הלכה ליום שלישי כ"ט תמוז תש"פ 21 ביולי 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

דוד בן חנה ע״ה

שהיום פקודת שנתו, רוח ה׳ תניחנו בגן עדן
ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

משפחה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד.

ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלבד. ומכל מקום נהגו ישראל שלא לאכול בשר כלל, מיום ראש חודש אב ועד יום עשירי באב. ומנהגים אלו נזכרו כבר בדברי הגאונים ורבותינו הראשונים, ופשטו בכל ישראל. ואין חילוק בענין זה בין בשר בהמה לבשר עוף, שבכל אופן אסור לאכלו, ואפילו תבשיל שנתבשל עם בשר, כגון מרק, אף על פי שהוציאו ממנו את הבשר, אין לשתות ממנו, מפני טעם הבשר שיש בו. אבל דגים אינם בכלל האיסור ומותר לאכלם.

אכילת בשר ביום ראש חודש וביום עשירי באב
מנהג הספרדים להקל באכילת בשר ביום ראש חודש אב עצמו, כפי שביארנו בהלכה הקודמת, אבל האשכנזים נוהגים להחמיר אף ביום ראש חודש אב. ובזה הספרדים מיקלים יותר מהאשכנזים. ולעומת זאת לגבי אכילת בשר ביום עשירי באב, מנהג הספרדים להחמיר שלא לאכול בשר ביום עשירי באב כולו, ולמנהג האשכנזים יש להקל באכילת בשר ושתיית יין מיום עשירי באב אחר חצות היום.

מנהג התימנים בענין אכילת בשר
מנהג אחינו בני תימן, בכל ארצות תימן, שלא היו נמנעים מאכילת בשר ושתיית יין, אלא בסעודה מפסקת של ערב תשעה באב, שכן הוא עיקר דין התלמוד. אולם עתה שזכו לעלות לארץ ישראל, וכאן המנהג פשוט להחמיר בזה בכל תשעת הימים, כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, שעליהם לנהוג בזה כמנהג ארץ ישראל, ואסור לפרוץ גדר בזה, ובפרט שכאן ניכר יותר ענין החורבן, שרואים עין בעין מקום חורבן הבית, ואז בודאי שייך יותר לנהוג איסור בדבר. (חזון עובדיה עמוד קע).

אכילת בשר בערב שבת
בשבתות שבתוך תשעת הימים, אוכלים בשר, ומותר לטעום בערב שבת מהתבשילים שיש בהם בשר כדי לתקן את המאכל (כגון להוסיף מלח וכדומה) ויש מיקלים לטעום מן המאכלים של שבת אף שלא לצורך, לפי שעל פי דברי המקובלים יש ענין גדול לטעום ממאכלי השבת, ומרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב שיש להקל בזה, ומכל מקום המחמיר תבוא עליו ברכה.

אכילת בשר שנותר משבת
כתב מרן רבינו זצוק"ל, שאם נשאר בשר מן המאכלים שבשלו לכבוד שבת, מותר לאכול מהם במוצאי שבת ב"סעודה רביעית" שהיא הסעודה שאוכלים במוצאי שבת. והמיקל לאכול מבשר זה שנשאר מסעודת שבת אף בשאר ימות השבוע, יש לו על מה שיסמוך, ולקטנים שלא הגיעו לגיל מצוות יש להקל באכילת בשר שנשאר משבת אף בימות החול. (אך בתנאי שלא יבשל לכתחילה כמות גדולה לשבת בכדי שישאר לו בשר לימות החול). ולילדים קטנים מאוד שאינם מבינים כלל את משמעות חורבן הבית, מותר לתת אף לכתחילה בשר בימים אלו, ומותר לבשל עבורם בשר בשבוע זה שחל בו תשעה באב.

