הלכה ליום רביעי ז' אייר תשע"ז 3 במאי 2017

מלאכת דש וסחיטה בשבת

ביארנו כבר כמה פעמים, שישנן שלושים ותשע "אבות מלאכות" האסורות לעשותן ביום השבת, ולכל "אב מלאכה" יש "תולדות" הדומות לאותה מלאכה, וגם הן אסורות מן התורה להיעשות ביום השבת.

עוד אחת מאבות המלאכות האסורות בשבת היא מלאכת "דש", והדש הוא המפרק (כלומר מפריד) את התבואה (כגון חיטים ושעורים) מהקש והשיבולים שבה. ותולדת מלאכת דש היא מלאכת סוחט, שהרי הסוחט את הפרי גם כן מפרק את המשקה מן הפרי כמו הדש, ואסור מן התורה.

ולא אסרה תורה אלא סחיטת זיתים וענבים, אבל שאר פירות אין האיסור לסחטן אלא מדברי רבותינו, שגזרו שלא לסחוט בשבת גם שאר פירות, שמא יטעו ויבואו מתוך כך להקל אף בסחיטת זיתים וענבים. אולם אף מדברי רבותינו אין האיסור לסחוט אלא פירות שדרך קצת בני אדם לסחטן בשבת, כגון תותים ורימונים, אבל פירות שאין דרך בני אדם בשום מקום לסחטן, מותר לסחטן בשבת, שהרי אין זה נחשב למפרק משקה מתוך האוכל, אלא כמפריד אוכל מאוכל, כמו שפורס כיכר לחם בשבת, שבודאי אין בכך איסור, שכל שאין דרך בני אדם בכלל לסחוט את אותו פרי, אין על המשקה היוצא ממנו תורת "משקה" אלא תורת "מאכל". ובהלכה הבאה יבואר יותר.

ולפי האמור מבואר, שאסור לסחוט בשבת אגסים, מפני שיש מקומות בעולם שנוהגים לסחטם למשקה. וכן אסור לסחוט בשבת תפוחי עץ ומנגו ואננס וכל כיוצא בזה, שמאחר שהדרך לסחטן למשקה, ממילא נאסרה סחיטתן מדרבנן.

ובעניין סחיטת תפוזים בשבת, נזכיר מעשה שאירע בעת שהיה מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א כבן עשרים ושלוש שנים, והיה מוסר שיעורים ברבים בעיר הקודש ירושלים, וכשהיה מלמדם הלכות סחיטה, הזהירם לבל יסחטו בשבת תפוזים, ובאמצע השיעור קם חכם אחד וצעק, שפשוט לו הדבר להיתר, ושכן נהג כבר, שסחט ביום השבת תפוזים לפני הגאונים רבי שלום הדאיה ורבי ישועה פלאג'י, וכיבדם לשתות מהמיץ, והם לא אמרו לו דבר. והשיבו מרן הרב שליט"א, שאין ללמוד הלכה מהמעשה שעשה, מפני שאותם רבנים שלא מיחו בו, בודאי היו עסוקים בדברי תורה ולא שמו לב למעשיו, כי הדבר פשוט שכל פרי שדרך לסחטו במקום אחד, אסור לסחטו בכל העולם, ומרן הרב שליט"א הרצה את הדברים לפני הגאון רבי יעקב עדס זצ"ל, והלה אמר לו, ראה דברים טובים ונכוחים למאד, וכן הסכימו כמה מגדולי חכמי ירושלים.

לשמיעת שיעוריו של מרן זצ"ל (מלפני שנים רבות) בנושא:

הלכות שבת לפי סדר השלחן ערוך - סימן ש"כ - דיני סחיטה בשבת

אורך השיעור: 1:23:48         הורד     (19.19 MB)

הלכות שבת לפי סדר השלחן ערוך - סימן ש"כ - דיני דש סוחט ומרסק

אורך השיעור: 45:50         הורד     (31.40 MB)

הלכות שבת לפי סדר השלחן ערוך - סימן ש"כ - עקרונות מלאכת דש ומפרק

אורך השיעור: 1:05:56         הורד     (45.20 MB)

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה

זמן הדלקת נרות חנוכה

לכתחילה, (כלומר, הזמן המועדף ביותר להדלקת נרות חנוכה), צריך להדליק נרות חנוכה מיד בצאת הכוכבים, דהיינו כשתים עשרה דקות לאחר שקיעת החמה בימים אלו, ויש מהאשכנזים שנהגו להדליק מיד עם שקיעת החמה. הזמן המוקדם ביותר להדלקת נרות חנוכה אין להדליק נרות חנוכה קודם זמן שקיעת החמה או צאת הכוכבים. (מלבד בערב......

לקריאת ההלכה

נר חנוכה במוצאי שבת

השנה, התשע"ז, נתחיל להדליק נרות חנוכה במוצאי שבת הקרובה, פרשת וישב. במוצאי שבת, מדליקים בבית הכנסת נרות חנוכה, ואחר כך מבדילים על הכוס, כדי לאחר את יציאת השבת כמה שאפשר. ואף על פי שהמדליק נרות חנוכה, פורק מעליו את קדושת השבת, מכל מקום טוב להדליק נרות חנוכה בבית הכנסת אחר תפלת ערבית, שהרי כל ......

לקריאת ההלכה


סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

עיקר דין החמץ והקטניות בפסח

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מצות יאכל את שבעת הימים, ולא יראה לך חמץ ולא יראה לך שאור בכל גבולך". וענין החימוץ שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ, ומרגע שהחמיץ, אסור אותו החמץ בפסח באכילה ובהנאה, ......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" – התשע"ז

נוהגים לתת לפני פורים מעות "זכר למחצית השקל", כמו שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. ונוהגים לגבות את המעות בבית הכנסת בליל פורים קודם קריאת המגילה, וכמו שאמרו חז"ל (מגילה דף יג ע"ב) "גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שעתיד המן לשקול שקלים על ישראל לפיכך הקדים ש......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה