הלכה ליום רביעי י"ז תשרי תשע"ט 26 בספטמבר 2018

ההלכה מוקדשת לישועה עבור

ענת בת עדנה

בבקשה המצב קשה מאוד
תתפללו מכל הלב
אחדות עם ישראל

הוקדש על ידי

פלוני

יציאה לטייל בימי החג

שאלה: היוצאים לטייל בימי חול המועד סוכות, האם הם פטורים ממצות סוכה בשעה שאוכלים בטיול?

תשובה: בגמרא במסכת סוכה (דף כו.) למדנו, ש"הולכי דרכים" פטורים מן הסוכה בשעה שהם הולכים בדרך. ולמדו כן רבותינו ממה שנאמר בתורה: "בסוכות תשבו", "תשבו" – כעין "תדורו", כלומר, כדרך שאדם נוהג עם ביתו בכל השנה, כן יש לנהוג עם הסוכה בימי חג הסוכות, ומאחר וגם בכל ימות השנה, לפעמים אדם נאלץ לצאת מביתו למקום אחר, והוא אוכל מחוץ לבית, כמו כן בחג הסוכות, אם הוא נאלץ לצאת מביתו, ובמקום שהוא נמצא אין סוכה, הרי שמותר לו לאכול גם בלי סוכה. וכן פסק מרן בשלחן ערוך (סימן תרמ).

אולם כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שנראה ברור, שלא התירו רבותינו להפטר ממצוות סוכה, אלא במקרה שאדם יוצא מביתו מחמת הכרח, כגון אדם שיוצא מביתו לצורך פרנסתו, שיש בדבר גם קצת מצוה, שרק באופן כזה סמכו על הדרשה "תשבו – כעין תדורו", שאדם יוצא לפעמים מביתו והולך לדרכים מחמת הכרח. אבל היוצא לטיול בימי החג, בודאי שלא התירו לו חכמים להפקיע עצמו ממצות סוכה, שהרי אפילו לגבי המצטער, שפטור מן הסוכה, מבואר בספר "מגן אברהם" (סימן תרמ), שאם הוא גרם לעצמו את הצער, אין הוא פטור מן הסוכה, וכל שכן שעל ידי יציאה לטיול, לא יוכל להפקיע עצמו ממצות סוכה. (חזון עובדיה עמוד קסח).

וכן פסק הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך ז"ל בספר הליכות שלמה (מועדים עמוד קעב), שהיוצאים לטייל בימי החג, אין להם דין הולכי דרכים שפטורים מן הסוכה, שהרי יכולים הם לערוך טיוליהם בזמן אחר, לפיכך חייבים בסוכה. ויש להמנע מטיולים אל מקומות שלא ידוע שיש שם סוכה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשע"ט – מה תיקן מרן זצ"ל?

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ". וענין ה"חימוץ" שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ......

לקריאת ההלכה


בדיקת וביטול חמץ

דין בדיקת חמץ אור לארבעה עשר בניסן שיחול השנה (תשע"ט) ביום חמישי בלילה (ליל יום שישי), בודקין את החמץ לאור הנר. וצריך שיהיה הנר של שעוה, (או משמן פרפין מוקשה כפי שמצוי בזמנינו), כתקנת חז"ל. ואם אין לו נר, אבל יש לו פנס קטן שיכול להכניסו למקומות שצריך לבדוק בהן כהוגן, מותר לבדוק עם פנס כזה......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" – התשע"ט

------------------------------ בהקשר לנתינת מעות "זכר למחצית השקל", אנו מבקשים להמליץ בחום על מוסד של תורה וצדקה, "תפארת רשב"י", המוכר לנו היטב באופן אישי, ואנו יכולים להעיד נאמנה, כי האנשים האחראים על המוסד הנזכר, הם אנשים יראי ה' בתכלית, הולכי תמים ופועלי צדק, ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

פרשת זכור

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשע"ט, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה