הלכה ליום חמישי 21 Elul 5780 ספטמבר 10 2020

חזרה בתשובה על לשון הרע, ועל הוראה בטעות

שתי שאלות: אם דיברתי על חבירי לשון הרע, האם עלי ללכת אליו ולספר לו מה שעשיתי, כדי לבקש את סליחתו? ומה הדין לגבי רב, שהחמיר בדבר שבאמת אפשר להקל, האם הוא צריך לבקש על כך סליחה?

תשובה: בהלכות הקודמות ביארנו, שעבירות ש"בין אדם לחבירו", אין יום הכפורים מכפר עליהם, עד שיפייס את חבירו.

דעת החפץ חיים
ומעתה לכאורה, מי שדיבר על חבירו לשון הרע, בודאי שעליו ללכת בעצמו אל חבירו, ולספר לו את מה שאירע, ולבקש את סליחתו. שאם לא כן, כיצד יוכל לבקש ממנו מחילה? וכן כתב הגאון בעל ה"חפץ חיים" (כלל ד סעיף יב), שצריך לגלות לחבירו מה שדיבר עליו.

דעת רבי ישראל מסאלנט
אולם מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, כתב (בספרו על ימים נוראים עמוד רמד), שאם אין חבירו יודע שהוא דיבר עליו לשון הרע, ונראה שאם יספר לו שדיבר עליו לשון הרע, אז יחרה אפו ויגדל צערו, אין לספר לו שדיבר עליו לשון הרע. והביא שכן פסק בספר שלמי מועד (עמוד נו) בשם הגאון רבי ישראל מסאלנט.

והדברים מסתברים, שהרי תכלית הדבר, שיהיה שלום ושלוה בין ישראל, ומתוך כך שיספר לחבירו מה שעולל לו, אדרבה, תגדל המריבה, ויסתלק השלום יותר. לכן נכון לשתוק, ולבקש מחבירו "סליחה" באופן סתמי, כפי שרבים נוהגים בערב ראש השנה. ולא יפרט לו מה שאירע. ומכאן ולהבא יחזור בתשובה שלא לעשות כן.

דברי רבי שלמה זלמן אוירבך
והוסיף הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל (בשלמי מועד שם), שאם פגע  בכבודו של חבירו, וחבירו אינו יודע שהוא פגע בכבודו, ואם יסופרו לו הדברים כהוייתן יקפיד ויחרה אפו עליו, רשאי שלא לספר לו כלל, אלא יבקש ממנו סתם מחילה בלבד. ועל כיוצא בזה נאמר, "אשרי נשוי פשע כסוי חטאה". ומכאן ולהבא, יזהר שלא לשוב עוד לכסלה.

שגגת תלמוד – עולה זדון
ולגבי השאלה השנייה, רב שהחמיר לשואל, וכגון שפסק לו שהעוף שבידו טריפה, והיה הדבר טעות, כי באמת יש להקל בדבר. או רב שפסק לספרדי להחמיר בדבר שהספרדים מיקלים, או להיפך, וגרם לו נזק. האם הרב צריך לבקש מחילה?

יש אומרים שאין הרב צריך לבקש מחילה על כך, והביאו טעם לדבריהם. ומרן רבינו זצ"ל (עמוד רמג) כתב, שאין בדבריהם "לא טעם ולא ריח", ומכיון שאמרו חז"ל "שגגת תלמוד – עולה זדון", כלומר, מי שלא למד, ולכן חטא, הרי הוא כמי שעשה במזיד (בכוונה), לכן ודאי שעל הרב לרצות את השואל ולפייסו בממון, שיסלח לו.

ומרן הגאון רבינו צבי פסח פראנק זצ"ל, כשהיו באים לפניו עניי ירושלים ועוף בידם, לשאול עליו אם הוא טרף, והיה נראה בעיניו שיש להטריף את העוף, היה מטריף, ומשלם לשואל את כל דמי התרנגולת, כדי שלא יארע נזק על ידו. ולכן הורגלו כל עניי ירושלים לעלות לביתו של גאון וצדיק זה, ביודעם כי ממנו לא תצא להם תקלה...

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום!
אם לאבא שלי אין הרבה זמן ללמוד ואני רוצה להקדיש רבע מהלימוד שלי בשבילו(שהוא יקבל את השכר).
זה אפשרי? 21 Elul 5780 / ספטמבר 10 2020

לא, אין זה אפשרי. אם הוא מחזיק בידך, ומפרנס אותך, תוכל לומר לו מראש שתהיה לו זכות בלימודך. 

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Making Toast on a Hotplate on Shabbat

Question: May one place a pita or a slice of bread on a hotplate on Shabbat in order to turn it into hard and crunchy toast? Answer: There are two prohibitions we must discuss with regards to our question of making toast on Shabbat out of bread that was already baked before Shabbat. The first ......

לקריאת ההלכה

Sitting on Food Items

Question: Is it correct that one may not sit on top of a box containing food or beverages? Answer: The Gemara in Masechet Berachot (50b) states that it is forbidden to act in a degrading manner towards food. Thus, one may not, for instance, use a piece of cake to wipe up a drink that spilled on t......

לקריאת ההלכה

The Law Regarding a Woman Who Forgets to Recite the Blessings of the Torah

We have explained in the previous Halacha that if one forgets to recites the Blessings of the Torah and only realizes this after one has concluded Shacharit prayers, one may no longer recite these blessings, for one has already fulfilled his obligation with the “Ahavat Olam” blessing rec......

לקריאת ההלכה

Salting Cucumbers on Shabbat

Question: Is it correct that one may not put salt on cucumbers on Shabbat? Answer: The root of this question lies in the fact that with regards to many Torah laws, we rule that “pickling is tantamount to cooking” meaning that a pickled food is considered like a cooked food. Thus, just......

לקריאת ההלכה


The Order for Lighting Shabbat and Chanukah Candles

There is a disagreement among the Rishonim as to the order of lighting Shabbat and Chanukah candles on Erev Shabbat Chanukah. The Ba’al Halachot Gedolot (commonly referred to as “Behag”) is of the opinion that Chanukah candles must be lit before Shabbat candles because women cu......

לקריאת ההלכה

The Law Regarding One Who Forgets to Recite the Morning Blessings

The Morning Blessings (“Birkot Ha’Shachar”) are the blessings recited every morning beginning from the “Elohai Neshama” blessing until the end of the Blessings of the Torah. Both men and women must recite these blessings, as we have discussed in the laws of the Morning ......

לקריאת ההלכה

Washing Dishes on Shabbat Night and Pouring Water on Dirty Dishes

Question: Upon the conclusion of the Shabbat night meal, may one immediately wash the dishes for the Shabbat day meal or should this only be done during the day closer to the start of the meal? Also, is it permissible to pour water onto soiled dishes (which one no longer needs for Shabbat) so that i......

לקריאת ההלכה

Washing Dishes On Shabbat When Other Dishes Are Available

Question: May one wash dishes which are necessary for use on Shabbat even if one has other dishes to be used for the remaining Shabbat meals? Answer: Nowadays, most people own enough dishes to use for at least two meals, if not more. Based on this the above question arises: Will it be permissible......

לקריאת ההלכה