הלכה ליום רביעי ט"ז טבת תשע"ח 3 בינואר 2018

ברכה על ריחו של הקפה

לשאלת רבים: האם יש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה?

תשובה: בהלכות שפורסמו לפני כחודש, כתבנו שיש לברך על דבר שיוצא ממנו ריח טוב, כל דבר את ברכתו הראויה לו. ולמשל, מין עץ שיש בו ריח טוב, כגון הדס,  מברכים עליו "בורא עצי בשמים".

ועל הפירות שיש בהם ריח טוב, כגון אתרוג, או אננס וכדומה, שבא להריח ממנו, מברך עליו "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, הנותן ריח טוב בפירות".

ומעתה נראה, שמאחר והקפה הוא פרי, שטוחנים אותו ושותים אותו, מי שבא להריח ממנו בכוונה כדי ליהנות מריחו הטוב, עליו לברך "הנותן ריח טוב בפירות".

אולם באמת שהדבר שנוי במחלוקת הפוסקים. כי לגבי פת חמה, מצינו שנחלקו רבותינו הראשונים אם יש לברך. ולהלכה, דעת מרן השלחן ערוך שאין לברך על פת חמה שריחה הטוב נודף, מחמת הספק. וכן פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל בספרו חזון עובדיה, (הלכות ברכות עמוד שכח).

ובספר כף החיים (שחיבר הרה"ג החסיד רבי יעקב חיים סופר זצ"ל, מרבני בבל שעלו לירושלים בדור שלפנינו), כתב, שכשם שאין אנו מברכים על פת חמה, כמו כן אין לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה החם. שאין הריח הטוב נודף כל כך, עד שנחייב ברכה עליו.

אולם לעומתו, דעת רוב רבותינו האחרונים, ובהם הגאון פרח שושן, והגאון יד אהרן ועוד, שיש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה, וכתבו הפוסקים שהברכה הראוייה לברך עליו היא "הנותן ריח טוב בפירות".

ומרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, אחר שהביא דברי הרבה פוסקים שכתבו שיש לברך על ריח טוב הנודף מן הקפה, סיים, שהמברך על ריח טוב הנודף מן הקפה, (כשבא להריח ממנו), יש לו על מה שיסמוך. שכן דעת רוב הפוסקים. עד כאן דברי מרן זצוק"ל. (חזו"ע עמוד שכט).

ולסיכום: המריח בכוונה את ריח הקפה הנודף, וריחו טוב, ומברך עליו "הנותן ריח טוב בפירות", יש לו על מה שיסמוך, שכן דעת רוב הפוסקים.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם בהלכה מדובר על קפה מבושל? אם כן, אשמח לדעת מה ההלכה לגבי פולי קפה שאינם מבושלים י"ז טבת תשע"ח / 4 בינואר 2018

הכוונה היא לאבקת הקפה או לפולים, ולא לקפה מבושל, שאז הוא מריח את המשקה ולא את הקפה עצמו, והוא כריח שאין לו עיקר.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

החמץ והקטניות בפסח – שנת התשע"ח

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מצות יאכל את שבעת הימים, ולא יראה לך חמץ ולא יראה לך שאור בכל גבולך". וענין החימוץ שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ, ומרגע שהחמיץ, אסור אותו החמץ בפסח באכילה ובהנאה, ......

לקריאת ההלכה

בדיקת וביטול חמץ

דין בדיקת חמץ אור לארבעה עשר בניסן שיחול השנה (תשע"ח) ביום חמישי בלילה (ליל יום שישי), בודקין את החמץ לאור הנר. וצריך שיהיה הנר של שעוה, (או משמן פרפין מוקשה כפי שמצוי בזמנינו), כתקנת חז"ל. ואם אין לו נר, אבל יש לו פנס קטן שיכול להכניסו למקומות שצריך לבדוק בהן כהוגן, מותר לבדוק עם פנס כזה......

לקריאת ההלכה


"זכר למחצית השקל" – התשע"ח

נוהגים לתת לפני פורים מעות "זכר למחצית השקל", כמו שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. ונוהגים לגבות את המעות בבית הכנסת בליל פורים קודם קריאת המגילה, וכמו שאמרו חז"ל (מגילה דף יג ע"ב) "גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שעתיד המן לשקול שקלים על ישראל לפיכך הקדים ש......

לקריאת ההלכה

"מרור" "שולחן עורך" "צפון" – אזהרת מרן זצ"ל - והבהרה בענין סיגריות אלקטרוניות בפסח

--------------------------- הבהרה: בענין מה שפרסמנו, כי לדעת מרן זצ"ל מותר להשמש בפסח בסיגריות רגילות (מלבד הבעיה הכללית בעישון סיגריות בכל ימות השנה, כי הן מסוכנות לבריאות). יש לציין כי לפי מה שנתפרסם, בסיגריות אלקטרוניות יש חשש תערובת חמץ. ונתברר שטעם הנוזל בתוכן אינו פגום כלל (רק שאי אפשר......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בהלכות הקודמות הזכרנו שאין להשתמש בפסח בכלי חמץ, מפני שהם בלועים מחמץ כמו שהסברנו. והנה דיני הכשר כלים לפסח הם קשים גם מבחינה הלכתית וגם מבחינה מעשית, ומרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל סידר לנו בחבוריו ובשעוריו את דיני הכשרת הכלים לחג הפסח. בזמנינו, שאנו חיים בדורות של שפע שמשפיע ה' ......

לקריאת ההלכה

זהירות בעניני חמץ

איסור אכילת והנאה מן החמץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי חג הפסח "מצות יאכל את שבעת הימים, ולא יראה לך חמץ ולא יראה לך שאור בכל גבולך". ובגמרא במסכת פסחים (דף כא: ועוד), למדו רבותינו ממדרש הפסוקים, שהחמץ בפסח אסור באכילה, וכמו כן הוא אסור בהנאה, שאפילו אם הוא אינו אוכל מן החמץ בפסח, אס......

לקריאת ההלכה