבשל או לטגן את הכבד אחר צלייתו?

כשצולים את הכבד, פורש ממנו הדם שנמצא בתוכו, כמו שביארנו בהלכה הקודמת, ולפיכך מותר לבשל את הכבד אחר צלייתו במים, או לטגנו בשמן, ואין בכך כלום. ולדעת הרמ"א, וכן מנהג רבים מן האשכנזים, יש להחמיר ולשטפו אחר הצלייה לפני הבישול. ומכל מקום אף לשיטת הרמ"א, אם לא שטף את הכבד אחר הצלייה ובישלו, אין בכך כלום, ומותר לאכול את הכבד.

איזה כבד מותר בבישול או בטיגון?
במה דברים אמורים, שמותר לבשל את הכבד אחר צלייתו? בכבד שלא עברו עליו שלושה ימים מזמן השחיטה עד לצלייתו, אבל כבד שעברו עליו שלושה ימים אין לאכלו אלא צלי, משום שכאשר עברו עליו שלושה ימים, כבר נקרש הדם שבתוכו, ואינו נפלט כולו על ידי הצלייה, וכשהוא מתבשל אחר צלייתו, הרי הוא פולט את הדם ההוא שבלוע בתוכו לתוך התבשיל, ונמצא התבשיל מעורב בדם, לכן אסור לבשלו. אבל לאוכלו צלי בלא בישול מותר, שאף על פי שיש בתוכו דם קרוש, אותו הדם אינו אסור באכילה כשהוא בלוע בכבד, ורק כאשר הוא פורש מן הכבד הוא אסור באכילה.

ויש לדעת, שהרבה מן הכבדים הנמכרים בחנויות עברו עליהם כבר שלושה ימים, ואין לאכלם אלא כשהם צלויים, אבל לבשלם אחר הצלייה אסור, אלא אם מצויין בפירוש מתי הוא תאריך השחיטה של העוף שממנו יצא הכבד, ומאז יש למנות שלשה ימים.

ועתה העיר ה' את רוחם של המשווקים כבד עוף בהשגחת בד"ץ בית יוסף, והם כותבים בפירוש על אריזת הכבד, עד איזה יום ועד איזו שעה מותר יהיה לטגנו לאחר הצלייה. וכך ניתן לצלות ולבשל את הכבד ללא חשש.

כבד שנשמר במקפיא
וכתב רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שכבד שנכנס להקפאה (לפני שעברו עליו שלושה ימים) ממושכת, אין דינו כדין כבד שעברו עליו שלושה ימים, אפילו אם הוא נמצא בהקפאה זמן ממושך, ומותר לבשלו אחר צלייתו, כל שלא עברו עליו שלושה ימים כשהוא במצב מופשר.

שאלות ותשובות על ההלכה

מעוניינת להכין פטה כבד. האם מותר להפשיר את הכבד לטגנו ואז לטחון או רק לצלותו ואז לטחון? 25 Iyar 5778 / 10 מאי 2018

חייבים לצלות את הכבד, ורק לאחר מכן לטחון אותו. או לצלות, ואחר כך לטגן, במקרה שלא עברו על הכבד שלושה ימים כשהוא מופרש

האם מותר לחמם על הפלטה בשבת כבד שאסור בבישול (כלומר שעבר צלויה ואסור בבישול לאחריו)? 14 Sivan 5777 / 8 יוני 2017

אסור לעשות כן.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Se lever devant le Rav à chaque fois qu’il pénètre dans une pièce

Question: Dans notre synagogue, nous avons l’usage de se lever à chaque fois que le Rav entre, même s’il le fait plusieurs fois lors de la prière. Mais récemment, un fidèle a fait remarquer qu’il était interdit aux Béné Torah s......

לקריאת ההלכה

Y a-t-il une obligation de se lever lors du Kaddich ou de « Baréh’ou » ?

Question: Lorsque l’officiant ou celui qui monte à la Torah dit « Baréh’ou Ete Hachem Ha-Mévorah’ », et que l’assemblée répond « Barouh’ Hachem Ha-Mévorah’ Lé’olam Va&rsqu......

לקריאת ההלכה

« Ton camp sera saint »

Question: M’est-il permis de prier lorsqu’un enfant se promène dans la maison avec une couche qui n’est pas propre? Réponse: Il est dit dans la Torah: « Ton camp sera saint ». Nous apprenons à partir de là qu’il est inter......

לקריאת ההלכה

Enclencher le lave-linge la veille de Chabbat

Question: Est-il permis d’enclencher une machine à laver le linge, la veille de Shabbat, sachant qu’elle continuera à fonctionner pendant Shabbat? Réponse: Nous avons expliqué dans une précédente Halacha que - de façon géné......

לקריאת ההלכה


Cuissons réalisées par des non-juifs dans les restaurants et les hôtels (Cacher)

Question: Antérieurement, nous avons traité dans le cadre de la « Halacha Yomit » des questions relatives à l’interdiction des cuissons réalisées par des non-juifs dans des restaurants (Cacher) dans la mesure où un juif se contente d’......

לקריאת ההלכה

La bénédiction « Achèr Yatsar Eth’èm Bédinn »

Question: Une personne qui voit un cimetière (juif) chaque jour en roulant en voiture à proximité de l’entrée de Jérusalem, doit-elle réciter à chaque fois la bénédiction de « Achèr Yatsar Eth’èm Bé......

לקריאת ההלכה

S’interrompre en gardant le silence pendant la ‘Amida

La prière de la ‘Amida – le « Chémoné ‘Essré » - doit être dite de manière consécutive, et il est interdit de s’interrompre au milieu par quoi que ce soit. Dans la précédente Halacha, nous avons &eac......

לקריאת ההלכה

Prier en pyjama

Question: Est-il permis de prier en pyjama? Réponse: Dans la précédente Halah’a, nous avons expliqué que celui qui prie doit au préalable prévoir un endroit digne pour sa prière. Il doit aussi s’apprêter correctement au niveau de ......

לקריאת ההלכה