הלכה ליום רביעי ד' כסלו תשע"ח 22 בנובמבר 2017

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אליסיא חנונו בת לטיפה ז"ל

ת נ צ ב " ה

הוקדש על ידי

המשפחה

ברכת הבשמים סמוך להנאה – דבר שיש ספק אם יש בו ריח

שאלה: אם יש לפני עלי נענע, ואני מסופק אם יש בהם ריח טוב. כיצד עלי לנהוג לגבי ברכת "בורא מיני בשמים"?

תשובה: בהלכה הקודמת ביארנו את יסוד הדברים, שעל כל דבר שיש בו ריח טוב, צריך לברך לפני שמריחים ממנו, את הברכה הראויה לו. ויש דבר שמברכים עליו בורא "מיני" בשמים, ויש שמברכים עליו בורא "עשבי" בשמים, ויש שמברכים בורא "מיני" בשמים, ויש שמברכים "הנותן ריח טוב בפירות". (ואת פרטי הדינים נבאר בהמשך).

ברכת הריח – לפני שמריחים
והדבר פשוט, שכשם שלגבי ברכות על המאכלים, יש לברך לפני שאוכלים מן המאכל, כמו כן בברכת הריח, יש לברך לפני שנהנים מן הריח. ואם לא בירך לפני שהריח, אינו רשאי לברך לאחר שהריח.

ומכל מקום, מבואר מדברי המשנה ברורה (סימן רטז ס"ק ב), שאם טעה והריח בלא ברכה, יוכל לברך, ולחזור ולהריח, ובכך יפטור גם את מה שהריח כבר קודם בלא לברך. (אבל אין לעשות כן לכתחילה, ורק אם טעה והריח בלא ברכה, יוכל לעשות כן).

ברכת הריח – רק שמתכוין ליהנות
ועתה לגבי השאלה, כאשר ישנו דבר, כגון עלי נענע יבשים, שאנו מסופקים אם יש בהם ריח טוב, או שהריח הטוב פג מהם. הנה הדבר ברור, שלא נוכל לומר, שהבא להריח מהעלים, יברך עליהם "בורא עשבי בשמים", ולאחר מכן יבדוק אם יש בהם ריח טוב. שהרי אם יתברר שאין בהם ריח, נמצא שהברכה היתה ברכה לבטלה. אולם מצד שני, לכאורה אין להריח מן העלים ללא ברכה, שכן אסור ליהנות מן הריח הטוב בלא ברכה.

ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (בספרו חזון עובדיה על הלכות ברכות עמוד שח), דן בקצרה בשאלה זו, והביא דברי כמה מגדולי האחרונים, שכתבו שאין חיוב לברך את ברכת הריח, אלא כשמתכוין ליהנות מן הריח הטוב. אבל אם אינו מריח אלא בשביל לבדוק, אם אמנם יש ריח טוב בעלי הנענע או לא, אין צורך לברך עליהם ברכת הריח. והביא שכן כתב הגאון רבי חיים פלאג'י בספרו רוח חיים.

לכן, מי שיש לפניו איזה דבר, כגון עלי נענע, שהוא מסופק אם יש בהם ריח טוב. עליו להריח מהם מעט, כדי לוודא שיש בהם ריח טוב, ולאחר מכן יברך עליהם "בורא עשבי בשמים", ואז יוכל להריח כאוות נפשו.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

חודש הרחמים – חודש אלול

היום יום ראשון, בו חל ראש חודש אלול (היום הוא היום השני של ראש חודש אלול), שהוא תחילה וראש לימי הרחמים והסליחות. המקור לימי חודש אלול שנינו בפרקי דרבי אליעזר, ארבעים יום עשה משה בהר סיני, קורא במקרא ביום ושונה במשנה בלילה, ולאחר ארבעים יום לקח את הלוחות וירד אל המחנה, וביום י"ז בתמוז שבר את......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ח) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

לקריאת ההלכה


הדלקת נרות בימי ראש השנה

הדלקת הנרות בערב ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, נוהגים להדליק נרות יום טוב מבעוד יום, קודם שקיעת החמה (השמש) כמו בערב שבת, ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, כגון מהאש הדולקת בכיריים או בנר נשמה, ותדליק את הנרות......

לקריאת ההלכה

עשרת ימי תשובה

הערה נחוצה: אנשים הסובלים ממחלות כגון סוכרת וכדומה, עליהם לפנות כבר כעת לרופא ירא שמים, ולהתייעץ עם מורה הוראה מומחה, כדי שיראו איך להערך כבר מעתה לקראת יום הכפורים הבא עלינו לטובה, כי פעמים רבות בעזרת הערכות מוקדמת, ניתן יהיה לעבור את יום הכפורים בתענית לחיים טובים ולשלום. עשרת הימים כתב רבינו......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ח), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

ראש השנה

לסדר ראש השנה, לחץ כאן. בליל ראש השנה נוהגים לאכול מיני מאכלים לסימן טוב. ופרטי הדינים השייכים לזה נתבארו כאן בדיני סדר ראש השנה. רבותינו בגמרא במסכת ראש השנה (טז.) גילו לנו ידיעה יקרת ערך, כי ביום ראש השנה, שהוא היום בו נברא אדם הראשון, השם יתברך יושב ודן את כל יצורי העולם, וכל מאורע כמעט, אש......

לקריאת ההלכה