אדם חלש הזקוק לאכילת בשר
חולה, אף על פי שאין בו סכנה, מותר לו לאכול בשר בימים אלו. וכן יולדת תוך שלושים יום ללידתה מותרת באכילת בשר. וכן מינקת שהתינוק שלה חלש, ואם תמנע מאכילת בשר יוכל הדבר להשפיע לרעה על בריאות הילד, מותרת באכילת בשר. וכן מעוברת שסובלת הרבה בהריונה יש להקל לה לאכול בשר בימים אלו. אבל אדם בריא שאוכל בשר בזמן שנוהגים בו איסור, גדול עוונו מנשוא, והרי הוא פורץ גדר, ועונשו גדול.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם השנה (תש"ף), שיום עשירי באב יוצא יום שישי, אפשר להקל לאכול בשר בעשירי באב אחרי חצות? ט' אב תש"פ / 30 ביולי 2020

גם בשנה כמו זו, אין להקל באכילת בשר עד כניסת השבת. תבורך מפי עליון,  

מה הדין אכילת בשר שנשאר מראש חודש? האם מוצר לאכול כמו דין בשק שנשאר משבת? לכאורה מה יהיה ההבדל א' אב תש"פ / 22 ביולי 2020

יש הבדל. כי בשר שנותר מראש חודש, הוא כמו בשר שנותר מלפני כן, שלא חל עליו לא איסור ולא היתר. מה שאין כן הבשר של שבת שבתוך תשעת הימים, שחל עליו היתר מיוחד בתשעת הימים, ולכן אומרים בו "הואיל ואשתרי אשתרי", הואיל והתירו לאכלו בשבת, שוב לא חזר עליו האיסור. 

איפה כתובה ההלכה בספרי מרן זצוקל שאפשר לאכול דגים בסעודה מפסקת?
כי ראיתי בשולחן ערוך שכתוב שאסור לאכול דגים בסעודה מפסקת... א' אב תש"פ / 22 ביולי 2020

לא אוכלים דגים בסעודה מפסקת. כמו שפסק מרן בשלחן ערוך, וכמו שכתב בחזון עובדיה תעניות עמוד רנב. 

האם השנה מותר לאכול בשר מכיוון שזה דחוי? א' אב תשע"ט / 2 באוגוסט 2019

גם בשנה שתשעה באב חל להיות בשבת, אסור לאכול בשר אחרי ראש חודש אב. שהרי איסור אכילת בשר אינו נוהג דוקא בשבוע שחל בו תשעה באב, אלא החל מאחרי ראש חודש אב.ר.

השנה שתשעה באב דחוי האם יש את האיסורים של יום העשירי (שהשנה זה באחד עשר לחודש)? ב' אב תשע"ח / 14 ביולי 2018

כיבוס ותספורת מותר מיד במוצאי הצום. כמו שכתב בשו"ת זרע אמת. וכן פסק מרן זצ"ל בחזון עובדיה על הלכות תענית עמוד תטז. ולגבי אכילת בשר ושתיית יין, האשכנזים מחמירים בזה כדעת הרמ"א בסימן תקנח, והספרדים מיקלים כפשט מרן וכדעת המהרח"ו שנהג להקל בזה כמו שכתב בנו מהרש"ו בהגהותיו לשער הכוונות.

ממתי חל האיסור לאכול בשר בתשעת הימים אצל הספרדים, מהיום יום חמישי או ממחר יום שישי ועד מתי חל העניין, עד יום שישי הבא, או מוצאי שבת הבא בעזרת השם? כ"ט תמוז תשע"ח / 12 ביולי 2018

הספרדים מיקלים בזה בראש חודש עצמו. לכן יהיה אסור לאכול בשר רק מיום ראשון הבא. ובמוצאי שבת הבאה יהיה ליל תענית תשעה באב, שאסור לאכול בכלל. ובמוצאי התענית יוכלו לאכול בשר, מאחר והוא תשעה באב דחוי. והאשכנזים מחמירים בכל זה, שאינם אוכלים בשר בראש חודש, ולא במוצאי תשעה באב דחוי.

והשנה שאין שבוע שחל בו.. מותר לאכול בשר? כ"ט תמוז תשע"ח / 12 ביולי 2018

איסור אכילת בשר לא שייך לשבוע שחל בו, אלא לתשעת הימים. לכן איסור זה נוהג גם השנה.

אנחנו מוזמנים לברית במשפחה ביום שני הקרוב- ערב תשעה באב בשעה ארבע אחה"צ. מה הדין לגבי אכילת בשר בסעודת מצווה זו? י"ז אב תשע"ז / 9 באוגוסט 2017

בסעודת ברית מילה (שנעשית בזמנה, כלומר ביום השמיני, או מיד לאחר שהתינוק נתרפא), מותר לאכול בשר, אפילו אם הברית בערב תשעה באב ממש. ובסעודה שאוכלים לאחר מכן בסמוך לתענית בודאי שאסור לאכול בשר.

