הלכה ליום רביעי ט"ז טבת תשע"ח 3 בינואר 2018

ברכה על ריחו של הקפה

לשאלת רבים: האם יש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה?

תשובה: בהלכות שפורסמו לפני כחודש, כתבנו שיש לברך על דבר שיוצא ממנו ריח טוב, כל דבר את ברכתו הראויה לו. ולמשל, מין עץ שיש בו ריח טוב, כגון הדס,  מברכים עליו "בורא עצי בשמים".

ועל הפירות שיש בהם ריח טוב, כגון אתרוג, או אננס וכדומה, שבא להריח ממנו, מברך עליו "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, הנותן ריח טוב בפירות".

ומעתה נראה, שמאחר והקפה הוא פרי, שטוחנים אותו ושותים אותו, מי שבא להריח ממנו בכוונה כדי ליהנות מריחו הטוב, עליו לברך "הנותן ריח טוב בפירות".

אולם באמת שהדבר שנוי במחלוקת הפוסקים. כי לגבי פת חמה, מצינו שנחלקו רבותינו הראשונים אם יש לברך. ולהלכה, דעת מרן השלחן ערוך שאין לברך על פת חמה שריחה הטוב נודף, מחמת הספק. וכן פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל בספרו חזון עובדיה, (הלכות ברכות עמוד שכח).

ובספר כף החיים (שחיבר הרה"ג החסיד רבי יעקב חיים סופר זצ"ל, מרבני בבל שעלו לירושלים בדור שלפנינו), כתב, שכשם שאין אנו מברכים על פת חמה, כמו כן אין לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה החם. שאין הריח הטוב נודף כל כך, עד שנחייב ברכה עליו.

אולם לעומתו, דעת רוב רבותינו האחרונים, ובהם הגאון פרח שושן, והגאון יד אהרן ועוד, שיש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה, וכתבו הפוסקים שהברכה הראוייה לברך עליו היא "הנותן ריח טוב בפירות".

ומרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, אחר שהביא דברי הרבה פוסקים שכתבו שיש לברך על ריח טוב הנודף מן הקפה, סיים, שהמברך על ריח טוב הנודף מן הקפה, (כשבא להריח ממנו), יש לו על מה שיסמוך. שכן דעת רוב הפוסקים. עד כאן דברי מרן זצוק"ל. (חזו"ע עמוד שכט).

ולסיכום: המריח בכוונה את ריח הקפה הנודף, וריחו טוב, ומברך עליו "הנותן ריח טוב בפירות", יש לו על מה שיסמוך, שכן דעת רוב הפוסקים.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם בהלכה מדובר על קפה מבושל? אם כן, אשמח לדעת מה ההלכה לגבי פולי קפה שאינם מבושלים י"ז טבת תשע"ח / 4 בינואר 2018

הכוונה היא לאבקת הקפה או לפולים, ולא לקפה מבושל, שאז הוא מריח את המשקה ולא את הקפה עצמו, והוא כריח שאין לו עיקר.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

חודש הרחמים – חודש אלול

היום יום ראשון, בו חל ראש חודש אלול (היום הוא היום השני של ראש חודש אלול), שהוא תחילה וראש לימי הרחמים והסליחות. המקור לימי חודש אלול שנינו בפרקי דרבי אליעזר, ארבעים יום עשה משה בהר סיני, קורא במקרא ביום ושונה במשנה בלילה, ולאחר ארבעים יום לקח את הלוחות וירד אל המחנה, וביום י"ז בתמוז שבר את......

לקריאת ההלכה


דין המסופק אם שאל טל ומטר בתפילתו

בהלכות הקודמות, ביארנו את דין שאלת (בקשת) טל ומטר בברכת השנים, (שהתחלנו בהזכרתה בתפלת ערבית האחרונה, אתמול בערב), והזכרנו שמי שסיים את תפילתו ונזכר שלא שאל טל ומטר, עליו לחזור ולהתפלל שנית, שהרי זה כמי שהחסיר ברכה אחת מתפילתו, שדינו הוא כמי שלא התפלל כלל. ועתה נבאר מהו דין מי שסיים את תפילתו, וכעת ע......

לקריאת ההלכה

מי ששכח להזכיר ותן טל ומטר בברכת השנים

בהלכה הקודמת ביארנו באופן כללי את עיקר הדין שתיקנו רבותינו שהחל מליל שבעה במרחשוון מבקשים בתפילה בברכת השנים "ותן טל ומטר לברכה". ועתה עלינו לבאר ולשנן את הדין לגבי מי ששכח לבקש בתפילתו על הגשם. ומכיון שיש בדבר שמונה חילוקי דינים, בסיום ההלכה סיכמנו אותם למעשה. דין נשים בברכת השנים יש ......

לקריאת ההלכה

ברכת השנים – ה"גשם" כולל את כל הענינים הגשמיים

אתמול בלילה (מליל יום שלישי), התחלנו לבקש על הגשמים בתפלת העמידה, ולכן נחזור על הדינים השייכים לזה, בתוספת נופך. תקנת חכמים לשאול גשמים תקנו חכמים לשאול  (לבקש) מה' יתברך טל ומטר בימות הגשמים ב"ברכת השנים". ובארץ ישראל מתחילין לשאול מליל שבעה במרחשון, ובשנה זו (התשע"ט) ל......

לקריאת ההלכה

חג הסוכות

התורה צותה אותנו לשבת בשבעת ימי החג בסוכה, ולשמוח בחג הסוכות יותר מבשאר החגים. והדבר צריך ביאור, במה נתיחד חג הסוכות שכל כך הגדילה התורה במצוות מיוחדות אלו שנצטוינו בו. שהרי בחג הפסח, מובן מאד מדוע עלינו לשמוח, שהרי יום זה יצאנו ממצרים ונעשינו לעם. וכן בחג השבועות, השמחה מובנת מאד, שהרי הוא יום מתן ......

לקריאת ההלכה