האם מותר לאכול צ'יפס, שטוגן בשמן שטוגן בו בשר/שניצל? ד' אב תשע"ז / 27 ביולי 2017

לא. המנהג הוא שלא לאכול אפילו תבשיל שהיה בתוכו בשר.

האם מותר לאכול מאכל שנתבשל עם כלים בשריים, מבלי שנגע בו בשר? ד' אב תשע"ז / 27 ביולי 2017

מותר לאכול מאכלי פרווה שבושלו בכלים בשריים

שלום אנחנו ספרדים שנוהגים במשפחתינו לאכול ביום שישי קובה עם בשר בשעה 14.00, מה לגבי יום שישי הקרוב? ג' אב תשע"ז / 26 ביולי 2017

קובה בשרית, אין להקל בזה, שהרי אסור לאכול מאכלי בשר. ורק לטעום מעט ממאכלי השבת מותר, אבל בצורה כזו בודאי שאסור. ויעשו קובה פרווה עם פטריות וכדומה.

האם מותר לאכול נקניק השבוע? ג' אב תשע"ז / 26 ביולי 2017

נקניק בשרי, אסור לאכול בימים הללו. אבל נקניק פרווה מותר

אם נשאר בשר מבישול של שבת, האם אפשר לאכול אותו לאחר עשירי באב? ב' אב תשע"ז / 25 ביולי 2017

אם נשאר מהבשר של שבת, אחרי עשירי באב מותר לאוכלו לכל הדעות.

למנהג הספרדים - האם מותר לאכול בשר בר"ח אב עצמו? א' אב תשע"ז / 24 ביולי 2017

למנהג הספרדים, בראש חודש עצמו, מותר.

מה דין סעודת סיום מסכת בשרית, בתשעת הימים? ז' אב תשע"ו / 11 באוגוסט 2016

בסעודת סיום מסכת מותר לאכול בשר.

יולדת שמניקה, האם יכולה לאכול עוף ובשר בתשעת הימים ע"מ להתחזק? ה' אב תשע"ו / 9 באוגוסט 2016

יולדת תוך שלושים יום, רשאית לאכול בשר בימים אלה.

השנה אין השבוע שחל בו. האם מותר לקנות בגדים ולאכול בחוץ? ה' אב תשע"ו / 9 באוגוסט 2016

מעיקר הדין מותר לקנות בגדים, בפרט במקום צורך, אבל משא ומתן של שמחה, כגון קניית תכשיטים, או לקנות רכב חדש וכדומה, יש להמנע. ואין איסור לאכול במקום ציבורי כגון מסעדה בימים אלה. ויש לזכור צער החורבן, ונכון שלא לעסוק בעניני שמחה וחופש.

האם מותר לאכול דגים בשבוע של תשעה באב? ב' אב תשע"ו / 6 באוגוסט 2016

מותר לאכול דגים, ורק לא בסעודה מפסקת. 

והשנה, אין לנו דין שבוע שחל בו, אבל יש דין תשעת הימים, ואיסור אכילת בשר נוהג בכל תשעת הימים,

בתשעת הימים, האם מותר לאכול תבשיל שהתבשל עם בשר? לדוגמה בסיר בושל אורז עם קציצות, האם מותר לאכול רק את האורז? ב' אב תשע"ו / 6 באוגוסט 2016

המנהג לאסור לאכול אפילו תבשיל שהיה בו בשר.

אדם שחולה ויש לו רגישות למזון ועושה דיאטה מיוחדת שמכילה בעיקר עוף דגים וירקות, יהיה לו קשה לא לאכול עוף במשך תשעה ימים, שכן זה אחד מהמאכלים העיקרים שהוא צורך, בהנחה שהדין במצבו להקל ולאכול בשר עוף, האם עליו לעשות התרת נדרים? ב' אב תשע"ו / 6 באוגוסט 2016

חולה שמותר לו לאכול עוף בימים הללו, אינו צריך בדרך כלל לעשות התרת נדרים, מאחר ובדעתו שלאחר שיבריא ישוב לקיים את המנהג כהלכתו. אבל אם מדובר במחלה שלדעת החולה הוא לא עשוי להבריא ממנה באופן מלא, יש להורות שיעשה התרת נדרים, כמו שמבואר בספר מטה יהודה להגאון רבי יהודה עייאש (סימן תקנא סעיף י). 

האם אישה בהריון חודש 8 להריון, עם חולשות, פטורה מצום, כיצד צריכה לנהוג? י"א אב תשע"ג / 18 ביולי 2013

עליה לפנות לרופא ירא שמים, ולשאול אותו כיצד עליה לנהוג.

החל מראש חודש אב (לא כולל היום עצמו), אסור לאכול בשר ועוף, ואילו דגים מותר
אני מבינה את טעם האיסור בזמנים קודמים, שבשר ועוף באמת היו יקרי ערך. אך היום דגים יקרים יותר מעוף. אם כך מדוע האיסור עדיין תקף? א' אב תשע"ג / 8 ביולי 2013

הטעם שאין לאכול בשר ולשתות יין, אינו מחמת יוקרם, אלא מאחר ואלו הם המאכלים המביאים את האדם לידי שמחה, כמו שאמרו רבותינו, אין שמחה אלא בבשר ויין, לכן נהגו שלא לאכול מהם בימים אלה. ובדגים לא שייך טעם זה, וכן בכל שאר המאכלים היקרים.

אני לא ממש הבנתי, לפי מנהג הספרדים לא אוכלים בשר בכל תשעת הימים או רק בשבוע שחל בו תשעה באב? ג' אב תשע"א / 3 באוגוסט 2011

שלום רב!
למנהגינו, לא אוכלים בשר כל תשעת הימים.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

כתבתם - ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל כתב שיש להקל בזה, והמחמיר תבוא עליו ברכה.
האם  הקולא  היא  שלא  לטעום  ממאכלי  השבת  (ערב שבת חזון)  למרות  דעת  המקובלים  שיש  ענין  גדול.........  וכדאי  להחמיר  שלא  לטעום? ב' אב תשע"א / 2 באוגוסט 2011

שלום רב!
החומרא היא, שלא לטעום ממאכלי השבת, והקולא, שיש להקל לטעום ממאכלים אלה. 
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

כתבתם שמותר לאכול בשר בשבת חזון. אולם מנהג רבים מבני תונס וג'רבא שלא לאכול בשר. מדוע אתם מתעלמים משיטה זו? ז' אב תש"ע / 18 ביולי 2010

מנהג שלא לאכול בשר בשבת חזון, הוא מנהג בטעות, ויש לבטלו, כי יש בו איסור משום אבלות בפרהסיא בשבת.

וכן כתבו רבים מגדולי הפוסקים, וכמו שהאריך בזה מרן שליט"א בספרו על הלכות אבלות חלק שני.

בברכה,
הלכה יומית.

ביום א' הקרוב אנו מוזמנים לברית שאלתי היא, האם מותר לאורחים לאכול בשר בברית. ישנם כאלה שאמרו מאחר שברית זו סעודת מצווה, אזי מותר לאכול בשר ,למרות שזה בשבוע שחל בו תשעה באב, מה הדין? ה' אב תש"ע / 16 ביולי 2010

שלום רב!

מותר לאכול בשר בסעודת מילה.

בברכה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה


הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

בין כיפור לסוכות - דפנות הסוכה

הימים הללו, שבין יום הכפורים לסוכות, הם ימים מקודשים, ואנו עוסקים בהם במצות הסוכה, ללכת מחיל אל חיל. ואמרו רבותינו, כי ארבע הימים שבין יום הכפורים לחג הסוכות, נזכרים ונעשים כימים המקודשים, והם כימי חול המועד, ובהם עוסקים כל ישראל במצוות, סוכה ולולב, ומעשים הללו מעוררים בלב ישראל לאהוב את ה' יתבר......

לקריאת ההלכה

השומע קול רעם בלילה

שתי שאלות: השומע קול רעם מתוך שינה, האם רשאי לברך על הרעם, בלי נטילת ידיים? והאם יש לברך על הברקים בכל פעם, או רק פעם אחת ביום? בהלכות הקודמות ביארנו, שאדם הרואה ברקים מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך ה......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה